Čisté příjmy PR agentur činily loni bezmála 665 milionů Kč. Oproti předloňskému obratu 707 milionů Kč tak v roce pandemie klesly příjmy očištěné od nákladů třetích stran o 5 %. Letos agentury předpokládají opětovný růst. Z hlediska typu nabízených služeb byl největší zájem o media relations, poroste význam content marketingu. Zjistil to tradiční oborový průzkum STEM/Mark mezi 18 členskými agenturami Asociace public relations (APRA). Ty tvoří zhruba 70 % tuzemského trhu.
Největší část z celkového objemu zakázek PR agentur tvořily media relations (30 %), následované produktovým PR (14 %) a oblastí digitálních a sociálních médií (12 %). Největší růst zájmu se v letošním roce 2021 očekává u content marketingu. Trendy lze spatřovat také v konzultačních službách či v oblasti sociálních médií.
Polovina agentur v průzkumu odpověděla, že jim v roce poznamenaném pandemií vzrostly příjmy do 10 %, více než 10% nárůst zaznamenalo 6 % oslovených společností. Stejné nebo nižší příjmy loni evidovalo 44 % tuzemských PR agentur. Co se týče očekávání pro letošní rok, polovina oslovených agentur je optimistická a myslí si, že bude lepší než rok 2020.
„Loňský rok poznamenaný pandemií přinesl do prostředí public relations řadu výzev v souvislosti s celkovou hospodářskou situací. Za pozitivní jev považuji, že se v PR agenturách nesnižovaly platy ani personální stavy a projevila se klesající fluktuace zaměstnanců. Průměrná doba působení zaměstnance v agentuře přesahuje tři roky, což je pro mne důkazem atraktivity našeho oboru a stability zaměstnavatelů,“ uvedl Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA.
Klienti PR agentur se nejčastěji rekrutovali z oblasti průmyslu a energetiky (20 %), spotřebního zboží a služeb (14 %) a z IT a technologií (14 %). V meziročním srovnání přibylo agentur, které pracují pro státní správu (v roce 2020 to bylo 69 %, v roce 2019 jen 56 %).
Za největší výzvy pro letošní rok považují PR agentury právě nábor zaměstnanců a snahu o jejich dlouhodobé udržení. K nejčastěji zmiňovaným výzvám se řadí rovněž tlak na udržení odpovídajících marží či odolávání tlaku médií na monetizaci obsahu.
Výzvy pro PR firmy na místním trhu
2020 | 2019 | |
nábor zaměstnanců | 63 % | 25 % |
udržení zaměstnanců | 50 % | 25 % |
tlak na udržení odpovídajících marží agentury u jednotlivých projektů | 38 % | 38 % |
zvýšený tlak médií na monetizaci obsahu | 25 % | 25 % |
konkurence jiných marketingových disciplín | 19 % | 19 % |
klienti nejsou ochotni investovat dostatečné finanční prostředky | 19 % | 25 % |
digital a nové technologie | 13 % | 25 % |
profesní rozvoj | 13 % | 6 % |
nedostatek klientů s porozuměním PR | 13 % | 6 % |
klienti jsou zaměřeni příliš krátkodobě | 13 % | 6 % |
neschopnost efektivně měřit dopad PR | 13 % | 0 % |
přesun PR aktivit od agentur do in-house prostředí | 6 % | 25 % |
ekonomické podmínky obecně | 6 % | 38 % |
klienti, kteří se starají sami o své PR na juniorní úrovni | 0 % | 13 % |
korupce médií | 0 % | 6 % |
Procenta v tabulce označují podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost. Zdroj: průzkum STEM/Mark pro APRA 2020, 2019
Zdroje talentů
2020 | 2019 | |
konkurenční agentury | 88 % | 75 % |
absolventské programy | 63 % | 50 % |
žurnalistika | 44 % | 44 % |
inhouse komunikační oddělení | 25 % | 25 % |
reklama a marketing | 13 % | 13 % |
ostatní odborné služby (např. právo nebo manažerské poradenství) | 6 % | 6 % |
výzkum a analytika | 0 % | 0 % |
Procenta v tabulce označují podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost. Zdroj: průzkum STEM/Mark pro APRA 2020, 2019
Výzvy spojené se získáváním talentů
2020 | 2019 | |
udržení klíčových talentů | 63 % | 44 % |
najímání mid-level zaměstnanců | 50 % | 25 % |
najímání seniorních lidí | 44 % | 50 % |
školení/rozvoj junior a mid-level zaměstnanců | 25 % | 31 % |
najímání junior zaměstnanců | 19 % | 0 % |
motivace mladších manažerů | 13 % | 19 % |
najít lidi z netradičního prostředí | 13 % | 0 % |
motivování vedoucích pracovníků | 13 % | 13 % |
personální poradenství | 0 % | 6 % |
Procenta v tabulce označují podíl agentur, které vybraly příslušnou možnost. Zdroj: průzkum STEM/Mark pro APRA 2020, 2019

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec
