Veřejnoprávní Český rozhlas zastavil spolupráci se Štěpánem Kotrbou, svým dosavadním externím analytikem, někdejším členem Rady Českého rozhlasu. Důvodem je incident z královehradeckého nedělního sjezdu ČSSD. Vyjádření rozhlasu i Kotrby přináší Echo24.cz, incident popisuje Respekt.

ČT příliš propaguje Tescomu

Některé reportáže veřejné služby o vaření jsou v podstatě teleshoppingovými spoty, míní regulátor.

Výjev z produkčně nenáročného pořadu veřejné služby Vše o vaření

Výjev z produkčně nenáročného pořadu veřejné služby Vše o vaření

Radě pro vysílání vadí přílišná propagace prodejce kuchyňského vybavení Tescoma v programu ČT1, konkrétně v pravidelné sérii Vše o vaření. Českou televizi proto na svém zasedání minulý týden upozornila, že ve dvou dubnových dílech cyklu zobrazujícího přípravu pokrmů zdůrazňovala konkrétní produkty natolik, že tím porušila zákon o vysílání.

ČT v úvodní znělce Vše o vaření avizuje, že pořad obsahuje tzv. product placement, tedy zákonem povolená reklamní metoda umístění produktu do děje. Radní ale seznali, že se tak děje příliš, „zcela mimo smysluplný rámec a dějový kontext pořadu o přípravě konkrétních pokrmů“. Obě dvě inkriminované reportáže podle nich působily „spíše jako navazující tematický teleshoppingový spot, se všemi jeho atributy, přičemž absentovaly pouze kontaktní údaje, kde je možné produkt zakoupit“.

Regulátor dal veřejnoprávnímu vysílateli 30 dní na nápravu, v praxi to však znamená jen upozornění pro příště – odvysílaný pořad zpět vzít nejde.

Reakci České televize zjišťujeme.

DETAILNÍ POPIS PROHŘEŠKŮ ČESKÉ TELEVIZE

Odvysíláním pořadu Vše o vaření, dne 9. dubna 2014, od 14:03 hodin, na programu ČT1, (…) došlo k nepatřičnému zdůrazňování produktu, multifunkčního kráječe nudlí značky Tescoma. Součástí epizody pořadu byla i „reportáž“, v rámci které moderátorka navštívila vývojové a designové centrum Tescomy, kde byl produkt jedním z pracovníků Tescomy intenzivně prezentován, a to již zcela mimo smysluplný rámec a dějový kontext pořadu o přípravě konkrétních pokrmů. Produkt byl v průběhu důkladně popisován, a to včetně zmínění nabídky („Dokonce nabízíme dva druhy těch krájecích koleček, jedny jsou pro rovné krájení, a pak jsou zvlněná kolečka pro dekorativní krájení, pro dekorativní okraje.“) Tato „reportáž“ tak působila spíše jako navazující tematický teleshoppingový spot, se všemi jeho atributy (podrobná prezentace zboží ve studiu, detailní a opakované záběry produktu, využití animací), přičemž absentovaly pouze kontaktní údaje, kde je možné produkt zakoupit.

Odvysíláním pořadu Vše o vaření, dne 23. dubna 2014, od 14:03 hodin, na programu ČT1, (…) došlo k nepatřičnému zdůrazňování produktu, misky určené k vaření v páře značky Tescoma. Součástí epizody pořadu byla i „reportáž“, v rámci které moderátorka navštívila vývojové a designové centrum Tescomy, kde byl produkt jedním z pracovníků Tescomy intenzivně prezentován, a to již zcela mimo smysluplný rámec a dějový kontext pořadu o přípravě konkrétních pokrmů. Produkt byl v průběhu důkladně popisován, a to včetně vyzdvihování jeho kvalit (např. „Tyto misky jsou vyrobeny ze silikonu, který je žáruvzdorný, a má tu hlavní přednost, že připravované potraviny na něj nepřilnou, to znamená, že je lze připravovat zcela bez tuku.“) Tato „reportáž“ tak působila spíše jako navazující tematický teleshoppingový spot, se všemi jeho atributy (podrobná prezentace zboží ve studiu, detailní a opakované záběry produktu, využití animací), přičemž absentovaly pouze kontaktní údaje, kde je možné produkt zakoupit.

Zdroj: tisková zpráva Rady pro rozhlasové a televizní vysílání

Rada se začala zajímat také o obsah pořadu Sama doma, tradičního denního pásma pro ženy v domácnosti. Úředně se táže České televize, zda tento pořad skutečně považuje za publicistický, jak uvádí na jeho webu. Pokud by publicistickým byl, zmíněný institut umístění produktu by se v něm nemohl používat. To se dosud děje. Zákon jej přitom ve zpravodajství a publicistiku zakazuje, povoluje ho jen u filmů, seriálů, sportu a zábavních pořadů, vyjma těch pro děti. ČT má odpovědět do 20 dnů.