Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

ČT v seriálu Ententýky přespříliš propagovala nábytek Asko a ústní vodu Listerine

Novinkový veřejnoprávní seriál Ententýky co do počtu diváků nepřesvědčil, navíc příliš násilně vsunuje do děje reklamu.

Končící seriál ČT1 o mladých rodičích Ententýky, který pro veřejnoprávní televizi vyrábí producent Pavel Anděl, narazil u rady pro vysílání. Ta má za to, že v dílech ze 7. a 14. listopadu došlo v rámci tzv. product placementu k nepatřičnému zdůrazňování konkrétního výrobku, konkrétně nábytku Asko, respektive ústní vody Listerine.

Dosud nejznámějším kiksem je dva roky stará propagace nábytku Jamall v seriálu Ordinace v růžové zahradě na televizi Nova. ČT se tomu teď výrazně přiblížila. Obecně umístění produktu do děje jako reklamní postup zákon od června 2010 povoluje, musí být ale do díla zakomponován přirozeně, aby vysílání nepřipomínalo reklamní blok.

Díl s Askem

Hrdina Ententýků v sedačce Aska

Hrdina Ententýků v sedačce Aska. Repro: ČT1

To se podle radních nepodařilo dodržet v dílu Ententýků vysílaném 7. listopadu, kde se přehnaně ukazuje a chválí nábytek Asko, a to ve scéně, kdy si mladý pár vybírá ve velkoprodejně sedací soupravu.

Rada popisuje: Scéna se odehrávala v reálné prodejně, kde bylo vidět zboží, tedy zejména sedací soupravy v popředí záběru, a značku Asko zejména na velkých poutačích v úvodu scény, a místy na cenovkách zboží. Ve scéně pár schází po schodech z vyššího patra prodejny nábytku a dívka říká: „Tady jich je spousta.“ Mladík reaguje: „Tak jistě, tady je i prodávaj, že jo. Chápeš?“ Pak se chvíli zdráhají zeptat prodavačky, která jim přijde naproti. Dívka tlačí mladíka před sebou blíže k prodavačce. Všichni se zdraví. Mladík pak říká: „My bychom chtěli ňákou krásnou sedačku.“ Prodavačka: „A barvičku máte vybranou?“ Mladík k dívce: „No?“ Dívka: „Nemáme. Nevíme.“ Prodavačka: „Tak vyzkoušejte!“, a gestem posílá pár k sedacím soupravám. Ti se chvíli procházejí kolem souprav, prohlížejí si je a vyměňují si pár slov. Dívka některé sedačky zkouší. Zastavují se u bílé soupravy a mladík se ptá: „Dá se to otevřít nějak?“ Prodavačka: „Samozřejmě.“ – přistupuje k sedačce, odklápí sedák vzhůru a pod ním se objeví úložný prostor. Mladík s dívkou žertují a on se pak na moment uloží do úložného prostoru, dívka ho tam zavírá, on protestuje a zase vylézá. Dívka si zouvá boty, přeběhne přes jednu sedačku k další a usedá na ni. Ptá se: „Dá se otevřít?“ Zaměstnanec přisvědčí a rozloţí sedačku na lůžko. Dívka s mladíkem to komentují: „Jé!“ Ona říká: „Břéťo, tuhle chci, tahle se mi líbí nejvíc.“ Břéťa odpovídá: „Jo?“ a zaměstnance se ptá: „Můžu?“ Po jeho souhlasu skokem usedne vedle své partnerky: „Dobrý, dobrý!“

„Nepatřičné zdůraznění umístěného produktu mohlo v daném případě spočívat zejména v nepřiměřeně podrobné prezentaci produktů Asko, a to jak představováním jednotlivých konkrétních produktů a jeho předností, tak i celkovými záběry, které zdůrazňovaly pestrost a šíři nabídky produktů Asko,“ míní rada.

„Scéna byla zpracována tak, aby byly maximálně vyzdviženy kvality a přednosti sedaček Asko (pohodlnost – hrdinové je testují vsedě i vleže; prostornost úložných prostor – hrdina se celý vejde do úložného prostoru sedačky; praktičnost rozkládací pohovky – po rozložení se pohodlně uloží na sedačku oba hrdinové). Ve scéně jsou navíc opakovaně záměrně identifikovatelné ceny nabízených produktů, aby si divák mohl udělat představu o cenových relacích v obchodech Asko,“ doplňují hlídači vysílání.

Díl s Listerinem

Listerine v ústech postavy seriálu Ententýků. Repro: ČT1

Listerine v ústech postavy seriálu Ententýky. Repro: ČT1

O týden později, tedy 14. listopadu se v Ententýkách zase propagovala značka ústní vody Listerine. Součástí děje byla scéna, v níž spolu telefonují dvě přítelkyně, jedna z nich je přitom v koupelně a uprostřed hovoru si vyplachuje ústa ústní vodou Listerine, což ovlivňuje srozumitelnost jejího hovoru.

Rada dál konstatuje: „Pasáž doprovází tento rozhovor: A: „Co říkáš?“ B: „Kloktám. /vyplivuje ústní vodu do umyvadla/ Táta má novou ústní vodu. Říká, že se s ním chce teďka líbat půlka fabriky. Že má v puse horskej vánek. Prosim tě, ten kloktá ráno večer, po každym čištění zubů.“ A: „A jak se jmenuje?“ B: /zvedá lahvičku před oči a čte z lahvičky/ „Listerine zero.“

„Nepatřičné zdůraznění umístěného produktu mohlo spočívat zejména v jeho nepřiměřeně podrobné a v kontextu scény (kloktání při telefonickém hovoru) násilné prezentaci a ve zdůraznění kvalit produktu nadneseným tvrzením, že s mužem, který ji používá, se chce „líbat půlka fabriky“. Takováto formulace je přejata z reklamní komunikace, která formou nadsázky zveličuje kvalitu nabízeného produktu s cílem zvýšení jeho prodeje,“ vadí dál radním.