Většina uživatelů českého internetu (60 %) zná termín podcast či podcasting, jen čtvrtina (23 %) si je ale jistá, že ví, co znamená. Naopak 40 % tento termín vůbec nezná. Ukazuje to průzkum, který exkluzivně pro Médiář provedla letos v říjnu agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Jedná se o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace republiky. Podcasty, tedy zvukové pořady vzniklé pro internet, jsou v Česku fenoménem zejména posledního roku, kdy je uvádí řada publicistů, influencerů (lidí vlivných na sociálních sítích), klasických mediálních domů a také firem a institucí. Nejčastějším žánrem podcastů je rozhovor.
Polovina (53 %) těch, kteří podcasting znají, uvádí, že jej využívá, tedy že podcasty poslouchá. Zhruba pětina posluchačů si některý z nich pustí aspoň jednou týdně. Většina posluchačů (63 %) přitom poslouchá v aplikaci Spotify, ta je v Česku pro tento účel zdaleka nejpopulárnější. S odstupem za ní jsou aplikace Českého rozhlasu a amerických technologických gigantů Google a Apple.
Otázky a odpovědi podrobně
Znáte termín podcast/podcasting?
- Termín podcast/podcasting vůbec nezná 40 % respondentů. Podobný počet (37 %) si myslí, že ví, o co jde. Pouze čtvrtina (23 %) uvedla, že tento termín zná a ví přesně, o co jde. Termín podcast/podcasting častěji přesně znají muži než ženy. S rostoucím věkem respondentů značně klesá znalost (vědí přesně, o co jde) tohoto termínu, s rostoucím vzděláním naopak roste. Podcasty jsou také více známy ve větších městech, Praze a Středočeském kraji.
Používáte podcasty/podcasting? Pokud ano, jak často?
- Podcasty/podcasting používá 53 % respondentů z těch, kteří si myslí nebo vědí, že tento termín znají. Necelá čtvrtina je pak používá méně často, desetina několikrát za měsíc, téměř desetina aspoň jednou týdně, 5 % několikrát za týden a 5 % denně. S rostoucím věkem klesá počet těch, kteří podcasty/podcasting používají. Aspoň jednou týdně a častěji je používají převážně mladší respondenti do 34 let. Nejvzdělanější respondenti, respondenti z větších měst, Prahy a Středočeského kraje sice podcasty znají častěji než ostatní příslušníci stejné sociodemografické skupiny, nicméně paradoxně právě tito respondenti jsou těmi, kteří je používají nejméně.
Kde nebo při jaké činnosti podcasty posloucháte?
- Až polovina těch, kteří používají podcasty, je poslouchá kdykoliv doma (například při nějaké činnosti). Často (39 %) je také poslouchají doma večer. Dalšími poměrně častými místy či situacemi, kdy respondenti poslouchají podcasty, je práce (22 %), cesta ze školy či práce nebo do ní (oboje 18 %), u jídla (16 %) a kdykoliv v autě (14 %). Nejméně často je pak poslouchají při sportu (7 %), na dovolené (7 %) a ve škole (4 %, vzhledem k malému vzorku žáků/studentů). Ženy poslouchají podcasty častěji než muži kdykoliv doma při nějaké činnosti, u jídla, při sportu a na dovolené, muži zase častěji než ženy doma večer a v práci.
Jakým způsobem podcasty posloucháte?
- Celkově vzato neexistuje rozdíl mezi způsobem, jakým respondenti podcasty poslouchají: 55 % podcasty poslouchá přes mobilní aplikaci, 54 % přes web. Patrné rozdíly jsou viditelné mezi věkovými kategoriemi. Zatímco respondenti do 34 let upřednostňují mobilní aplikaci, ti nad 34 let spíše poslouchají přes web.
Jaké aplikace na podcasty používáte?
- Nejčastěji používanou mobilní aplikací těmi, kteří ji pro poslech podcastů používají, je aplikace Spotify. Používá ji 63 % respondentů. Dalšími, méně používanými aplikacemi jsou iRadio (Český rozhlas, 15 %), Podcasty Google (14 %), iTunes Podcast (Apple, 13 %) a Podcasts App (9 %). Ostatní mobilní aplikace jako Soundcloud, Pocket Casts či Player FM používá 2 až 5 % posluchačů podcastů. Mobilní aplikaci Spotify nejčastěji používají pro poslech podcastů respondenti do 44 let, ti nad 44 let častěji používají alternativní mobilní aplikace.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí
