Piráty iniciovaný bod čtvrteční schůze poslaneckého volebního výboru, týkající se sporu o reportáž Janka Kroupy o Agrofertu, oproti úterní schůzi příslušné senátní komise nové argumenty nepřinesl. Nad rámec známého řekl generální ředitel René Zavoral jen, že ve veřejnoprávním rádiu zruší část tabulkových míst a že kromě předžalobní výzvy od Agrofertu registruje rozhlas i další, rovněž na Kroupovu reportáž, a to z roku 2015. Reportér Kroupa se schůze neúčastnil.

Nejbližší přátele vám ukáže Color – síť, co má na rozjezd víc než Google

Color.com umožní mimo jiné prodávat opravdu hyperlokálně cílenou reklamu – s rozlišením na 30 metrů.

Těžko předem odhadnout, jestli bude geosociální služba pro sdílení fotek Color hodně drahý krok vedle, nebo se z ní stane hit a skutečná webová senzace. Ovšem když chcete něčím upoutat pozornost lidí okolo sociálních médií nebo startupů, nejlepší témata jsou peníze a soukromí. A v obou těchto oblastech se službě Color povedlo vybočit z řady.

Ale po pořádku. Pokud vás informace o síti Color minuly, je to takhle…

  • Jedná se o mobilní aplikaci, která dokáže velmi přesně určit vaši polohu.
  • Umožní vám vyfotit a publikovat fotku. Tu pak ukáže lidem, kteří jsou v nejbližším okolí – podle tvůrců maximálně 100 stop (přibližně 30 metrů) daleko. Umí také rozpoznat úhel, pod jakým byl objekt vyfocen, vyhodnocuje úroveň hluku a podle toho a dalších vstupů dokáže určit, kteří uživatelé jsou od vás opravdu jen pár metrů.
  • Zobrazí fotku (a váš profil včetně historie) ostatním uživatelům služby, kteří se ve vaší oblasti nacházejí a aplikaci si také pustili. Bez ohledu na to, jestli je znáte nebo jestli jste je označili jako přátele. Ano, přesně tak. Tady jde o to soukromí. Přestože můžete uživatele zablokovat, takže své fotky před ním skryjete a už vás neuvidí, jedná se o dosti velkorysé pojetí soukromí na aplikaci, která pracuje s vaší fyzickou polohou.
  • Služba je to sociální, takže vytváří i nějaké ty sociální vazby. A to výhradně na základě vaší polohy. Čím častěji se dostáváte do blízkosti jiného uživatele, tím je pro vás tato osoba důležitější. Když přestáváte být ve fyzickém kontaktu, váš vztah je pro Color stále volnější a volnější, až se nakonec může takový “zanedbávaný” člověk ztratit.
  • Vidíte také fotky a profily lidí, kteří jsou do 100 stop od člověka, který patří mezi vaše kontakty – přestože vy jste v jejich blízkosti nikdy nebyli.
  • A k těm penězům – začínající projekt (ovšem se zkušenými zakladateli) získal nezvykle vysokou investici 41 milionů dolarů, tedy přes 700 milionů korun. Sami se vytahují, že to je víc, než dostal svého času Google.

Color.com prý očekává, že „znovu objeví sociální interakci“. Je to sociální síť převrácená naruby a zase smotaná. Nemůžete tam přidat svého nejlepšího kamaráda, protože třeba žije v Plzni a vy se vídáte jen občas. Přestože podle Facebooku může být člověkem z vaší sítě přátel, který je pro vás nejzajímavější. Color však má potenciál stát se velmi objektivním ukazatelem toho, s kým se jak často stýkáte – tudíž je taková síť jen založená na jiném druhu vazeb, než jsou společní přátelé či společné “lajky”.

Color by také mohla fungovat jako takový obnovovač sociální interakce – postupně prý fotky těch, které často nevídáte, šednou. Jak funguje toto varování, že jste se s někým dlouho neviděli, se mi za pár dní testování nepovedlo ověřit. A samozřejmě se mi ani nepovedlo se s někým seznámit. Několik dní starou aplikaci pravděpodobně zatím používá jen pár lidí zabývajících se technologiemi nebo pracujících v on-line marketingu, které většinou už dávno znám z ostatních obdobných služeb.

Umím si ale velmi dobře představit, jak bych si Color užívala, kdyby právě probíhala velká konference na témata související s webem (aby tam bylo hodně takto “postižených” lidí), ve více přednáškových sálech, třeba ve více dnech. Snadno bych zjistila, koho zajímají podobné věci, protože bychom byli často ve stejném sále. Dozvěděla bych se víc o tom, co můj “neznámý blízký” ještě na konferenci viděl, a to podle historie jeho streamu fotek. A protože fotky jde samozřejmě označit jako “to se mi líbí” i komentovat, seznamování se s takovým spřízněným člověkem je snadné.

Časem vám třeba bude Color doporučovat zajímavé lidi, kteří zrovna stojí opodál – podle toho, jak často uživatelé na jejich příspěvky (což v budoucnu vůbec nemusí být jen fotky) reagují. To, že může Color.com prodávat opravdu hyperlokálně cílenou reklamu (na 30 metrů), asi zmiňovat nemusím, to vás jistě už napadlo.

Jste-li citliví na své soukromí, Color se vám líbit nebude a asi ani nechce. Samozřejmě tu může hrozit řada rizik, ale s nadsázkou je to velmi podobné tomu, že chodíte často do kavárny (knihovny nebo baru) a vídáte tam známé tváře. Takže je oslovíte, popovídáte si, a zjistíte, co dělají a kdo jsou. Právě takhle v podstatě funguje Color, jen je to takové rychlejší…