Český statistický úřad: Sčítání lidu, domů a bytů 2011

Český statistický úřad připravil informační kampaň pro chystané Sčítání lidu, domů a bytů 2011. V průběhu ledna se začaly objevovat na internetu informační bannery a od 1. února poběží v českých televizích 8 spotů, které budou občany informovat o blížícím se sčítání. Televize a internet tak vytvoří základní komunikační kanály této kampaně.

„Sčítání lidu je nejrozsáhlejší a nejkomplikovanější šetření, které vůbec statistika zná, a úkolem ČSÚ je získat co nejpřesnější data. Investujeme do kampaně, aby měli lidé co nejvíce informací o tom, že se sčítání blíží, jak proběhne a k čemu získaná data poslouží,“ říká předsedkyně ČSÚ Iva Ritschelová. „Smyslem této kampaně je lidi přesvědčit, aby sčítací formuláře pečlivě vyplnili, a my tak získali co nejpřesnější a úplná data.“

Rozsah kampaně ovlivnily škrty ve státním rozpočtu

Úsporná opatření ministerstva financí potkala všechny orgány státní správy, ČSÚ a projekt sčítání lidu nevyjímaje. „Před dvěma lety, když jsme začínali letošní sčítání připravovat, jsme uvažovali, že na nákup médií by mohlo být až 113 milionů korun. Před rokem už bylo jasné, že si budeme moci dovolit maximálně 50 milionů a po posledních škrtech nám zbylo 25 milionů korun,“ vysvětluje Stanislav Drápal, místopředseda ČSÚ.

„Museli jsme oželet placený prostor v tisku a v rádiích a vše přehodnotit tak, abychom za co nejméně peněz dosáhli co nejvyššího zásahu. Rozhodli jsme se tedy pro nákup televizního vysílacího času a k němu jsme přidali internet. Ten je pro nás velmi důležitý, protože poprvé v historii bude možné vyplňovat sčítací formuláře právě on-line na internetu.“

Kreativní řešení a výrobu bannerů i televizních spotů připravila pro ČSÚ agentura McCann Erickson, která vyhrála v roce 2009 veřejnou soutěž na zpracování a realizaci informační a komunikační kampaně sčítání lidu. Za kompletní přípravu a výrobu osmi televizních spotů a vytvoření všech bannerů zaplatil ČSÚ agentuře 5,76 milionu korun (včetně DPH).

Televize

Celkem se v televizi objeví osm dvacetivteřinových spotů a každý z nich míří na jinou cílovou skupinu, od seniorů, přes národnostní menšiny, věřící, řemeslníky, velké podnikatele až po mladé rodiny s dětmi. Základním sdělením každého spotu je Budoucnost se počítá.

Spoty poběží od 1. února až do 30. března ve vysílání České televize (ČT1, ČT2, ČT24), TV Prima (Prima, Prima COOL) a TV Barrandov. Kombinací těchto televizí dosáhl ČŠÚ nejlepšího zásahu a nejlepších mediálních ukazatelů vzhledem k danému rozpočtu.

„Snažili jsme se, aby si každý ze spotů našel svého diváka, kterého osloví a ukáže mu, proč je dobré sčítací formuláře vyplnit co nejpečlivěji,“ vysvětluje zástupce společnosti McCann Erickson David Čermák „Vysílání spotů a jejich vyznění je nastaveno tak, abychom oslovili minimálně 80 % populace starší patnácti let.“

Za nákup televizního vysílacího času zaplatí ČSÚ 12,6 milionu korun.

Internet

Nejjednodušší, nejrychlejší a nejméně pracné bude vyplnění sčítacích formulářů on-line a cílem ČSÚ je nasměrovat co nejvíce lidí k tomu, aby vyplnili formuláře právě na internetu. Bannerová kampaň je rozdělena do tří fází:

  • Počátek ledna – 27. března: bannery s informacemi, proč je důležité vyplnit sčítací formuláře se speciálním zaměřením na mladou generaci
  • 28. března – 9. dubna: bannery, které budou aktivně směrovat uživatele internetu přímo na stránku, kde bude možné vyplnit on-line formuláře
  • Týden od 10. dubna: připomenutí, aby lidé nezapomněli vyplnit formuláře

Kromě klasických bannerů připravuje Český statistický úřad PPC kampaň (Pay per Click) na vyhledávačích jako je Google, Sklick a podobně, informační videa o sčítání lidu a televizní spoty budou umístěny na portálu Stream.cz a speciálním kanálu na YouTube, sčítání lidu má vlastní profil na Facebooku, v únoru k němu přibude i Twitter a bannery sčítání lidu se objeví také v rámci komunikátoru ICQ.

Za nákup on-line médií zaplatí ČSÚ 12,2 milionu korun.

Logotyp i celý vizuální styl akce je dílem Jana Koláře ze studia Kolargrafik, který vyhrál mezi 196 návrhy ve veřejné soutěži.

V jednotlivých spotech vystupují:

Ing. Edvard Outrata, emeritní místopředseda Senátu PČR a emeritní předseda ČSÚ

Lenka Vlasáková, herečka

Jaroslav, Hanák, 1. víceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR

Vladimír Vidim, řemeslník

Lucie Šmídová, maminka

Zbigniew Czendlik, farář

Tran Viet Hung, obchodník

Eva Matalová, babička

Zdroj: scitani.cz