Češi za poslední rok utratili za pivo podle agentury Nielsen v českých obchodech 16,4 miliardy Kč, což je meziročně 1% nárůst. Loni čeští spotřebitelé vypili na hlavu v průměru 143 litrů piva, což je stejně jako v roce 2015. Podle údajů Svazu pivovarů a sladoven stoupla obliba nealkoholického piva, a spolu s tím také jeho o 1,9 % na 20,5 milionu hektolitrů. Populární jsou cidery nebo také spodně kvašená piva typu ležák, jejichž spotřeba se drží na 47 %. Naopak snižující se oblibu zaznamenaly piva typu radler a další pivní mixy, v jejichž konzumaci došlo k poklesu o 17,3 %. V Česku aktuálně asi 400 pivovarů, z toho 360 jsou minipivovary, jejichž podíl na výrobě je 1,5 %.
Ležáky se drží na vrcholu
Ležáky se v konzumaci dlouhodobě drží na vrcholu obliby. „Největší růst zaznamenáváme u ležáků, tedy u takzvaných jedenáctek, jejichž spotřeba narostla o více než desetinu,“ říká Michal Elšík, seniorní konzultant Nielsenu. Podle údajů Asociace pivovarů a sladoven to bylo konkrétně o 47 %. „Prosazuje se především jedenáctka na úkor desítky. Lidi se vracejí ke klasice, to znamená že radlery a cidery si našli své zákazníky, ale jejich prodeje už příliš prodeje nerostou,“ myslí si Zdeněk Mikulášek, mluvčí pivovaru Bernard.
S novým druhem ležáku letos přišel Plzeňský Prazdroj, který kvůli letní sezóně uvařil ležák chmelený za studena s příchutí máty a nazval ho Excelent Ice Beer. Prodává se zatím jen v Tesku a v síti Žabka, oslovit s ním chce zejména mladší zákazníky na festivalech Colours of Ostrava nebo Beats for Love. V únoru letošního roku představil Ležák chmelený za studena také pivovar Krušovice, prodává ho v síti Albert.
Nefiltrované kvasnicové pivo Cvikl z ležáckých sudů na léto uvádí do prodeje Budějovický Budvar. Objeví se především v pivnicích a restauracích, jejichž byznys je primárně zaměřený na vyšší konzumaci piva. Točený ležák Gradus uvedl v červnu do prodeje také pivovar Zubr. Ochutnat ho bude možné na lokálních akcích pivovaru a ve vybraných hospodách.
Smíchovský pivovar letos na jaře a v létě podpořil v kampaních také podpořil ležáky - konkrétně Staropramen Granát a Jedenáctka. Zmíněná piva prodává v nových obalech a pivních sklenicích, které zdůrazňují motiv Prahy. Kromě ležáků podpořil kampaní a rebrandingem i desítku, přejmenovala se ovšem na Smíchov. Na červenec chystá Staropramen limitovaný prodej desítky pod názvem Smíchov Nefiltrovaný. Pod regionální značkou Ostravar představil Staropramen Jedenáctku v plechovce, do konce roku má v plánu přijít ještě s 8 novými druhy piv.
Pivní speciály klesají na oblibě
Naopak svrchně kvašená piva typu Ale nebo Ipa loni ve spotřebě poklesly. „Klesající trend je možné sledovat u velmi silných piv a pivních speciálů typu Ale a Ipa, které meziročně poklesly o - 8,6 % a na celé kategorii drží objemový podíl 0,8 %. V hodnotě tyto pivní speciály za poslední rok generují prodeje ve výši 216 milionů korun,“ řekl Elšík.
Svrchně kvašená piva vyrábějí hlavně menší pivovary. „Letos nově otevřený Měšťanský pivovar Kutná Hora připravil pro letní sezonu druhou generaci piva Summer Ale. Je to první speciál uvařený v nově obnoveném pivovaru. Jedná se o svrchně kvašené pivo typu American Pale Ale připravené ze dvou sladů (ječného a žitného) a dvou chmelů – Sládek a Cascade,“ říká Petr Podlešák, senior brand manažer Měšťanského pivovaru Kutná Hora. Na svrchně kvašená piva se zaměřili Cyril Holub a Ondřej Frunc, majitelé značky ciderů F. H. Prager. Na trh letos v červnu uvedli nealkoholickou variantu chmelených piv typu Ale, Ipa a Stout pod novou značkou Illegal Brewery.
Pivo typu Ale pojmenované London Pride během léta dováží z Anglie a prodává v Česku také státní pivovar Budějovický Budvar. Pivovar ho řadí do kategorie prémiových piv a prodávat ho bude do konce srpna. I Zdeněk Lux, vrchní sládek pivovarů Staropramen, potvrdil na tiskové konferenci pivovaru, že se také na Smíchově dlouhodobě vaří piva na bázi Ipa.
Cidery a nealkoholická piva rostou
Růst kategorie piva je tažen především oblibou nealkoholických variant a nově uváděných výrobků. Za loňský rok uvedli pivovary podle agentury Nielsen na českých trh 250 pivních novinek. „Pozoruji obřím boom právě nealko piv, dále návrat k řemeslným nápojům a odklon od velkovýrobců,“ potvrzuje trend Ondřej Frunc, spolumajitel pivovaru Illegal Brewery a F. H. Prager.
Na rostoucí tendence v pití nealkoholického piva reaguje i Staropramen, který zjednodušil design u nealkoholických variant pivního mixu značky Cool. Kromě toho přidal také příchuti citron a bezový květ s citrónovou trávou. „Cílem redesignu bylo mimo jiné odlišit klasický Cool s dvěma procenty alkoholu od toho nealkoholického,“ vysvětluje Denisa Mylbachrová, PR manažerka značek Staropramen. „Ze statistik vyplývá, že pivní mixy spíše stagnují nebo jsou na ústupu. Není to tak docela pravda. Pokud do této kategorie zahrnete nealkoholické pivní mixy, které jsou teď velmi oblíbené, pak podle našich údajů loni zaznamenaly dokonce mírný nárůst,“ uvedla Mylbachrová. Kromě značky Cool prodává Staropramen i nealkoholickou sladovou limonádu Sládkova limonáda.
Podobně dynamický růst zaznamenává i kategorie ciderů, kterých čeští spotřebitelé loni v maloobchodě zakoupili o pětinu více (růst v objemu o 27 %, růst v hodnotě o 20 %). Pivovar Heineken loni prodal o 70 % více ciderů než v předchozím roce, táhne hlavně značka Strongbow. Letos navíc uvedl Heineken na trh novou značku cideru Lišácké jablko, které je chuťově sušší a prodává se ve vratných lahvích. Podle Jany Austové Pikardové, mluvčí Heinekenu, už v létě pivovar žádné další novinky nechystá, marketingově však během léta podpoří konzumaci řezaného piva.
Kategorie ciderů pomáhala růst i Plzeňskému Prazdroji, který má ve svém portfoliu značku Kingswood. Jeho konzumace vzrostla o 20 %. „Radlery, které v roce 2011 zaplavily trh, od té doby výrazně na oblibě každoročně ztrácí, oproti tomu rostoucí obliba ciderů se vyvíjí postupně a daleko stabilněji,“ myslí si Jitka Němečková, mluvčí Plzeňského Prazdroje. V loňském roce přidal Prazdroj dvě nové varianty Kingswoodu - Rosé a Spiced Apple. Na bázi ciderů také nové vyrábí alkoholické nápoje Frisco, k nimž rovněž přidal novou příchuť Lesní ovoce. Kingswood se prodává kromě skla i v plechovkách, často také točený. Právě točené cidery jsou čím dál populárnější. „Z našich produktů je letos největší poptávka po točeném cideru. Prodává se o 100 % lépe než loni,“ potvrzuje Frunc z F. H. Prager.
Proti úpadku hospod bojují pivovary vlastními sítěmi
Pivovary bojují s klesajícím zájmem spotřebitelů konzumovat piva v hospodách. „Stále pokračuje několikaletý boj majitelů a provozovatelů hospod a restaurací, protože Češi zatím nenašli cestu zpět do hospod a dávají přednost konzumaci baleného piva doma. A to se odráží i na celkové nabídce pivovarů. Z hlediska spotřeby piva dle obalů vzrostly o 12 % plechovky, mírný nárůst zaznamenaly i PET lahve (3 %). Klasické pivní lahve zůstaly na stejné úrovni jako v roce 2015. U sudového piva mírně vzrostly cisterny (2 %), klasické sudy pak poklesly o 4 %,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.
I to je důvodem, proč pivovary více investují do vlastních sítí hospod, restaurací nebo tankoven a modernizují je. „Dnešní konzument je daleko náročnější nejen na nabídku piv, ale i na to, v jaké kvalitě pivo dostane v hospodě. Jestli je správně ošetřené a načepované. Zákazníci si oblíbili tankové pivo, rádi chodí do značkových hospod,“ říká PR manažerka Staropramenu. Ten letos spustil nový projekt Bránických výčepoven, které mají obnovit tradici klasických „nádražek“. Staropramen mimo to provozuje restaurace Potrefená Husa.
Státní pivovar Budvar zase investuje do moderních Budvarek tak, aby přilákaly i náročnější klientelu. Rodinný pivovar Bernard provozuje v Praze Bernard Puby, se zákazem kouření má ale v plánu uchýlit se i k menšímu formátu Bernard Barů, které mají sloužit jako pivnice s malou nabídkou občerstvení.
„Výrazným trendem z pohledu pivovarů za poslední dva roky jsou také investice do tankových hospod. Pivovary i restaurace se snaží nabízet zákazníkům takový zážitek, kvůli kterému se budou chtít do svých oblíbených podniků vracet. Ať už je to pivní gastronomie, speciální piva, setkání se sládky, ale třeba i sportovní přenosy či speciální akce přímo v hospodách,“ doplňuje Ferencová ze Svazu pivovarů a sladoven. Nejvíce tankoven má Plzeňský Prazdroj, potom Staropramen. Heineken pod svou značkou piva Krušovice nově expanduje s konceptem tankoven Šalanda.
Kromě vlastních sítí vyrážejí pivovary se svou nabídkou během letních měsíců také na festivaly. „V létě bude samozřejmě Staropramen přítomný na velkých hudebních festivalech jako je Rock For People, Hrady, Rock for Churchill a podobně. Tam chceme především návštěvníkům dopřát skvělý pivní servis. Tedy vychlazené, kvalitní pivo, na kterém nebudou dlouho čekat,“ uvedla Denisa Mylbachrová. Plzeňský Prazdroj svůj nový ležák Excelent Ice Beer představí na ostravském Beats for Love nebo Colours of Ostrava. Krušovický pivovar z portfolia Heinekenu se letos například stal partnerem pražského festivalu Metronome, podpoří i červencové United Islands of Prague.