Veřejnoprávní Česká televize a tři nejsledovanější komerční stanice Nova, Prima a Barrandov začínají dnes vysílat preventivní kampaň sestávající z tří provokativních klipů, která má upozornit rodiče na jejich zodpovědnost za potomky před televizní obrazovkou.
„Klipy mají vyprovokovat diskusi, upozornit cílovou skupinu rodičů, aby sledovali, co jejich děti sledují,“ řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze Milan Bouška, místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která kampaň iniciovala, v rámci snahy zvyšovat mediální gramotnost tuzemského publika.
„Ideální reakce je ‚ježišmarjá, běž spát‘,“ podotkl šéf Primy Marek Singer, který se zúčastnil stejně jako šéf Novy Jan Andruško a obchodní a marketingový ředitel ČT Robert Kvapil.
Hlavním impulsem spustit kampaň v Česku byl výzkum zadaný rumunským regulátorem vysílání, v němž se zjistilo, že tamní děti tráví víc času před televizní obrazovkou, než ve škole.
„Průměrné dítě stráví týdně nejméně 25 hodin před obrazovkou. Chlapci jsou sledováním televize ohroženi, víc než dívky. Asi 45 % dětí mají televizor v pokojíčku,“ zrekapitulovala vybraná fakta předsedkyně rady Kateřina Kalistová. „Televize odvysílají spoty zdarma a na spolupráci kývly přesto, že podzim je zřejmě nejexponovanější období, které jsme si mohli vybrat,“ chválí si před divácky i inzertně nejsilnější sezónou roku.
Klipy vznikly v roce 2007 v Rumunsku, u nás kampaň nese název i slogan „Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost“. Peníze na rumunské klipy šly tehdy z evropského programu Phare, česká rada pro vysílání teď zaplatila za jejich adaptaci 60 tisíc Kč. ČT, Nova, Prima a Barrandov spoty odvysílají zdarma.