Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

ČTK získala grant Googlu na umělou inteligenci

Zpravodajský sál České tiskové kanceláře v Praze. Foto: ČTK

Zpravodajský sál České tiskové kanceláře v Praze. Foto: ČTK

Tuzemská veřejnoprávní agentura ČTK získala od amerického internetového giganta Google grant na vývoj systému, který dokáže za pomoci umělé inteligence vytvářet texty na základě dat a připravených šablon a přiřazovat k nim fotografie a další související materiály. Partnery ČTK v tomto projektu je vývojářská firma Geneea a vydavatelství Economia. Grant je jedním ze 103 udělených v šestém, posledním kole programu pro podporu inovací v médiích Digital News Innovation, a je jediným v Česku.

„Naším cílem je vyvinout řešení, které pomůže překonat rutinní práci s tvorbou pravidelně vydávaných zpráv a s vyhledáváním fotografií, doprovodných textů a dalších souvisejících materiálů. Tím zjednoduší novinářům práci, zrychlí produkci agentury a výrazně rozšíří nabídku klientům,” řekl technický ředitel ČTK Jan Kodera. Výsledkem projektu bude také to, že všechny zprávy agentury budou obsahovat odkazy na fotografie ČTK a jejím klientům umožní dohledat další materiály ve Fotobance ČTK, případně i v jejich vlastních archivech. „Složitost českého jazyka brání využití dostupných nástrojů vyvinutých pro angličtinu nebo jiné jazyky, kombinace generování  textů a dohledávání souvisejících materiálů je navíc jedinečná,“ doplnil Kodera. Uvažované řešení bude navíc plně integrováno do běžných procesů v agentuře, aby ho mohli využívat redaktoři bez speciálních technických znalostí.

Česká tisková kancelář použila automaticky generované zprávy při obecních a senátních volbách v roce 2018. „Automatizace je podle mého nepominutelná součást vývoje agentury. Tento nový projekt nám pomůže  posunout se výrazně vpřed a být připraveni na budoucí potřeby našich klientů,“ uvedl ředitel ČTK Jiří Majstr. „ČTK dlouhodobě automatizuje činnosti, u kterých je to možné a dává to smysl. Například už mnoho let vydává automaticky generované deníky očekávaných událostí,“ připomněl.

ČTK je zároveň spolu s několika dalšími evropskými agenturami partnerem projektu vedeného nizozemskou agenturou ANP, který v tomto kole programu Digital News Innovation získal grant na vývoj komplexního systému pro sledování využití a vyhodnocování výkonnosti agenturního multimediálního zpravodajství v reálném čase. ČTK byla v minulosti rovněž partnerem v dalším projektu Digital News Innovation od Googlu, který vedla norská tisková agentura NTB a v jehož rámci partnerské agentury vyvinuly novou platformu pro zpracování a distribuci sportovních dat.

Vedle grantových programů Googlu je ČTK partnerem i v další skupině, která se zabývá umělou inteligencí v žurnalistice: vědci z několika českých univerzit zkoumají dopady vývoje automatizace na to, co dělají novináři a jak se tím mění jejich práce.