Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

ČT, Nova i Prima přesunuly mladší diváky ke svým novým digitálním stanicím

Šéfka RRTV Kateřina Kalistová, Erika Luzsicza z IKO Cable a šéf Atmedia Petr Majerik na čtvrteční konferenci Digimedia

Šéfka RRTV Kateřina Kalistová, Erika Luzsicza z IKO Cable a šéf Atmedia Petr Majerik na čtvrteční konferenci Digimedia

Loni v Česku završená digitalizace televizního vysílání přeskupila publikum - zjednodušeně řečeno, starší diváci zůstávají u čtyř tradičních kanálů, mladší se přesouvají k novým tematickým stanicím, které Česká televize, Nova a Prima spouštějí. Na letošní konferenci Digimedia o tom ve čtvrtek na Kavčích horách mluvil Petr Majerik, generální ředitel mediálního zastoupitelství Atmedia, které prodává reklamu právě na malých televizích.

Za posledních pět let, do roku 2009 do letoška, narostl počet česky vysílajících televizních stanic na tuzemském trhu o 21, na aktuálních 93, z toho 8 dětských (a koncem léta přibude další, veřejnoprávní ČT :D).

Počet česky vysílajících stanic v Česku. Stanice vysílající v češtině, dabované nebo s českými titulky. * V létě 2013 přibude dětský kanál ČT :D

Počet česky vysílajících stanic v Česku (červeně), z toho dětských (modře). Stanice vysílající v češtině, dabované nebo s českými titulky. * V létě 2013 přibude dětský kanál ČT 😀

Velká trojka ČT, Nova a Prima, která v minulých dvou dekádách neohroženě vládla éteru, přidala do spektra řadu svých „digitálních sester“, kanálů úžeji zaměřených na zpravodajství, sport, filmy a seriály, dokumenty, nebo třeba ženy, či muže, případně na komediální pořady či obecně archivní pořady. Násobně přibylo nezávislých stanic (TV Barrandov) a těch na kabelu a satelitu. Třeba hudebních stanic stále přibývá (vedle Óčka nové Óčko Gold, Fajn Rock TV či Šlágr TV za první měsíc s 1,5% podílem na publiku).

Přehled televizních stanic na českém trhu a jejich dělení podle Petra Majerika

Přehled televizních stanic na českém trhu a jejich dělení podle Petra Majerika

A ukazuje se, že tematická nabídka zaujala skupinu diváků mezi 15 a 54 lety, tedy cílovou skupinu zajímavější pro inzerenty víc než obecná množina diváků od 15 let výš. Ve skupině 15-54 tak už jen polovina lidí sleduje „velkou čtyřku“ (ČT1, ČT2, Novu, Primu), u jejich digitálních sester je to téměř třetina publika. Nezávislé stanice si přitom drží konstatních 16 % podílu na publiku.

Sledovanost v cílové skupině diváků 15-54 let: říjen 2009 vs. květen 2013. Zdroj dat: ATO-Mediaresearch

Sledovanost v cílové skupině diváků 15-54 let: říjen 2009 vs. květen 2013. Zdroj dat: ATO-Mediaresearch

Čas trávený u televize přitom neklesá - v porovnání prvních čtyř měsíců let 2010 a 2013 se zvýšil z 3 hodin a 23 minut denně na 3 hodiny a 38 minut (údaje se týkají všech diváků starších 4 let). Majerik přitom míní, že ani dál televize o pozornost přicházet nebude, naopak sledovanost poroste, a to ze tří důvodů: v období krize lidé šetří a míň chodí za kulturou ven, zvyšuje se počet televizorů na domácnost a stále přibývají nové kanály („člověk si tak místo třeba čtení časopisu o myslivosti zapne Fishing & Hunting“).

Konference na Kavčích horách se zúčastnil také šéf ČT Petr Dvořák (vpravo) a jeho jmenovec z ČTÚ Pavel Dvořák. Foto: Jiří Matula

Konference na Kavčích horách se zúčastnil také generální ředitel ČT Petr Dvořák (vpravo) a jeho jmenovec z Českého telekomunikačního úřadu Pavel Dvořák, donedávna předseda tohoto regulačního orgánu. Foto: Jiří Matula