„Covid rozkolísal reklamní trh, proto jsme víc rozjeli předvýrobu seriálů“

„I teď přes léto natáčíme nové seriály, abychom byli připraveni vždy zareagovat a novinky operativně nasadit, čímž můžeme získat dostatečnou sledovanost, a tím i prostor pro reklamu,“ vysvětluje aktuální strategii televize Prima její generální ředitel Marek Singer. Médiář se ho ptal hned po uvedení programového schématu Primy na letošní podzim.

Marek Singer na tiskové konferenci Primy k podzimu 2021. Foto: TV Prima

Marek Singer na úterní tiskové konferenci Primy k podzimnímu programovému schématu. Foto: TV Prima

Podzimní programové schéma televize Prima stojí na třech nových seriálech. Tolik seriálových novinek v jedné sezóně u Primy nepamatuju. O jedné z nich, o Hvězdách nad hlavou, bylo na úterní tiskové konferenci řečeno, že už je rok hotová. Způsobila takovou kumulaci novinek covidová pandemie, kvůli níž jste nasazení některých nových děl v uplynulém roce pozdrželi?

Částečně. Částečně to je ale také proto, že jsme víc rozjeli předvýrobu kvůli tomu, jak covid rozkolísal reklamní trh. Proto teď nedokážeme uspokojivě předpovídat, kolik peněz z reklamy kdy skutečně přijde. Musíme mít tedy pořady připraveny dopředu, abychom je mohli rychle uvést, až bude správný čas.

Mít nové věci připravené v šuplíku.

Přesně tak. Proto i teď přes léto natáčíme nové seriály. Abychom zkrátka byli připraveni vždy zareagovat a novinky operativně nasadit, čímž můžeme získat dostatečnou sledovanost, a tím i prostor pro reklamu. Pandemie covidu zvedla sledovanost televize a zadavatelé v postcovidové době do televizní reklamy investují víc, než se čekalo. Na to chceme na podzim zareagovat. Proto se naše letošní podzimní sezóna zdá tak natlakovaná, a proto jsme ji také nazvali Hvězdná sezóna.

Očekáváte, že natlakované bude i příští jaro a podzim?

Dejte mi křišťálovou kouli, pak vám to řeknu.

Kolik toho momentálně točíte do šuplíku?

Jednotky seriálů. Přece jenom výroba novinek něco stojí. A mít příliš velkou knihovnu v záloze také nedává smysl, trendy i divácké preference se rychle mění.

S šéfem Primy Markem Singerem (vpravo) vystoupili na tiskové konferenci také programový ředitel Roman Mrázek a moderátorka Tereza Kostková. Foto: TV Prima

S šéfem Primy Markem Singerem (vpravo) vystoupili na tiskové konferenci také programový ředitel Roman Mrázek a moderátorka Tereza Kostková. Foto: TV Prima

Nenarážíte na nedostatek tvůrců v momentě, kdy váš největší konkurent, televize Nova, luxuje trh, masivně nabírá, přetahuje klíčové manažery z České televize, oslovuje budoucí tvůrce a ohlásil, že kvůli produkci svých novinek hlavně pro placený internetový portál Voyo navyšuje investice do výroby o 30 %? Zůstal na trhu ještě někdo k mání?

Trh luxují všichni. Kromě nás a Novy je aktivní i zmíněná Česká televize a nadto tu jsou zahraniční filmové produkce jako The Grey Man pro globální videotéky typu Netflix. Trh je přehřátý, ano, na druhou stranu nám se ale osvědčilo, že s tvůrci pracujeme dlouhodobě, a když jsme je několik měsíců nazpět poptali, přinesli řadu zajímavých námětů. Rozhodli jsme se, že je realizujeme, protože výsledná díla využijeme vždycky – ať už to bude v lineárním vysílání nebo na internetu jako video na vyžádání. Osobně jsem zastáncem kombinovaného modelu, jako je třeba TV Now od německé RTL, kdy novinka nejdřív běží na internetu na placené platformě, a až později vstupuje do televizního vysílání.

Čerstvě jste spustili platformu Prima Pauza. Tu chápu primárně jako recyklaci vašeho existujícího obsahu, kterou ve zkrácené formě dodatečně monetizujete prostřednictvím Seznamu, největšího českého webu.

Přesně tak. Videa máme také na vlastním webu v sekci Prima Pauza, ale dá se očekávat, že přes Seznam.cz, respektive Stream, budou generovat víc zhlédnutí. Jde o symbiózu. Seznam.cz coby agregátor obsahu má zájem o profesionálně tvořený obsah, ale ze své povahy nemá videotéku složenou ze seriálů, jejichž díly mají hodinu jako v televizi, ale jsou mnohem kratší. Proto jsme zkusili i naše seriály sestříhat na dvanáct minut. Chce to trochu invence, ale jde to. Jde v podstatě o jednu z forem práce s archivem. Inspirovali jsme se u jedné americké služby. Ta natáčela rovnou krátké seriály pro web. My ovšem Prima Pauzu koncipujeme jako možnost připomenout si seriály, které diváci znají z televize, jen teď nemají tolik času, aby je celé zhlédli znovu. Dvanáctiminutové verze jim poslouží ve chvíli, kdy chtějí krátkou pauzu vyplnit rychlou zábavou.

Libor Bouček po roce a čtvrt mizí z obrazovky zpravodajské stanice CNN Prima News, kterou přitom loni nazýval největší výzvou své kariéry. Proč? Pravda, je čerstvě otcem, což v kombinaci s přípravou každodenního ranního vysílání může být náročné.

Měl byste se primárně zeptat jeho. Podle mého názoru v tom hraje roli více faktorů, jeden z nich je určitě ten, že kvůli rannímu vysílání musíte vstávat opravdu brzo. Libor je šikovný a schopný tvůrce našich pořadů, ostatně úspěch soutěžní show Máme rádi Česko je právě jeho zásluha coby scenáristy. Ale zřejmě momentálně už nemůže dělat všechno, co by chtěl, tudíž si musí vybírat. A nejnáročnější část jeho práce, která mu zabírala nejvíc času, byla právě CNN Prima News.

Bouček se přesunul na pozici šéfdramaturga zábavní tvorby skupiny Prima. To je nová pozice?

Spíš jeho pozici posunujeme, protože posunujeme celý žánr reality entertainmentu. Vyrábíme víc pořadů, tím pádem potřebujeme, aby se tím zabývalo víc schopných lidí.

Bylo nám řečeno, že by měl pracovat na chystaných nových projektech. Můžete je přiblížit? Slyšel jsem, že se má podílet i na volebním vysílání.

Podílel se na další řadě reality show Tlouštíci, samozřejmě pokračuje v práci na soutěži Máme rádi Česko. Plánujeme jeho zapojení i do volebního vysílání, ale zatím nemůžeme prozradit podrobnosti.

Letos jste vyzkoušeli reality show s mladými influencery Like House. Tou jste plánovali omladit hlavní kanál Primy. Budete v tom pokračovat?

Pracujeme na tom, ale určitě to pozměníme. Poučili jsme se, koncept nám zafungoval hlavně na internetu, ovšem v televizi si vysloužil i pár pokut od rady pro vysílání. Pátá odpoledne pro takový pořad zkrátka není ideální čas.

Na jaře jste mi říkal, že s Českou televizi vedete jednání, jak by mohla vypadat a fungovat společná internetová videotéka s pořady všech tuzemských televizí, které generální ředitel České televize Petr Dvořák v nadsázce říká Czechflix a která by mohla fungovat jako lokální protiváha globálním videotékám typu Netflix. Jak jsou jednání daleko?

Otevřeně říkám, že diskuse probíhají, ale každý má svou představu. Ostatně, konkurence má distribuci pořadů prostřednictvím placené videoplatformy jako centrální bod své strategie [řeč je o televizi Nova, která chce primárně zatraktivnit svou vlastní internetovou videotéku Voyo - pozn. red.]. Myslím, že se na postupu nakonec shodneme a společná videoplatforma vznikne. Nedokážu ale říct, jak rychle.

Televize Prima nevidí původní produkci pro internet jako cestu, kterou by se chtěla dát? Na web zatím dáváte předpremiéry za poplatek či obsah recyklujete, ale výrobu čistě pro online u vás zatím nevidím.

Neříkám, že pro online nic dělat nebudeme. Při velikosti a struktuře českého trhu, kde značná část lidí není zvyklá platit ani za příjem televize, je ovšem sázka na online riskantní strategií s obrovskými výdaji, které se nemusejí vrátit. Schůdnější cestou je kreativně pracovat s archivem, jinými slovy zjistit, co z archivu funguje pro jakého diváka, v jaké formě a jakým typem distribuce.

Servírovat obsah na míru můžeme tehdy, pokud vycházíme z údajů o uživatelích, kteří se nám na internetu budou registrovat. Kdyby to takto provedly všechny tři televize dohromady, může to fungovat ještě lépe, protože bychom dokázali rychleji a přesněji naplnit preference jednotlivých diváků. Nejprve ale musíme najít shodu na základních principech, přičemž každý ze tří vysílatelů, kteří o to principiálně všichni zájem mají, má jinou představu, jak to provést.