Většina uživatelů českého internetu (60 %) zná termín podcast či podcasting, jen čtvrtina (23 %) si je ale jistá, že ví, co znamená. Naopak 40 % tento termín vůbec nezná. Ukazuje to průzkum, který exkluzivně pro Médiář provedla letos v říjnu agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Jedná se o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace republiky. Podcasty, tedy zvukové pořady vzniklé pro internet, jsou v Česku fenoménem zejména posledního roku, kdy je uvádí řada publicistů, influencerů (lidí vlivných na sociálních sítích), klasických mediálních domů a také firem a institucí. Nejčastějším žánrem podcastů je rozhovor.
Polovina (53 %) těch, kteří podcasting znají, uvádí, že jej využívá, tedy že podcasty poslouchá. Zhruba pětina posluchačů si některý z nich pustí aspoň jednou týdně. Většina posluchačů (63 %) přitom poslouchá v aplikaci Spotify, ta je v Česku pro tento účel zdaleka nejpopulárnější. S odstupem za ní jsou aplikace Českého rozhlasu a amerických technologických gigantů Google a Apple.
Otázky a odpovědi podrobně
Znáte termín podcast/podcasting?
- Termín podcast/podcasting vůbec nezná 40 % respondentů. Podobný počet (37 %) si myslí, že ví, o co jde. Pouze čtvrtina (23 %) uvedla, že tento termín zná a ví přesně, o co jde. Termín podcast/podcasting častěji přesně znají muži než ženy. S rostoucím věkem respondentů značně klesá znalost (vědí přesně, o co jde) tohoto termínu, s rostoucím vzděláním naopak roste. Podcasty jsou také více známy ve větších městech, Praze a Středočeském kraji.
Používáte podcasty/podcasting? Pokud ano, jak často?
- Podcasty/podcasting používá 53 % respondentů z těch, kteří si myslí nebo vědí, že tento termín znají. Necelá čtvrtina je pak používá méně často, desetina několikrát za měsíc, téměř desetina aspoň jednou týdně, 5 % několikrát za týden a 5 % denně. S rostoucím věkem klesá počet těch, kteří podcasty/podcasting používají. Aspoň jednou týdně a častěji je používají převážně mladší respondenti do 34 let. Nejvzdělanější respondenti, respondenti z větších měst, Prahy a Středočeského kraje sice podcasty znají častěji než ostatní příslušníci stejné sociodemografické skupiny, nicméně paradoxně právě tito respondenti jsou těmi, kteří je používají nejméně.
Kde nebo při jaké činnosti podcasty posloucháte?
- Až polovina těch, kteří používají podcasty, je poslouchá kdykoliv doma (například při nějaké činnosti). Často (39 %) je také poslouchají doma večer. Dalšími poměrně častými místy či situacemi, kdy respondenti poslouchají podcasty, je práce (22 %), cesta ze školy či práce nebo do ní (oboje 18 %), u jídla (16 %) a kdykoliv v autě (14 %). Nejméně často je pak poslouchají při sportu (7 %), na dovolené (7 %) a ve škole (4 %, vzhledem k malému vzorku žáků/studentů). Ženy poslouchají podcasty častěji než muži kdykoliv doma při nějaké činnosti, u jídla, při sportu a na dovolené, muži zase častěji než ženy doma večer a v práci.
Jakým způsobem podcasty posloucháte?
- Celkově vzato neexistuje rozdíl mezi způsobem, jakým respondenti podcasty poslouchají: 55 % podcasty poslouchá přes mobilní aplikaci, 54 % přes web. Patrné rozdíly jsou viditelné mezi věkovými kategoriemi. Zatímco respondenti do 34 let upřednostňují mobilní aplikaci, ti nad 34 let spíše poslouchají přes web.
Jaké aplikace na podcasty používáte?
- Nejčastěji používanou mobilní aplikací těmi, kteří ji pro poslech podcastů používají, je aplikace Spotify. Používá ji 63 % respondentů. Dalšími, méně používanými aplikacemi jsou iRadio (Český rozhlas, 15 %), Podcasty Google (14 %), iTunes Podcast (Apple, 13 %) a Podcasts App (9 %). Ostatní mobilní aplikace jako Soundcloud, Pocket Casts či Player FM používá 2 až 5 % posluchačů podcastů. Mobilní aplikaci Spotify nejčastěji používají pro poslech podcastů respondenti do 44 let, ti nad 44 let častěji používají alternativní mobilní aplikace.