Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

ČT dává zkušebně videa na Stream.cz, čeká za to aspoň o 3 miliony ročně víc

Veřejnoprávní televize přikročila k dlouho zamýšlené spolupráci se soukromými videoportály, které navštěvuje víc lidí a proto mohou část své návštěvnosti přesměrovat právě na bohatý archiv pořadů ČT.

Veřejnoprávní televize přikročila k již předloni zamýšlené spolupráci se soukromými videoportály, které navštěvuje víc lidí a proto mohou část své návštěvnosti přesměrovat právě na bohatý archiv pořadů České televize.

ČT nyní začala umísťovat vybrané odvysílané pořady na internetovou stránku Stream.cz, který z poloviny vlastní jeho zakladatel Miloš Petana, z druhé poloviny Seznam.cz, nejnavštěvovanější český portál. Návštěvníci Streamu si mohou na adrese stream.cz/ceskatelevize pustit odvysílané díly hraného seriálu Vyprávěj či animovaných cyklů Bob a Bobek nebo Evropské pexeso.

Na Streamu jsou už pořady Primy, Óčka a televize Public. Repro: stream.cz

Na Streamu jsou už pořady Primy, Óčka a televize Public. Repro: stream.cz

„Jedná se o zkušební provoz, v rámci kterého ČT testuje možnosti spolupráce mezi Stream.cz a ČT se zaměřením na výnosy a potenciál popularizace pořadů a webu ČT mezi návštěvníky Stream.cz,“ potvrdil mluvčí televize Ladislav Šticha.

Jak Médiáři dále řekl obchodní ředitel ČT Robert Kvapil, od zvýšení návštěvnosti díky Streamu televize očekává zvýšení ročních příjmů z reklamy na svých stránkách aspoň o 3 miliony korun. To je, jak přiblížil Kvapil, hranice, podle níž se bude hodnotit úspěšnost testované spolupráce.

Na Stream dávají své odvysílané pořady také komerční televize Prima, Óčko a Public.

Portál Stream.cz navštěvuje podle aktuálního měření NetMonitor 380 tisíc lidí denně (téměř 2,8 milionu měsíčně), zatímco videoarchiv České televize nazvaný iVysílání jen 50 tisíc (měsíčně 615 tisíc). Pro srovnání: zábavní portál Novy zaznamenává denně víc než dvakrát tolik uživatelů než ČT, 105 tisíc (měsíčně 1,1 milionu), navzdory tomu, že zveřejní řádově méně videí.

„Na závěr pilotního provozu ČT vyhodnotí potenciál spolupráce a rozhodne se, jakým způsobem bude dále zpřístupňovat své pořady v internetovém prostředí, zda pouze na vlastních stánkách či prostřednictvím partnerů jako je například Stream.cz,“ dodal mluvčí Šticha. Podle Kvapila nemá být Stream.cz „v žádném případě exkluzivní platforma“.

Nová podoba webu ČT

Nová podoba webu ČT

Česká televize má už déle svůj speciální kanál na celosvětově nejnavštěvovanějším videoserveru YouTube (patří Googlu), ten však využívá v podstatě jen k propagaci, dává na něj upoutávky na pořady.

Začátkem ledna 2011 spustila vlastní inovovaný web, s větším důrazem na video. Chystá rovněž inovaci přehrávače: ze stávajícího videoformátu Windows Media (WMW) přejde na Flash video (FLV), na formát H.264. Během prvního kvartálu se ČT chystá s videem proniknout do mobilních přístrojů iPhone (pro ten už vysílá živě ČT24), iPad a těch funugjících na systémech Android (od Googlu) a Symbian 3 (Nokia).

Blíž mladým, zadarmo

O spolupráci s populárními videoservery mluví obchodní ředitel ČT od listopadu 2009, tehdy uvedl, že by to veřejnoprávní pořady pomohlo na internetu přiblížit mladým. Pro ně je sledování videa na internetu přirozenější, než na televizní obrazovce.

Právě před dvěma lety Česká televize zrušila svou internetovou Videopůjčovnu, protože o placené pořady nebyl na webu dostatečný zájem, a plně se soustředila na bezplatné iVysílání. Teď ji zbývá vyřešit, jak tisíce hodin záznamů televizních děl adekvátně zpropagovat na internetu.

“Třeba to bude na našem iVysílání a po týdnu to pustím do YouTubů, Streamů či něčeho podobného. A s těmi servery budu mít dohodu, že se třeba budu podílet na výnosu z videoreklamy,” nastínil předloni ředitel Kvapil možný obchodní model.

Působení videoserverů, jejichž popularita napovídá, o jaké video mají lidé skutečně zájem, může podle tehdejších Kvapilových slov pomoci změnit tradicionalistický přístup velkých výrobců audiovizuálního obsahu. “Vítám YouTube, Hulu, Stream a takové služby. To je jediné, co televize může naučit myslet jinak, aby je to zachránilo,” předeslal obchodní ředitel ČT.