Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

ČT zvyšuje zásah veřejnosti svým vysíláním. Nejvyšší je u nejstarších, u mladých ztrácí

Generální ředitel ČT Petr Dvořák. Foto: ČT

Šéf televize Petr Dvořák: neočekávám, že bychom zásadně omladili, musíme vysílat pro všechny. Foto: ČT

Aspoň čtvrt hodiny za týden sledují veřejnoprávní Českou televizi, na níž musejí ze zákona platit 135 Kč měsíčně všichni odběratelé elektřiny, víc než tři čtvrtiny obyvatel České republiky starší patnácti let, tedy z obecné skupiny, v níž se v Česku měří televizní sledovanost. V posledních třech letech přitom tzv. zásah ČT mírně stoupá: v roce 2011 činil 77 % obyvatel, loni 78 % a letos 79 %.

Nejvyšší zásah přitom zaznamenává u nejstarších ročníků - mezi lidmi staršími 65 let to loni bylo 92 %. Nejméně je to naopak u mladých - ve skupině diváků věku 15 až 24 let klesla na 45 %. Jinými slovy, zatímco téměř každý senior si Českou televizi aspoň jednou za týden zapne, víc než polovina středoškoláků a vysokoškoláků to neudělá.

Uvedla to dnes vedoucí výzkumu ČT Renata Týmová, na tiskové konferenci na pražských Kavčích horách, v rámci níž televize prezentovala nová kritéria, která bude u svých diváků sledovat a měřit; kromě sledovanosti to je nově také zásah, kvalita a dopad vysílání. Průměrný věk diváků ČT24 se podle Týmové zvýšil, zatímco třeba u ČT2 se změněnou programovou skladbou mimo jiné po 20. a 21. hodině snížil.

„Neočekávám, že bychom zásadně omladili, nejen vzhledem k sociodemografickému složení tuzemského obyvatelstva, ale hlavně z prostého důvodu, že Česká televize musí pokrývat zásah všech cílových skupin, prakticky od čtyř let do důchodu, narozdíl od komerčních stanic,“ podotkl na dotaz Médiáře generální ředitel ČT Petr Dvořák. Nova dává důraz na cílovou skupinu 15 až 54 let, Prima se nově hodlá soustředit na skupinu 15 až 65 let.

Česká televize se dál má držet obecné skupiny 15+, a to i po spuštění dětského kanálu, plánovaného na 31. srpna. „Budeme prezentovat data za 15+, v rámci dětského kanálu pak pravděpodobně budeme poskytovat i data za cílové skupiny, na nž bude vysílání mířit, tedy 4-8 let a 8 až 12 let,“ uvedl Dvořák.