
Výsledky studie představil pražský Aspen Institute v pátek 14. listopadu v pražské Wayře. Foto: Aspen Institute Prague
Crowdfundingovým platformám, které na českém webu začaly postupně od roku 2011 působit, se zatím podařilo vybrat přes 24 milionů Kč. Nejúspěšnější je přitom Hithit.cz, který pomohl autorům nejrůznějších projektů celkem k 16 milionům, mimo jiné festivalu United Islands, která pro svůj letošní ročník vybral přes 1,7 milionu. Zjistil to Aspen Institute Prague v rámci studie Crowdfunding Visegrad.
Míra úspěchů projektů - tedy na kolik z nich se podaří vybrat kýženou částku - se pohybuje od 10 % (Nakopni.mě) k téměř 50 % (Hithit 43 %, Everfund 47 %, Startovač 47,5 %). Platformy si z vybraných částek jako provizi berou od 3 do 9 %.
PENĚZ VYBRANÝCH CROWDFUNDINGEM, PODLE PLATFOREM
- Hithit.cz 16.000.000 Kč
- Startovač.cz 6.500.000 Kč
- Kreativcisobě.cz 1.099.000 Kč
- Everfund 340.000 Kč
- Nakopni.me 266.000 Kč
- Vision Partners 220.000 Kč
- Katalyzátor 60.587 Kč
- Fondomat n/a
- Music Cluster (spuštěn v říjnu 2012, už nefunguje) n/a
Zdroj: Aspen Institute, říjen 2014
„České portály fungují především pro aktivity z oblasti kultury, umění či komunitní oblasti. Řada dalších záměrů, například počítačových her, přitom často využívá globální platformy, jako je Kickstarter, které jim umožňují oslovit širší publikum,“ uvedl spoluautor studie Milan Zubíček z Aspen Institute Prague. „Jistě bude třeba vyřešit některé legislativní a technické otázky, nicméně věříme, že se jedná o zajímavý finanční nástroj pro veřejné i soukromé instituce či nadace,“ míní Maria Staszkiewicz, zástupkyně ředitele institutu a koordinátorka studie.
Autoři také zjistili, že v Česku a Polsku se komunitní financování prosadilo úspěšně a v zemích vzniklo několik platforem podobných americkému serveru Kickstarter. Na Slovensku naopak až donedávna neexistovala žádná místní platforma a autoři projektů využívali především české či americké portály. A v Maďarsku zatím žádná tradiční platforma pro komunitní financování neuspěla, existuje zde pouze jeden server pro čistě neziskové a humanitární projekty.

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu
