Celkem 175 milionů Kč dohromady v interních a externích nákladech hodlá investovat veřejnoprávní Česká televize do koprodukčních filmů v roce 2013. Jde o nejvyšší částku minimálně za posledních deset let. Přitom lidi zodpovědní v ČT za péči o koprodukce kritizují úroveň současné tvorby, konkrétně malou žánrovou pestrost a slabou dramaturgii. Obojí chtějí změnit, prostřednictvím v létě založeného Filmového centra ČT. Řekli to v úterý 11. prosince na setkání s novináři.
„Pár smutných depresivních jedinců, kteří se motají v sociální pasti, a když je to dobré, na konci vysvitne slunce,“ popsal kreativní producent televizního centra Tomáš Baldýnský typický produkt tuzemské kinematografie - snímek zaměřený nejčastěji právě na sociální témata. „Skutečným problémem současné české kinematografie není ani tak nedostatek financí, ale spíše nedostatek tvůrčí invence,“ konstatoval ostatně také prezident Václav Klaus, když nedávno opět vetoval nový zákon o kinematografii.
„Podporu dostával ne film a kvalita, ale tvůrci, kteří si to umějí vyběhat,“ podotkl navíc minulý týden k dosavadní praxi podpory kinematrografických projektů v Česku generální ředitel České televize Petr Dvořák.
„Jestli momentálně českou kinematografii opravdu něco trápí, pak je to prakticky totální absence filmových dramaturgů. Koncepční dramaturgii, tedy vývoj látky od námětu až po finální střih, v posledních dvaceti letech nahradila dramaturgie koncová, v principu alibistická, kdy jsou dramaturgové zváni k projektu až těsně před realizací, takže jejich pravomoc je jen kosmetická,“ prohlásili představitelé Filmového centra ČT, které vede Helena Uldrichová a kromě ní a Baldýnského v něm dělají Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg), Ivana Pauerová (dramaturgyně dokumentů), Jaroslav Kučera (výkonný producent) a Bohuslava Holubová (projektová manažerka).
Společně volají po návratu „k trpělivému a dlouhodobému vývoji projektů“. „Chceme iniciovat obnovu filmové dramaturgie,“ říká dramaturg Sedláček. Také proto povolalo centrum „staré harcovníky“ z Barrandova - Pavla Hajného a Marcelu Pittermanovou i autora televizního projektu o Janu Palachovi Štěpána Hulíka či Kristinu Dufkovou.
Zároveň ČT nehodlá působit jako hlavní producent filmů, aby nekonkurovala nezávislým producentům, ale jako koproducent, a to právě ve všech fázích výroby. „Snažíme se být od nápadu ke scénáři, rozjeli jsme první vlnu aktivní dramaturgie. Zkoušíme historicko-životopisné věci,“ podotkl Tomáš Baldýnský.
„Chybí nám jednoznačné žánrové filmy - komediálního typu, detektivky, thrillery,“ vyjmenoval dál. Česká televize proto zveřejnila výzvu nezávislým producentům, aby ji předložili náměty na filmy právě v žánrech komedie, krimi nebo thriller. „Předpokládá se nízkorozpočtový projekt, na jehož financování se producent bude podílet vlastním vkladem minimálně 20 % rozpočtu,“ uvádí televize. Kinodistribuce přitom není podmínkou. Náměty sbírá do 31. ledna 2013.
Dále Česká televize hodlá nabízet filmové scénáře ve svém majetku nezávislým producentům k odkoupení, a to v tendru s definovaným koprodukčním příslibem.
Hodlá také změnit formu plnění vůči tvůrcům - třeba kromě dosavadních „pédékáček“, tedy pozvánek do kina, v praxi upoutávek na film ve svém vysílání bude veřejnoprávní televize poskytovat GRPy, tedy bude se snažit zacílit na publikum adekvátní zaměření snímku.
Česká televize se prostřednictvím svého filmového centra rozhodla podpořit zatím 7 celovečerních snímků (ten o Klapzubově jedenáctce má být animovaný), 3 koprodukce s minoritní českou účastí, 1 krátký film a 7 dokumentárních filmů.
Nadto chce Filmové centrum ČT mít podíl i na vzniku filmu podle příběhu hokejových mistrů světa z let 1947 a 1949 odsouzených komunistickým režimem za protistátní spiknutí, který pod názvem Causa Modrý chystá scenárista a režisér Zdeněk Jiráský. Stejně tak na snímku o osudech šansoniérky Evy Olmerové Čekej tiše, který má být debutem světově úspěšného reklamního režiséra Martina Krejčího.