V dubnu 2015 šla do britských kin reklama Audi s názvem Birth (Porod), která byla bizarně vzrušující a znepokojivá zároveň. V dvouminutovém počítačově animovaném filmu Audi R8 přivádí v pekelné laboratoři na svět – s patřičnými zvukovými efekty a v očividných bolestech – hladký a kluzký RS 3 Sportback. Reklama byla mimořádně dobře zrealizována – způsobem, který si člověk zapamatuje, který se ho virálně dotkne, že má tendenci mimovolně zkřížit nohy. I po těch letech nedokážu přesně říct, jestli se mi líbila nebo ne. A určitě nejsem sám.
„Stále nevím, co si o tom mám myslet,“ říká Ian Heartfield, kreativní ředitel agentury BBH London, která reklamu realizovala.
Nejen, že byl Porod o několik levelů víc zneklidňující než typická reklama na auta, ale byl to drastický odklon od tónu, na kterém Audi vybudovalo svou značku ve Velké Británii. Reklama však nebyla jen zrozením nového vozu, bylo to znovuzrození samotné německé automobilky.
Po letech vyzdvihování hospodárného provozu a na racionálních argumentech postavené komunikace ztratilo Audi v očích britských motoristů a potenciálních zákazníků velkou část toho nebezpečného sex-appealu, který dřív mívalo. Britský trh je přitom po Německu druhým největším v Evropě.
Aby agentura BBH opět našla tu ztracenou touhu, zrevidovala strategii společnosti Audi a přišla s novým kodexem luxusu a tradičními principy reklamy. V období 2015 až 2017, tedy od spuštění kampaně Birth, agentura vytvořila cyklus odvážných, ale působivých reklam a aktivací, které Audi zvýšily hodnotu o 2,2 miliardy dolarů a posunuly tuto značku před konkurenty BMW a Mercedes ve všech aspektech desirability. Porod je obvykle vedlejším produktem touhy, ale v případě Audi to porodem celé začalo.
Tanec na špičce špendlíku
Těžko si to teď představit, ale Audi kdysi byla taková „ošklivá“ sestra z rodiny Volkswagen, a lidé by ji spíš přirovnali k Renaultu než k BMW. Zlomový bod nastal v roce 1980 s příchodem čtyřkolky Quattro. Pohon na čtyři kola byl takový konstruktérský úspěch, že Audi etabloval na špičce segmentu sportovních vozů.
Audi tak potřebovalo pozdvihnout i svoji komunikaci. V roce 1982 najala čerstvě založenou kreativní agenturu Bartle Bogle Hegarty (nyní BBH), s cílem rozjet komunikaci své značky. Mercedes však už obsadil pozice sofistikovaného luxusu a BMW se etablovalo jako dynamický a sportovní vůz. Tak co zbývalo na Audi?
„Myslím, že Nigel [Bogle] to sám řekl ve svém pitchi: ‚tak na špičce kterého špendlíku německého strojírenství chcete, abychom tancovali?‘,“ vypráví Will Lion, managing partner BBH London, který má na starosti strategii a nové produkty.
Agentura BBH se inspirovala vojenskou technologií, kterou dostalo do vínku i první Quattro, a rozhodla se Audi komunikovat jako produkt nejmodernějšího strojírenství. „Lidi se mohli cítit v BMW jako sporťáci a v ‚medvědovi‘ jako uprostřed starosvětského luxusu, ale v Audi se měli cítit jako v budoucnosti,“ dodává Lion.
Audi se tak dokázalo definovat, vymezit se vůči konkurenci svým progresívním myšlením, které si nemusí nic dokazovat. Ale ta zvláštní kreativní třešnička na dortu – to, co z BBH učinilo jednu z nejslavnějších agentur všech dob – je dílem spoluzakladatele Johna Hegartyho, který se rozhodl oživit starý slogan, jehož si všiml při exkurzi po továrnách Audi v Německu.
Vorsprung Durch Technik, což se překládá jako Náskok díky technice, nedopadl v marketingových průzkumech u veřejnosti dobře, ale BBH a Audi se za něj postavily. A dobře udělaly – bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí v historii reklamy. Slogan se vtiskl do do britské kultury, objevil se v populární hudbě (skladba Parklife od Blur) i v sitcomech (Only Fools And Horses).
BBH trvalo nějakou dobu, než našla tu správní kreativní tóninu. Úspěchy se dostavily až v 90. letech minulého století. Jedním z nich byl spot, v němž nabubřelý, nesympatický yuppie odmítá Audi, že to není jeho styl. Ale značka už v té době měla unikátní strategii a výrazný strapline. Audi prostě jelo.
Výstražná světla
I kdyby agentura BBH jen přišla s novou strategií a oživila slogan Vorsprung Durch Technik, stejně by se Audi vyplatilo si ji držet nejmíň 10 z posledních 37 let.
Audi však jelo dál a v 90. letech minulého století se etablovalo jako legitimní konkurent BMW a Mercedesu, a poté v letech 2000 až 2014 vystoupalo z třetího místa mezi nejoblíbenějšími luxusními vozy ve Velké Británii (s prodejem o polovinu nižším než lídr segmentu BMW) na první příčku.
Byl to pozoruhodný triumf, ale skryta v číslech na Audi čekala past. První hrozbou bylo, že Audi prodávalo míň vybavené vozy než konkurenti Mercedes nebo BMW, a proto měla z každého prodaného vozu menší zisk.
V dobách hojnosti to nevadí, protože Audi mohla vykompenzovat nižší marže vyšším jednotkovým prodejem. Ale když prognostici automobilového průmyslu věští budoucnost, nevidí v ní mléko a strdí. Podle údajů Audi se růst britského trhu v letech 2013 až 2015 zpomalil téměř o polovinu, z přibližně 12 % na 6 %, a se všemi novými makrotrendy (urbanizace, sdílení automobilů, zpomalení ekonomiky) na obzoru to nevypadá, že by v blízké době došlo opět ke zrychlení. Možná k němu nedojde už nikdy. Spoléhání se na objem bylo stále riskantnější strategií.
Největším varováním pro Audi však bylo, že téměř všechny průzkumy provedené v letech 2013 až 14 naznačovaly, že se značka stala míň žádanou, zejména u bohatých zákazníků, kteří se zaměřují na nejvyšší modely.
Opatrně s tou opatrností
Před rokem 2014 byla hlavním komunikačním sdělením Audi palivová úspornost, namíchaná s povídáním o výkonu, designu a někdy i technologii. Značka se kolem roku 2009 domnívala, že jsou zákazníci stále opatrnější na peníze (v důsledku globální finanční krize) a víc se zajímají o životní prostředí, a proto jim servírovala racionální výhody nákupu vozu Audi.
V tu dobu to byla podle Liona ta správná strategie, a racionalita komunikace měla požadovaný efekt, který v prvním roce kampaně v podobě inkrementálních prodejů vydělal značce 64 milionů dolarů.
Značky, které se snaží o efektivní a racionální marketing, však mají tendenci zapomínat na věci jako brand a emoce, protože ty se hůř měří a trvá delší dobu, než se jejich ztráta projeví na prodeji.
Do roku 2013 šlo 89 % výdajů na média společnosti Audi na produkt a pouze 11 % na značku. Hospodárnost postupně převládla nad inovací, což značku poškodilo. Data agentury Kantar Millward Brown z té doby začala ukazovat, že Audi má nižší skóre v kritériích jako je „chtít být viděn“, „být nadšený“ a „nezapomenutelná reklama“.
„Byli jsme příliš ‚Technik‘ - logičtí, efektivní, precizní -, aniž bychom lidem dávali ‚Vorsprung‘ - progresivitu, vzrušení a kouzlo,“ říká Lion.
Situace se podle něj otočila díky novým datům a novým lidem. V agentuře BBH došlo k obměně vedení a na pozici ředitele marketingu Audi nastoupil v roce 2013 Nick Ratcliffe a – jak vzpomíná Lion – „prosazoval nový rámec uvažování se silnou oporou v datech“.
Pod Ratcliffovým vedením agentura BBH a Audi začaly propojovat měkká měřítka desirability s tvrdými měřítky prodeje. Zjistilo se, že 10% posun v desirabilitě ovlivňuje prodej o 3,7 %. A když prodáváte víc než 150.000 vozů ročně, je v sázce hodně peněz.
Ty nejvyšší cíle
Aby Audi odvrátilo číhající nebezpečí, stanovilo si cíl zvýšit svůj podíl na trhu a prodávat vozy s vyšší výbavou bohatším zákazníkům. V podstatě prodávat víc vybavenějších aut. Úkolem BBH bylo Audi zvýraznit a dodat značce desirabilitu u kupujících.
BBH uspěla v minulosti tím, že tlačila Audi na špičku segmentu, ale pokles desirability naznačoval, že Audi už není to, co bohatí zákazníci vnímají jako prémiové a luxusní. „Svět luxusu letí rychle dopředu,“ vysvětluje Lion. „Když se podíváte na svět bohatých, který sledujeme i my, byly to luxusní hotely, restaurace a špičková elektronika, které posouvaly hranice kreativity, sofistikovanosti a hravosti. Automobilový trh jako celek nedokázal držet krok.“
Agentura se inspirovala osvědčeným sloganem Vorsprung Durch Technik a definovala pocit, který chtěla vzbudit, jako progresívní luxus. Jason Gonsalves, který měl v té době u BBH na starosti strategii (pro agenturu už nepracuje), začal jako první analyzovat tento aspekt u luxusních značek, což je práce, která pak přešla na Liona.
Kromě stabilního jádra luxusu (status, vynikající řemeslné zpracování a design) agentura BBH objevila řadu nových kvalit luxusu - kreativitu, dobrodružství, zvědavost a pohodu.
„Výzkum ukázal, že perspektivu mají hravé luxusní značky,“ říká Lion. „Tom Ford na Twitteru psal o mile-high klubu s odkazem na boty na platformě, značka Chanel pořádala módní přehlídky v prostorách, které vypadaly jako supermarket nebo kosmická loď. To nebyl luxus, jak jsme ho znali. Do té doby byl luxus dost vážný byznys.“
Data agentury byla neprůstřelná. Doktorka Anne Michaut, profesorka marketingu na obchodní škole HEC v Paříži, která se specializuje na luxusní značky, říká: „Pokud chtějí naplňovat očekávání dnešních zákazníků musí luxusní značky nejen vytvářet neobyčejné produkty, věci, po nichž budou lidé toužit, ale musí umět nabídnout celkovou zákaznickou zkušenost od A do Z. Schopnost okouzlit smysly a dotknout se emocí zákazníků je nyní to nejdůležitější.“
„Značky jako Chanel, Louis Vuitton nebo Moët & Chandon vyvíjí pro své zákazníky speciální emotikony, aby je lidé mohli používat ve spojení se značkou – aby se prezentovali jako svého druhu spojenci. Stručně řečeno, přestože objektivní výkonnost zůstává dál nutností, značky ji musí stále víc doplňovat subjektivnějšími prvky, aby dokázaly své zákazníky ‚svést‘.“
Agentura BBH pochopila, na čem stojí nový luxus, ale strategie ještě postrádala fokus. Pomocí analýzy faktorů od Kantar Millward Brown agentura identifikovala tři věci, o kterých by mohlo Audi hovořit a které by byly tou nejlepší motivací pro desirabilitu - vzrušení, výkon a inteligentní technologie. Právě tento průzkum vedl Audi a BBH k tomu, aby přijaly neobvyklé rozhodnutí učinit hvězdami komunikace značky sportovní modely, ne její střízlivější bestsellery.
„Jaké byly ty nejzajímavější, nejstylovější a nejvýkonnější vozy? Audi Sport,“ doplňuje Lion. „Divize Audi Sport navíc chystala pro nadcházející období několik novinek. Takže to přišlo akorát vhod.“
Na nejvyšší otáčky
Audi vytunilo svou strategii a bylo připraveno vyjet. První etapou kampaně byla série televizních spotů Beautiful Cars, které odstartoval Birth v roce 2015. Kreativní tým BBH, který reflektoval na data z průzkumů, vložil do konceptu víc barev, větší vášeň a víc vzrušení.
„Sir Nigel Bogle, který je otcem této značky, rád říká ‚jeďte rychle, ale držte se na silnici‘,“ říká Heartfield. „Když jsem si vzpomněl na dobu před pěti lety, byli jsme prostě příliš umírnění a svět byl čím dál tím hlasitější. Birth byla asi nejdrsnější věc, kterou jsme za dlouhou dobu udělali, od té doby jsme nic takového neudělali. Chtěli jsme záměrně udělat něco na hraně, abychom zjistili, jestli jsme vůbec ještě Audi.“
Po Birth následoval Spin, ve kterém Audi driftuje na prázdném parkovišti a zanechává za sebou vyjetý kruh, který evokuje značku. Reklama, která byla v podstatě starý nápad, který v kreativním oddělení BBH vytáhli ze spodního šuplíku poté, co Audi identifikovalo mezeru ve svém mediálním plánu, byla natočena zpomaleným záběrem a podbarvena tajemnou cover verzí písně Noela Harrisona Windmills of Your Mind od Dusty Springfield.
„Ta nejlepší práce má společnou prostě takovou tu bezohlednou, brutální jednoduchost,“ míní Heartfield. „Nigel [Bogle] mi řekl jeden fantastický citát od umělce Hanse Hofmanna, že ‚zjednodušit znamená odstranit vše nepotřebné, aby to potřebné mohlo promluvit‘. To je trefné. My také vždycky redukujeme a redukujeme. Pak je to jen otázka udržení nervů na uzdě. Ta hranice je takřka neznatelná, a když zajdete jen o krok dál, je výsledek simplistní, ne jednoduchý. Pak už je to jen prázdné.“
Agentura Kantar Millward Brown změřila výsledky kampaně Spin napříč celou svou databází a zařadila ji do nejvyššího jednoho procenta rozlišitelnosti. A aby měly vzrušující a hravé reklamy na Audi ten největší efekt a zamýšlený emocionální dopad, agentura BBH spolupracovala s MediaComem na vývoji strategie nazvané nejlepší sedadla - reklamní spoty byly nasazovány při těch nejlepších a nejadrenalinovějších okamžicích filmů, tedy tehdy, když už srdce diváků bušila vzrušením.
Brzy se ukázalo, že rozhodnutí udělat ze sportovních modelů Audi hrdiny bylo správné. „Máme výhodu ekonometrie, která měří, jak naše kampaně fungují z hlediska desirability a prodeje,“ vysvětluje Anna Russell, ředitelka Audi pro retailový marketing ve Velké Británii. „Zjistil i jsme prostě, že když byl v televizi sportovní model Sport jako R8, prodalo se spousta A1 a A3. Takový přenos.“
Ekonomové společnosti Audi potvrdili, že kampaň Spin prodala 11 z modelů R8 – jeden takový vůz stál 119.500 liber (154.000 dolarů), ale také stojí za prodejem dalších 1.526 vozů napříč celým portfoliem značky.
Stejný příběh v lepším podání
Po několika dalších reklamách z cyklu Beautiful Cars změnilo Audi směr.
Narozdíl od toho, co tvrdí nablýskané případové studie, je reklama zřídkakdy spořádaný proces, kde je strategie navržena a dovedena k dokonalosti na jednom meetingu a pak implementována do posledního písmene. Ve skutečnosti se strategie často upravují, revidují a zdokonalují s tím, jak přicházejí nové informace. U Audi to nebylo jinak.
„Nebylo to tak, že se najednou odněkud vynořila tato nádherná zlatá rybka,“ říká Lion o strategii. „Postupně se vyvíjela - nejdřív ploutve, pak oči, žábry. Všechno se to postupně scházelo během čtyřletého období.“
S příchodem Benjamina Brauna do Audi na pozici ředitele pro marketing a digitální média v prosinci 2016 se začala psát nová éra. Netrvalo dlouho a Braun přišel s výzkumem, podle kterého prý po vzhledu a ceně to, na čem lidem při nákupu auta nejvíce záleží, jsou technologie: „Strašně moc jsem chtěl komunikovat technologie. Snažila se o to i celá řada dalších značek, ale dělaly to ve velmi racionální a funkční rovině, a my víme, že nudné věci se lidem nezapíší do paměti. My jsme chtěli vyprávět emocionální příběh. “
Braunova vize zplodila Amazing Brains - sérii reklam, které upozorňovaly na inteligentní technologii pohonu všech kol, obrazovku přístrojové desky a bezpečnostní prvky. V září 2017 zkombinovala agentura BBH toto nové zaměření a koncept progresívního luxusu, a tak vzniklo to, co Heartfield považuje za vrchol této éry reklamy Audi - Clowns.
V reklamě působí klauni chaos na silnici, tropí hlouposti, hází krabice na protijedoucí vozidla a dokonce zkratují pouliční osvětlení. Vozy Audi se v reklamě bez námahy vyrovnávají s nebezpečím díky technologii, jako je adaptivní tempomat, za doprovodu písně Send in The Clowns od Stephena Sondheima. Reklamní spot získal Zlatého lva v Cannes a podle výzkumu Audi 64 % lidí, kteří ho viděli, souhlasí s tím, že Audi udává směr (o 11 % víc než lidé, kteří reklamu neviděli), zatímco 58 % považuje Audi za lepší než ostatní luxusní vozy (také o 11 % víc).
Je to svědectví o síle dobré reklamy - spot Clowns je založen na stejném technologicky orientovaném příběhu jako konkurenční reklamy, jen ho podává líp. „Na to jsem nejvíce pyšný,“ říká Heartfield. „Neřekli jsme nic jiného, ale je z toho cítit, že vozy Audi jsou neuvěřitelně dobře vybavené, a máte z této značky opravdu dobrý pocit.“
Správná míra rizika
Filmové reklamy od agentury BBH hrají v tomto příběhu jednu z hlavních rolí, ale zdaleka není všechno jen jejich zásluha. V roce 2015 se stala ředitelkou komunikace Audi UK Sarah Cox, po téměř šesti letech v oblasti CRM a maloobchodního marketingu. „Přinesla s sebou nový způsob toho, jak se spojujeme s lidmi, a to nejen v reklamě, ale napříč celou zákaznickou cestou,“ říká Lion.
Emailový marketing převzal styl odvážné komunikace Audi v jiných médiích a informačně hutné zprávy nahradily emaily s velkými obrázky a velkými titulky, což zvýšilo počet prokliků, „protože jsme lidi nezahlcovali,“ vysvětluje Lion. I programatická reklama Audi doznala podobných změn - namísto pronásledování lidí na internetu s obecnými reklamami na auta značka zavedla segmentaci svých databází, vybrala ty správné zákazníky a pak se snažila zaujmout lidi, kteří už o značku projevili zájem, specializovaným obsahem vytvořeným ve spolupráci s etablovanými partnery, jako je například magazín PistonHeads.
BBH do svých kampaní vložila také interaktivní prvky. Diváci měli například pomocí aplikace Shazam určit skladbu použitou v reklamě Clowns, kde cirkusoví šašci terorizují provoz svojí špatnou jízdou. Za každou správnou odpověď značka darovala peníze organizaci Brake, která dělá osvětu v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Pro rozdělení zdrojů mezi tradiční a méně tradiční realizace Lion použil Senecovu strategii Barbell, kterou ve své knize Antifragile prosazuje autor a investor Nassim Nicholas Taleb.
„[Římský filosof] Seneca byl prvním velmi bohatým filozofem, který 90 % svých peněz vkládal do osvědčených věcí a 10 % do vysoce rizikových podniků,“ říká Lion. „Výnosy ze stabilních 90 % mu mohly kompenzovat ztráty z těch 10 %, ale právě těch 10 % často mělo takový potenciál zisku, že to stálo za to riziko.“
Lion aplikoval tuto filozofii ve své práci pro Audi - prosazoval, aby 90 % zdrojů bylo použito na „bezpečný“ marketing, zatímco s 10 % bylo možné si trochu zahrát v různých programatických a digitálních experimentech. „Emoce a sláva jsou pro klienty tou bezpečnou cestou, i když se mohou jevit jako rizikovější. Ale jsou obecně účinnější,“ dodává Lion.
Měřit to, na čem záleží
Je zvláštní, že se kreativní renesance u Audi udála, když marketingový tým značky začal víc věřit měření a metrikám. Před dvěma lety Audi dokonce reorganizovala své marketingové oddělení a poprvé zavedla funkci analytika investic do médií.
„Marketing se posunul dál,“ říká Braun. „Stále produkujeme spoustu efektních, barevných kreseb, ale jsme byznysovou funkcí s velmi vysokým rozpočtem a musíme zdůvodnit, co děláme.“
V reklamě se pohybuje nemálo lidí, kteří by nad tímto tvrzením svraštili obočí, protože si dobře pamatují éru, kdy všechno bylo poplatné klikům a podílům na úkor kvality a hodnoty práce. Ale je rozdíl mezi metrikami, které vysávají ze značky veškerý život, a těmi, které do ní život vdechují. „Existuje takové pořekadlo ‚měřte, co je důležité, ne to, co je snadné‘,“ říká Russell. „Měření prokliků je snadné. Přiřadit vaši televizní kampaň nebo sociální aktivaci přes linku skutečnému prodeji nebo hodnotě zákazníka je těžké.“
Audi hodně investovala do ekonometrie a kvalitativního testování u agentur jako Kantar Millward Brown, a tato investice přesvědčila obchodní manažery značky o hodnotě, kterou má odvážná komunikace.
„Na datech je zajímavé jedna věc - člověk by spíš předpokládal, že data vedou k tomu, že všechno bude jak přes kopírák,“ míní Russell. „Ale zjistili jsme, že data a pochopení toho, co funguje, naopak jdou na ruku kreativitě. Hodně vzrostl standard kreativní práce.“
Zůstaňte v rychlém pruhu
Kreativa agentury BBH přinesla výsledky všude, kde je Audi potřebovala. Mezi lety 2014 a 2017 prodalo Audi UK o 10,1 % víc vozů (nárůst z 159.000 na 175.000) a zvýšila svůj podíl na trhu z 6,4 na 6,9 %. Čísla také naznačují, že BBH hrála při dosahování těchto výsledků velkou roli - růst prodejů Audi ve Spojeném království byl třikrát vyšší než celkový prodej nových automobilů na britském trhu a dva a půl krát vyšší než celosvětový prodej Audi.
V očích bohatých zákazníků Audi předstihla, pokud jde o hodnotu značky, konkurenty BMW a Mercedes, a průměrná cena prodaného vozu Audi se vyšplhala ze 14 % pod cenou Mercedesu na 5 % pod cenou Mercedesu v roce 2018. Podle BBH Audi díky agentuře měla návratnost investic do médií v poměru 27:1.
Kdo ale ví, jak dlouho bude ještě strategie progresivního luxusu agentury BBH fungovat? Jedna věc, která by agentuře měla být po 37 letech spolupráce s Audi zřejmá, je, že co je funguje dnes, nemusí fungovat zítra. Progresivní luxus může zestárnout stejně jako předchozí strategie komunikace nízké spotřeby. Dalo by se na to vsadit.
Podle Brauna je automobilový průmysl na začátku „transformačního procesu“. Nejenže služby jako Uber soutěží s výrobci automobilů o podíl na výdajích, online platformy, například Amazon, zamíchaly s očekáváními spotřebitelů - myšlenka, že člověk musí do autosalonu, aby mohl absolvovat zkušební jízdu, se brzy bude jevit jako barbarismus lidem zvyklým na pohodlí nakupování po internetu. V dlouhodobějším horizontu musíme také počítat s postupným vymizením spalovacího motoru a s nástupem samořídících vozidel.
Ale pokud si máme vzít z kampaně Beautiful Cars with Amazing Brains jednu věc, tak by to podle Liona mělo být toto: „Doufám, že to probudí lidi – aby se nevzdávali toho, co umíme, co víme, že funguje, protože když přijdou stroje a vezmou nám všechnu práci, poslední útočiště bude pravděpodobně toto těžko definovatelné místo pochopení lidí a umění jim přivodit husí kůži. To roboti nebudou ještě chvíli umět. Zatím.“
Audi v číslech
- 37 let nepřerušené spolupráce Audi s agenturou BBH London
- 27:1 je návratnost investic do médií v případě kampaně Beautiful Cars With Amazing Brains
- 1910 je rok, kdy se prodal první vůz Audi
- 2010 je rok, kdy Audi zaregistrovalo – po sedmileté soudní bitvě - ochrannou známku Vorsprung Durch Technik pro Evropskou unii
- 904 milionů dolarů je pokuta, kterou Audi musela v roce 2018 zaplatit za to, že software v jejích vozech „podváděl“ u emisních zkoušek
- 143.000 je počet vozů Audi prodaných v Británii v roce 2018, jde o meziroční propad o 18 %
- 663.000 je počet vozů Audi prodaných v Číně a Hongkongu v roce 2018, jde o meziroční nárůst o téměř 11 %, tento region byl jediným, kde v tomto roce prodeje rostly
- 14,8 miliard dolarů je hodnota značky Audi podle Forbesu, který ji zařadil na 37. místo mezi značkami
Převzato z české edice magazínu Contagious
Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá dosáhnout toho nejlepšího v komerční kreativitě