Veřejnoprávní Český rozhlas zastavil spolupráci se Štěpánem Kotrbou, svým dosavadním externím analytikem, někdejším členem Rady Českého rozhlasu. Důvodem je incident z královéhradeckého nedělního sjezdu ČSSD. Vyjádření rozhlasu i Kotrby přináší Echo24.cz, incident popisuje Respekt.

Co by to bylo za příběhy bez archetypů

Ivo Půr píše o tom, jak lépe dělat PR.

Ovlivňují nás už tisíce let.

Data, timing, infografika, jasné argumenty. To vše mají i vaši konkurenti. Přidejte něco navíc.

Stávám na chodníku, dokud nejede tramvaj. Potom přejdu na ostrůvek. Dívám se a poslouchám ulici. Pozoruji lidi na jejich ranní cestě. Pánové s kufříky, důchodci, studenti, páry.

Dívám se na ženu s chlapcem. Stojí na refýži, chlapec se jí drží za ruku. Občas se ji na něco zeptá a ona mu odpoví. Stojí a dívají se kdy jim pojede tramvaj. Žena držící dítě za ruku. Zády. Archetyp. Vystřihuji si ho. Stojí na pláži a dívají na moře. Dítě drží v ruce lodičku. Bez zimních bund a kabátů. Stále ti dva, jen před otevřenými dveřmi ve kterých stojí abatyše. Nuzní a hladoví. No tak. Na billboardu. Spokojení a pojištění mávají tatínkovi. Odjíždí do práce v jejich novém autě.

Teď v Benghází, na ulici před domem. Naproti strhávají plukovníkův obraz.

Na předměstí Norfolku. Žena s chlapcem mávají. Tatínek odchází do války.

Zpátky. Už přijela tramvaj. V zimě jsou vždycky zamlžená okna. Moc toho nevidíte a sem tam přejedete stanici. Stíráte vodu hřbetem ruky. Chlapec sedí u okna a do rosy kreslí. Slunce. Čáry. Trojúhelník a kruh. Šišatý. Dům a obličej. Srdce. Otiskuje drobnou ruku. Jung by měl radost. Žena s chlapcem vystupují a na chlapcovo místo si sedá starší muž. Maže slunce i srdce. Chce vidět na ulici.

Co s tím?

Nepostavil váš klient třeba novou výrobní halu? Má 2000 metrů čtverečních a z výrobních pásů bude denně sjíždět 400 kusů výrobků, investice za 100 milionů. Tiskovou zprávu bychom tedy měli. Fotky máme také. Zepředu, z podhledu i nadhledu, budeme stříhat pásku. Jak tam mám dostat příběh a archetyp?

Zkusme vzít ženu z tramvaje. Ženu jak drží za ruku malého chlapce. Stojí před halou a dívají se na ni. Cvak. Možná tam pracuje chlapcův otec, nebo právě ta žena. Nepracuje tam na zkrácený úvazek, aby se mohla zároveň starat o syna? Neumožnil jí to náhodou generální ředitel?

Generální. Nesedí u stolu a ležérně si nepodepírá dvěma prsty bradu. Stojí u okna a dívá se na novou halu. Vizionář a hrdina naší doby. Nezačínal náhodou v garáži hned po revoluci? Vše se dozvěděl od mistra v učilišti, které teď jeho firma sponzoruje?

Co kdyby chlapec něco namaloval. Křídou, před vchod do haly.