Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

ČT se obává agresivního chování O2, až PPF přikoupí Novu

Šéf ČT Petr Dvořák žádá po Evropské komisi, aby prodej televize Nova skupině PPF povolila jen za podmínek „rovného a transparentního přístupu k důležitým sportovním právům“.

Synot liga na O2 Sport

Práva na utkání nejvyšší ligy fotbalu si musí ČT kupovat od O2

Veřejnoprávní Česká televize vyjádřila obavy ze spojení placené televize O2 a komerční televize Nova pod jedním majitelem, k němuž má dojít na podzim. Předpokládá se, že brzy televizní skupinu CME právě s tuzemskou Novou převezme skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, jak tato ohlásila před rokem. Televizi O2 vlastní právě PPF a podle ČT by to mohlo ohrozit trh s vysílacími právy na sport. O ty se na českém trhu uchází nejčastěji právě ČT a O2. Poslední formality převzetí Novy teď zkoumá Evropská komise a právě po její žádosti Česká televize transakci kritizovala. Příslušné doklady k finálnímu schválení transakce nákupu CME už odeslala také PPF. Unijní exekutiva chce do 6. října rozhodnout, zda nákup schválí bez dodatečných podmínek, či vznese některé požadavky pro souhlas s transakcí.

„Česká televize od Evropské komise obdržela dotazník, který má popsat, jaká tržní a konkurenční rizika může přinést majetkové propojení skupiny televize Nova a společnosti O2,“ řekl generální ředitel veřejnoprávní televize Petr Dvořák na dnešní schůzi Rady ČT. „Aktuálně zpracováváme odpověď na tento dotazník, přičemž záměrem je Evropské komisi komunikovat naše obavy ohledně dalšího vývoje na trhu, zejména trhu vysílacích práv ke sportovním událostem,“ pokračoval.

„Tato naše aktivita navazuje na námitky proti spojení televize Nova a O2, které jsme Evropské komisi odeslali minulý týden prostřednictvím právní kanceláře, v nichž apelujeme na Evropskou komisi, aby spojení uvedených subjektů povolila pouze za podmínky, že bude pro Českou televizi zajištěn rovný a transparentní přístup specificky k důležitým sportovním právům, která se na českém trhu obchodují,“ upřesnil Dvořák.

„Chceme tím zabránit situaci před dvěma lety, kdy při prodeji práv na vysílání nejvyšší české fotbalové soutěže nebyla Česká televize vůbec oslovena a následně byla nucena vyjednávat a následně uzavřít sublicenční smlouvu se společností O2. V případě realizace spojení bez těchto podmínek lze pokračující agresivní chování O2 očekávat, a to i s ohledem na rostoucí význam sportovního vysílání v aktuální době,“ varoval šéf ČT.

„Jsme krokem České televize překvapeni. Další komentář však vzhledem k probíhajícímu řízení u Evropské komise bohužel poskytnout nemůžeme,“ reagovala pro Médiář mluvčí PPF Jitka Tkadlecová.

Přelom v nákup práv nastal před dvěma lety

Zmíněná vysílací práva na nejvyšší tuzemskou fotbalovou soutěž získala placená televize O2 pro svůj kanál O2 Sport před dvěma lety. Kontrakt byl uzavřen se společností Pragosport, a to na čtyři sezóny, přičemž podle příslušné smlouvy musí jeden zápas z každého kola poskytnout k vysílání na volně šiřitelném kanálu. Následně O2, jak připomněl šéf ČT Dvořák, práva na část utkání přeprodala veřejnoprávní České televizi, a to na dva roky s opcí.

Rovněž v roce 2018 přeplatila televize O2 Českou televizi také v případě fotbalové Ligy mistrů, ta tudíž z neplacené stanice zmizela. V tomto případě se kontrakt týká tří sezón. A stejně tak v roce 2018 si televize O2 Sport zajistila práva na nejvyšší českou hokejovou soutěž, volně vysílající Česká televize se tak o ni musela začít dělit, přičemž atraktivnější zápasy si může vybírat O2. Tento kontrakt byl uzavřen na celých pět sezón.

Už před čtyřmi lety, tedy v roce 2016, vedení O2 Sport vyhlásilo, že do nákupu sportovních práv hodlá vložit miliardy korun a že strategií je nakupovat vysílací práva na nejatraktivnější soutěže fotbalu, hokeje a také tenisu. Cílem je získat co nejvíc předplatitelů televize O2, pro níž jsou atraktivní sportovní utkání stěžejním programovým tahákem. Ke konci letošní prvního pololetí hlásila O2 TV už 476.000 abonentů.

Volně vysílaící veřejnoprávní Česká televize financováná z koncesionářských poplatků je naopak momentálně nucena hledat úspory, mluví se přitom o omezování programu a sportovní práva pro ni v rámci zajištění programu jednou ze zásadních nákladových položek.