Po roce přestává vycházet zpravodajský web Liberecké zprávy, z finančních důvodů. „Mimořádně vysoký a stále stoupající zájem uživatelů se nám bohužel vlastní vinou nedaří inzertně přetavit do odpovídajících tržeb,“ informovali vydavatelé Jan Stránský a Tomáš Tesař. Začínali v lednu 2019.

ČT musí z webu odstranit reportáž o CS fondech

Soud pravomocně rozhodl o reportážích televize z roku 2015 o finančníku Pavlu Tykačovi.

  • ČTK
  • 09. 01. 2020 16:50
Pavel Tykač v inkriminované reportáži České televize. Repro: ČT

Pavel Tykač v inkriminované reportáži České televize. Repro: ČT

Česká televize musí ze svých stránek stáhnout reportáž z pořadu Reportéři ČT z roku 2015, ve které mimo jiné tvrdí, že finančník Pavel Tykač stál za spácháním nebo že se podílel na podvodech v CS fondech, rozhodl dnes odvolací pražský městský soud. Televize také musí stáhnout část další reportáže z Událostí, která se týkala Tykačova zastaveného stíhání v prosinci 2015. Rozsudek je pravomocný. Zástupkyně ČT u soudu pochybení odmítla.

Kauza CS Fondů se táhne od roku 1997. Firma Umana tehdy získala z CS Fondů majetek v hodnotě 1,23 miliardy Kč. Jako protihodnotu dostal fond téměř bezcenné akcie firmy Drůbež Příšovice. Peníze pak z Plzeňské banky zmizely na účtech v zámoří. Soudy v minulosti uložily za vytunelování CS Fondů čtyřem lidem nepodmíněné tresty od čtyř do osmi let vězení. Policie se zabývala i Tykačovou rolí v transakcích kolem CS Fondů. Státní zastupitelství jeho stíhání zastavilo.

Za reportáž z pořadu Události se ČT musí Tykačovi také omluvit. Naopak ze příspěvěk v Reportérech se televize podle soudu omlouvat nemusí. „Odvolací soud se ztotožnil s žalující stranou v tom směru, že pořad uveřejněný v Reportérech byl tendenční v tom směru, že zcela očividně ignoroval zásadu presumpce neviny,“ uvedla předsedkyně odvolacího senátu Veronika Křesťanové. Z celkového vyznění reportáže si podle ní divák odnáší sdělení, že se Tykač na tunelování CS fondů podílel.

Protože v době odvysílání reportáže byl ale Tykač stále stíhán, nemůže podle soudu žádat omluvu za nepravdivé tvrzení. „Tak jak je formulovaná, ta omluva není přiléhavá,“ vysvětlila soudkyně, proč Tykačův požadavek zamítla. Soud podle ní sám text omluvy nemohl takto výrazně upravit.

Reportáž z Událostí, za kterou se ČT omluvit musí, byla naopak odvysílána poté, co bylo Tykačovo stíhání zastaveno. Křesťanová podotkla, že velká část příspěvku je v pořádku, byla v něm ale odvysílána některá nepravdivá tvrzení. Konkrétně jde podle soudkyně o tvrzení reportérky, že CS fondy byly ovládané Tykačovou firmou Motoinvest a ocitování výroku svědka o tom, že iniciátorem podvodu Tykač. „Toto nemělo být odvysíláno v tomto znění ani dříve,“ upozornila Křesťanová. Pasáže proto musí televize z reportáže odstranit. „Za tyto pasáže, ve fázi, kdy už řízení bylo zastaveno a jde tedy o otázku pravdy a nepravdy, ta omluva byla přiznána,“ doplnila soudkyně.

Televize se hájila tím, že jde o reportáže z oblasti zpravodajství a publicistiky a soud nevzal v potaz tok informací v jednotlivých příspěvcích. V reportáži v Událostech podle zástupkyně ČT navíc zazněla nosná informace, že Tykačovo stíhání bylo zastaveno. Soud podle ní také přehlédl obrazovou stránku pořadů a to, že některé záběry byly pouze archivní. ČT se odvolávala také na zájem veřejnosti, uvedla také, že Tykačovi nabízela možnost se v reportáži vyjádřit.

Obvodní soud pro Prahu 4 v minulosti Tykačovi přiznal omluvu i za příspěvek v Reportérech ČT, televize se podle tehdejšího rozsudku naopak nemusela omlouvat za některá tvrzení v Událostech. Proti rozsudku se odvolaly obě strany.