ČT ustoupí Nově, prezidentskou Superdebatu uvede už v neděli 8. ledna

Česká televize nemá ve finální debatě potvrzenu účast Andreje Babiše, zato Nova ano.

Národní muzeum. Foto: Profimedia.cz

Superdebata České televize proběhne v prostorách Národního muzea v Praze. Foto: Profimedia.cz

Veřejnoprávní Česká televize posunula svou předvolební debatu všech prezidentských kandidátů ze čtvrtka 12. ledna na neděli 8. ledna. Důvodem je kolize původního termínu s debatou na komerční Nově. Debatu před prvním kolem volby odvysílá ČT1 a zároveň zpravodajská ČT24 druhou lednovou neděli od 20.00. Hostit ji bude Národní muzeum. „V České televizi si velmi dobře uvědomujeme celospolečenský význam a závažnost prezidentské volby, proto odmítáme z předvolebních debat dělat souboj vysílatelů. Pro nás je naopak důležité to, abychom zajistili co nejlepší informační servis pro diváky a nezasahovali nijak do předvolebních kampaní. To jsou důvody, proč přesouváme debatu před prvním kolem voleb na nedělní večer,“ řekl generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Vzhledem k tomu, že komerční televize odmítly návrh České televize uspořádat společnou prezidentskou debatuNova naplánovala svoji debatu několika vybranými kandidáty na tentýž termín jako ČT, Česká televize by nemohla nabídnout společnou diskusi všech kandidátů. Přitom jde o to, že ČT nemá potvrzenu účast Andreje Babiše, zato Nova ano.

Nova plánuje před prvním kolem voleb dvě debaty ve čtvrtek 12. ledna - od 20 hodin s třemi kandidáty s nejvyššími preferencemi v průzkumech a předtím od 17 hodin s pěti dalšími v pořadí. Prima plánuje dvě diskuse na středy 4. a 11. ledna. Český rozhlas chystá debatu na páteční poledne 13. ledna, tedy dvě hodiny před tím, než se otevřou volební místnosti.

Předvolební debaty České televize se historicky vždy z hlediska sledovanosti řadily k nejvyhledávanějším pořadům celého roku na všech televizích. Prezidentský duel před pěti lety se s 2,7 milionu diváků stal nejsledovanějším pořadem roku na celém televizním trhu a zároveň nejsledovanější politickou debatou v historii měření sledovanosti.

Podle nejnovějšího průzkumu agentury Kantar se většina obyvatel Česka shoduje, že předvolební debaty v ČT jsou klíčové pro jejich finální volbu, diváci jim přisuzují výrazně větší vliv na volební rozhodování než v případě diskusí vysílaných na komerčních stanicích, a to v poměru 67 % ku 19, uvedla ČT. „Sedmdesáti procentům dotazovaných se více líbí i obsahová stránka debat připravovaných zpravodajstvím ČT, dodala.