ČT musí zaplatit Vitáskové 80.000 Kč za lež

Pravomocný rozsudek padl ohledně tvrzení v hlavních večerních zprávách z 8. ledna 2018.

  • ČTK
  • 04. 03. 2021 16:00
Alena Vitásková byla v letech 2011 až 2017 předsedkyní Energetického regulačního úřadu. Foto: Profimedia.cz

Alena Vitásková byla v letech 2011 až 2017 předsedkyní Energetického regulačního úřadu. Foto: Profimedia.cz

Veřejnoprávní Česká televize musí uhradit bývalé šéfce Energetického regulačního úřadu Aleně Vitáskové 80.000 Kč za nepravdivý výrok, který odvysílala v Událostech o jejím trestním stíhání. Dnes o tom pravomocně rozhodl odvolací soud, jenž původně přiznanou částku zvýšil o dalších 60.000 Kč. Vitásková žádala půl milionu korun za dva různé výroky, druhý byl ale podle soudu únosnou mediální zkratkou.

„Nelze tolerovat takovéto nepřesné informování o trestních řízeních. Je potřeba být v tomto profesionální,“ prohlásil předseda odvolacího senátu pražského městského soudu Tomáš Novosad.

Podle mluvčí České televize Karolíny Blinkové byla žaloba v převážné míře zamítnuta a žalující uspěla pouze u jednoho z napadených výroků: „Nyní vyčkáme doručení písemného vyhotovení rozsudku a pak zvážíme další právní kroky. Náklady řízení před soudy obou stupňů nebyly přiznány žádné straně.“

Žalované výroky zazněly v hlavní zpravodajské relaci České televize dne 8. ledna 2018. Televize uvedla jednak to, že Vitásková „měla připustit přidělení licencí elektrárnám, které ale neměly nárok na vyšší výkupní ceny elektřiny“, a pak to, že žena zastavila správní řízení, ve kterém měly být licence odebrány.

První z výroků přitom podle Novosada neměl absolutně žádný podklad v reálném stavu. „Toto nikdy to nebylo ve hře, pokud jde o trestní stíhání žalobkyně (Vitáskové). Ani o tom nehovořil soud, který ji nepravomocně shledal vinnou,“ upozornil soudce. Výrok tak podle něj zasáhl do osobnostních práv Vitáskové. Novosad odmítl argumenty ČT, že šlo o jisté zjednodušení a že je potřeba vzít v úvahu i kontext reportáže. „Není možné, aby bylo nepravdivě referováno o tom, že nějaká osoba je trestně stíhána pro nějaké skutky, když tomu tak není,“ zdůraznil.

Druhý z výroků naopak podle soudce ve svém základu odpovídal realitě, i když Vitásková byla stíhaná pouze za nápomoc k zastavení daného správního řízení: „Zjednodušení, že zastavila řízení, uznáváme jako právoplatné a nelze jej žalobou napadat.“

Vitásková, kterou justice v dané fotovoltaické kauze nakonec zcela osvobodila, k dnešnímu zasedání nepřišla. Dlouhodobě uvádí, že tím, kdo připustil vydání licencí, nebyla ona, ale její předchůdce v čele úřadu Josef Fiřt. Své stíhání označila za součást účelové kampaně s cílem poškodit ERÚ i ji osobně. Její právnička dnes uvedla, že Události s nepravdivým výrokem sledoval zhruba milion diváků starších 15 let.

Fotovoltaická kauza se týkala solárních elektráren Zdeněk Sun a Saša Sun, které patří do impéria Zdeňka Zemka. Elektrárny získaly licenci na výrobu těsně před koncem roku 2010, tedy ještě za vysoké výkupní ceny, ačkoliv nebyly dokončené. Soud bývalou šéfku ERÚ původně poslal do vězení na osm a půl roku.

Obvodní soud pro Prahu 4 zprvu žalobě Vitáskové na veřejnoprávní televizi loni v červnu zcela vyhověl takzvaným rozsudkem pro uznání, tedy bez projednání věci. Televize totiž zdánlivě včas nezareagovala na soudní výzvu k vyjádření. Poté se ale ukázalo, že ČT reakci poslala s 300 stranami příloh v obálce, která se roztrhla, a pošta ji proto vůbec nedoručila. Odvolací senát proto tehdy původní verdikt zrušil a nařídil spor projednat. Obvodní soud pak v listopadu Vitáskové přiznal 20.000 Kč, podle Novosada ale touto částkou podcenil závažnost toho, co se stalo.