ČT chce bojovat proti fake news pořadem To se ví, s Pawlowskou, Hámou a TMBK

Zábavní soutěžní týdeník se má vysílat o nedělích večer na ČT1. Moderuje Tomáš Měcháček.

Halina Pawlowská v jedné z koláží svého zetě Tomáše Břínka alias TMBK. Foto: Česká televize

Halina Pawlowská v jedné z koláží svého zetě Tomáše Břínka alias TMBK. Vpravo dole logo nového pořadu To se ví. Foto: Česká televize

Proti lžím, které se tváří jako skutečné zprávy, postaví veřejnoprávní televize v letošním programovém schématu zábavní pořad ve formě soutěže. Ponese název To se ví a bude to týdeník, vysílat se má od 15. září na hlavním programu ČT1 vždy v neděli po publicistickém týdeníku 168 hodin, tedy kolem 22. hodiny. Bude ho moderovat Tomáš Měcháček, známý jako jeden z bankéřů z reklamy Air Bank, a stálými kapitány dvou soutěžních týmů se stanou Halina PawlowskáAleš Háma, kteří si do každého dílu pozvou svého hosta.

„V jednotlivých soutěžních kolech se budou věnovat textům, fotografiím, videím, bulvárním titulkům i jiným formátům a pokusí se odhalit, které zprávy jsou falešné a které pravdivé. Cílem pořadu je zábavnou formou ukázat, jak komplikované je odlišit skutečnost od lži, pravdivou zprávu od té falešné, ale především, že můžeme brát situaci s nadhledem a pobavit se,“ popisuje Česká televize v programových podkladech. „Pořad by měl v první řadě bavit, myslíme ale i na to, aby divákům rozšířil dovednosti v oblasti mediální gramotnosti,“ vysvětluje kreativní producentka Lucie Kapounová, jež je pod novinkou podepsaná.

Spolu s ní budou na pořadu pracovat studenti politologie z Masarykovy univerzity v Brně. Na scénáři show budou pracovat politolog Miloš Gregor, Stanislav Biler, Zuzana Fuksová, Tomáš KoňaříkMatěj Randár. Součástí týmu je též grafik Tomáš Břínek, známý svými satirickými kolážemi, který publikuje pod pseudonymem TMBK a zároveň pracuje pro časopis Reflex. Pořad bude režírovat Jakub Wehrenberg. Ten říká: „V pořadu se budeme snažit na téma fake news upozornit způsobem pro Čechy nejtypičtějším - humorem a nadsázkou. Považujeme za důležité nejen přinutit diváky o zprávách a médiích kriticky přemýšlet, ale najít zdravou míru mezi vážnými tématy, kterých se dotýkají, a vtipem, kterým je můžeme odlehčit.“

Podle generálního ředitele České televize Petra Dvořáka jsou falešnými zvěstmi ohroženi nejvíc nejmladší a nejstarší, tedy na jedné straně děti, na druhé senioři. Zatímco na vzdělávání dětí se veřejnoprávní televize zaměřuje na svém speciálním kanálu Déčko, soutěž To se ví by měla oslovovat starší diváky. Studentům univerzit pak podle šéfa ČT budou od podzimu určeny debaty s moderátory ČT24. „Je důležité ukazovat lidem, jak si vyhledávat informace,“ prohlásil Dvořák.