Česká televize vysílá už čtyři dny reklamu na ČT1 a ČT24 v rozporu se zákonem, míní regulační radní pro vysílání. Veřejnoprávní televizi proto zašle upozornění, aby rychle veškeré spoty ze zmíněných programů a také všechen teleshopping ze svého vysílání stáhla. Jinak ji hrozí pokutou v řádu milionů korun.
V pátek 14. října totiž vešla v platnost novela zákona o České televizi - norma vyšla ve Sbírce zákonů [PDF] - a tím i ustanovení, které reklamu výrazně redukuje.
„Domníváme se, že účinnost nastala v pátek,“ řekla Médiáři předsedkyně rady pro vysílání Kateřina Kalistová. Na nápravu má ČT tři dny ode dne doručení závěru rady, to nastane někdy v průběhu příštího týdne. „Pokud budou vysílat reklamu dál, zahájíme správní řízení,“ nastínila Kalistová. V řízení by pak ČT mohla dostat od rady pokutu až 2,5 milionu Kč. Pokud ČT bude proti názoru rady, rozhodne ve sporu soud.
ČT zatím konkrétně nereagovala, čeká na doručení písemného vyhotovení závěru rady.
Zákon ji zakazuje vysílat veškerý teleshopping a hlavně reklamu na jejím nejsledovanějším kanálu ČT1 a na zpravodajské ČT24. Reklamu může vysílat jen 0,5 % denního času na ČT2 a ČT4, mezi 19. a 22. hodinou přitom nejvýš 6 minut. Reklamu nesmí dávat ani na web, pokud není součástí televizních pořadů.
Na veřejnoprávní konkurenci už teď tlačí komerční stanice. „Doufáme, že Česká televize bude dodržovat zákony České republiky a zjedná nápravu,“ reagoval pro Médiář PR manažer Novy Vladimír Mužík.
Nova i Prima počítají, že konec reklamy ve vysílání ČT v důsledku navýší jejich reklamní příjmy. Televize Prima i Barrandov už oznámily, že reklamu na příští rok zdraží. Nova má svou obchodní politiku prezentovat příští týden.