ČT24 sáhla do designu od Studia Najbrt patkovým písmem

Zpravodajský kanál České televize svépomocí aktualizoval grafiku fungující od roku 2013.

ČT24 má od začátku roku aktualizovanou grafiku. Novou podobu zpravodajských lišt protažených na celou obrazovku a znělek pořadů připravil interní tým zpravodajské stanice. Nejvýraznější změnou je zapojení patkového písma TV Slab pro nadpisy témat a názvy pořadů. Font pochází z rodiny televizních písem od Studia Najbrt, které stálo za původní grafikou kanálu z roku 2013 a korporátním logem České televize. nicméně původní grafika ČT24 stála pouze na bezpatkovém fontu TV Sans. Ten televize nadále využívá pro jmenovky, citace nebo pro hlavní zpravodajskou relaci Události. Ty tak při citacích vlastních pořadů s novou grafikou působí nekonzistentně, upozorňují oslovené odbornice. Nové písmo navíc může být ve své tučné variantě hůř čitelné.

Bezpatkové písmo a lišta uprostřed. Repro: ČT24

Bezpatkové písmo a lišta uprostřed. Repro: ČT24

Citace vlastních reportáží ale mají v Událostech grafiku novou. Repro: ČT24

Citace vlastních reportáží ale mají v Událostech grafiku novou. Repro: ČT24

Události z 15. ledna citují svoje dopolední vysílání. Repro: ČT24

Události z 15. ledna citují svoje dopolední vysílání. Repro: ČT24

Na nekonzistenci upozorňují na Kateřina Matějková a Klára Plicová z odborného portálu Czechdesign, který Médiář požádal o komentář. „Protažení textové lišty je praktický způsob, jak divákovi prezentovat delší text, graficky je zpracováno bez problému,“ kvitují odbornice proměnu, současně ale upozorňují, že se nedotkla hlavní zpravodajské relace běžící též na ČT1. Zpravodajské Události přitom pravidelně citují reportáže ČT24 vysílané během dne, které jsou opatřené novou grafikou. V tu chvíli může změna působit rušivým dojmem, míní Matějková s Plicovou: „Pro tyto případy by stálo za zvážení, zda prodlouženou textovou lištu neaplikovat na všechny kanály.“ Česká televize rozšíření nové grafiky na dalších místech včetně webu neplánuje.

„Chtěli jsme zvýšit přehlednost a srozumitelnost grafiky. Návrhy jsme s diváky konzultovali v rámci kvalitativního výzkumu,“ komentuje redesign mluvčí České televize Karolína Blinková. Za „odlehčenější vizuální identitou“, jak o ní hovoří stručná tisková zpráva, stojí pracovníci televize. „Autorem lišt a vysílací grafiky je Petr Mašek. Vývojem prošel také grafický vizuál a hudba znělek Studio ČT24, Zprávy ČT24 a Mimořádné zprávy, jejich autory jsou Jan Vojtíšek, Petr Mašek, Petr Vícha). Autor sound designu Karel Havlíček rozvinul hudební motiv všech znělek kontinuálního vysílání a navázal tak na předchozí spolupráci z roku 2013,“ vyjmenovává mluvčí. 

Patkový font od Studia Najbrt - připomínající hlavně ve svém modrém vyvedení regionální Deníky - byl součástí rodiny písem určené už pro původní design, televize ho ale dosud nepoužívala. „V roce 2013 existovala skica patkového fontu, pro účely aktuálního faceliftu jsme rodinu písem takto rozšířili a dokončili,“ říká mluvčí ČT Blinková. Plicová s Matějkovou soudí, že jakkoli bývá patkové písmo považované za čitelnější, v tomto případě tomu tak být nemusí: „Redesign vizuálu ČT24 bohužel využívá bold řezu patkového písma. Silné tahy čitelnosti ubírají a v některých kombinacích se mohou písmena při četbě slívat.“

Nevyjasněností co do využívání nového fontu netrpí pouze Události, ale také upravené znělky na ČT24. Konkrétně 3D zeměkoule uvozující zprávy, na které jsou názvy měst vyvedené oběma fonty. „Kombinace verzálek a mínusek a zároveň i fontů ve značení hlavních měst na 3D zeměkouli působí roztříštěně,“ upozorňují odbornice z Czechdesign. Nové znělky považují obecně za míň elegantní: „Místo původního gradientu proměňujícího se podle denní doby se v pozadí aplikují lineární grafické prvky, které vizuálu ubírají na čistotě. Zesvětlením se ČT24 připodobnila komerčním zpravodajským službám, což by jí mohlo v očích diváků ubírat na serióznosti.“

Studio Najbrt, jehož grafik Petr Štěpán připravil původní design z roku 2013 spolu s Martinem Hejlem z Loom on the Moon, úpravy nechtělo komentovat. „Naše studio je autorem celé rodiny písem pro Českou televizi včetně nového řezu TV Slab. Na současném redesignu jsme se nepodíleli,“ napsala za Najbrty Alžběta Baráková.

Praha tak, Stockholm onak. Repro: ČT24

Praha tak, Stockholm onak. Repro: ČT24

Zdroj: Česká televize

Studio ČT24 v novém hávu. Zdroj: Česká televize

Zdroj: Česká televize

Zprávy novým písmem. Zdroj: Česká televize

Repro: ČT24

Nové titulkové písmo a rozšířená lišta. Repro: ČT24

Repro: ČT24

Ukázka kombinace nové a dosavadní grafiky. Repro: ČT24

Repro: ČT24

Ukázka kombinace nové a dosavadní grafiky. Repro: ČT24