Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

„Čtvrtníčkovy pověsti vítězí, ale na národní lovebrand je to málo“

Z kampaní ještě bez roušek reklamní kati nejvíc ocenili tu od Hullabaloo, na „pověsti“ pro značku chipsů Bohemia. Za ní skončily satelitní Telly a nabroušený zázvorový Jäger.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 14. až 16. týden 2020

  1. Hullabaloo: Nové pověsti české (38 %)
    značka: Bohemia Chips, klient: Intersnack
  2. Grizzlink: Vítání (34 %)
    značka: Telly, klient: Digi CZ
    Ondřej Roček, Karel Špindler: Jägermeister Scharf (34 %)
    značka: Jägermeister, klient: Mast-Jägermeister CZ
  3. Oliver: Chytrá síť (29 %)
    značka: O2, klient: O2 Czech Republic
  4. Espresoo Communications: Buďte u toho! / Kde jste byli, když... (29 %)
    značka: CNN Prima News, klient: FTV Prima

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Čtvrtníček vypráví Nové pověsti české (38 %)

Bohemia Chips: Nové pověsti české

Bohemia Chips: Nové pověsti české

Bohemia Chips: Nové pověsti české

Bohemia Chips: Nové pověsti české

Bohemia Chips: Nové pověsti české

Bohemia Chips: Nové pověsti české

Omlazení značky Bohemia Chips uchopila agentura Hullabaloo ze strategického i kreativního hlediska a přišlo s konceptem Nové pověsti české. Ten v sobě kombinuje tradiční hodnoty na jedné straně a hesla jako zábava, hravost a chuť na straně druhé. Koncept má přilákat mladší cílovou skupinu a zároveň oslovit i tradiční konzumenty. Nejedná se o jednorázovou kampaň, ale o dlouhodobou komunikační platformu, která má nabízet potenciál pro další exekuci. Součástí 360° komunikační kampaně jsou čtyři televizní spoty, které režíroval Petr Čtvrtníček. Jsou postaveny na reálných situacích ze současné doby, které jsou glosovány hlasem vypravěče ve stylu Starých pověstí českých.

Iva Hadj MoussaPrinty zaujmou. Televize nikoliv. Je to asi miliontý pokus o vtipné situace z reálného života, ve kterých herci přehrávají jako na školní besídce. Jedině dlouhá ruka plazící se pod matrací z gauče to trochu zachraňuje, protože je mile absurdní. Jak v poslední době s oblibou říkám: snaha o pokus byla.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jakub HussarUmaštěná exekuce. Na národní brambůrkový lovebrand je tohle sakra málo.
Jakub Hussar (Haze)

Tomáš Urbánek „Pověsti české“ a „pověstná štědrost v novém hávu“ podle mě není ze slovníku, který by produkt přibližoval mladé generaci. A to, co jsem ve spotu viděl, se v mém „teritoriu zábavy“ taky moc neprosadilo. Snad na mladý aspoň ten Čtvrtníček funguje. Myslím, že obsah, který má dostat značku k mladé generaci, by měl vypadat jinak.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Pavel JechortČtvrtníček k tradičnímu pohledu od televize na stylový párek s instantním neživotným humorem nepřidal zcela nic. By mě jen zajímalo, jestli mu to zakázali v Bohemce, nebo už prostě rezignoval na řemeslo.
Pavel Jechort

Ondřej Souček„Bancini, co si o tomhle myslíš?“ - „Jsem unavenej a sou to strašný kecy.“
Ondřej Souček

Michal ŠollerNový obal brambůrkám sekne, zbytek vizuálu už funguje méně. Pověstí českých sem si skoro nevšiml, zato jsem si všiml, že ženám nestačí vyhovět doslovně. Ale jo, těším se na další spoty, třeba se dozvíme další moudra.
Michal Šoller (Cognito)

Ivan PeterkaKdo má chipsy Bohemia rád, tomu bude tato kampaň chutnat.
Ivan Peterka (Peppermint)

2.-3. Digi se mění na Telly s Grizzlinkem (34 %)

Nová vizuální identita Telly

Nová vizuální identita Telly

Telly

Telly na billboardu

K 1. dubnu se ze satelitní a internetové televize Digi TV stává Telly. Nová značka Telly vznikala ve spolupráci provozovatele služby Lama Energy Group se Studiem Najbrt, které stojí za vizuální podobou značky, a agenturou Grizzlink, která pomáhala s výzkumy trhu, přípravou strategie a samotné realizaci rebrandingové kampaně. Ta rozvíjí sdělení, že Telly je nový člen rodiny, kterého je potřeba náležitě přivítat.„Přípravy na rebranding začaly v polovině roku 2019, kdy jsme si uvědomovali výraznou změnu na trhu placené televize. Podněty od zákazníků nás utvrdili v tom, že na trhu chybí televizní služba, která by byla především jednoduchá, férová a moderní,“ popisuje Jan Schöppel, marketingový manažer Telly.

Iva Hadj MoussaVizuály jsou celkem fajn – výrazné a jednoduché. Zato televizní spoty, to je nuda, přehrávání, karikatura, strojenost. Mé sympatie získává jen ten bílý pes.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jakub HussarNevytěžený potenciál. U gauče by se přitom dalo sehrát věcí...
Jakub Hussar (Haze)

Tomáš UrbánekTelly to vyhraje díky logu od Najbrta a tomu, že předchozí spoty na Digi TV byly mnohem horší. Mimochodem z tohohle pohledu je zajímavý, že drží stejný koncept - rodina před televizí. Teď je to o kus profesionálnější, ale nic moc zajímavýho - a hlavně ani překvapivýho - na tom není. Situace jsou přesně takový, jaký jsme už mockrát viděli. Ale jak řiká voicover, „přesvědčte se na měsíc zdarma“. Tak tomu dám ještě čas a přesvědčim se na měsíc...
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Pavel JechortLíbí se název Telly, celkem i out-of-home nevypadá špatně. Nelíbí se mi, jak amatérsky je to zahrané. A nelíbí se mi, že tam není žádné call-to-action. To je přece hrubka jak blázen, vzdát se šance na akvizici.
Pavel Jechort

Ondřej SoučekMy prožíváme nejzásadnější okamžiky 21. století, umíráme, strádáme, vyhazujou nás z práce, krachujou nám firmy, žijeme v odloučení a někdo, někdo přijde s timhle! Je to jen potvrzení, že starej svět odešel a tohle je jeden z posledních pšouků, kterej z něho ucítíme.
Ondřej Souček

Michal ŠollerLíbí se mi vizuální styl v čele s logem. Zato spoty nejsou něco, kvůli čemu bych si sedl na zadek k televizi. Škoda, že se nevsadilo spíš na originalitu než na české burany.
Michal Šoller (Cognito)

Ivan Peterka„Přivítejte nového člena rodiny“ je teda hodně hrubé klišé. A pokud bude úroveň Telly taková, jako spoty samotné, tak se můžeme těšit na pěkně zatuchlé kousky. Ani výtvarně povedenější outdoorová část kampaně to už nezachrání.
Ivan Peterka (Peppermint)

2.-3. Jäger uvádí likér se zázvorem (29 %)

Jägermeister Scharf

Jägermeister Scharf

Na trh zamířil likér Jägermeister Scharf, s chutí zázvoru a s obsahem alkoholu 33 %, podle receptury Curta Masta, vynálezce Jägermeisteru z Německa. „Od roku 1991, kdy je Jägermeister oficiálně distribuován do Česka, nikdy nepřišel s takto velkou produktovou inovací. Půjde o změnu na mapě produktů lihovin a destilátů v Čechách,“ uvedl Jiří Štětina, ředitel distribuční firmy Mast Jägermeister Česká republika. K uvedení na trh chystá Scharf masivní televizní i digitální kampaň. „Pěkně vostrej, nabroušenej shot, co není pro každýho,“ zní v ní. Komunikaci si vizuálně hraje s netradičními písmeny německé abecedy. Kampaň vytvořili Ondřej Roček a Karel Špindler.

Iva Hadj MoussaPěkně vostrý. Nabroušený. Není to pro každýho. Ty jo, kámo, pro mě rozhodně ne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jakub HussarNový produkt exponovaný stokrát prověřenou rétorikou „jégru“. Změňte už aspoň toho speakera!
Jakub Hussar (Haze)

Tomáš UrbánekLíbí se mi ty hrátky s němčinou. Jinak na tom krátkym spotu ani vizuálu nic moc neni. Jinak to ale Jäger dělá dobře.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Pavel JechortTak to je spíchnuté hodně horkou jehličkou za tři padesát. Na launch produktu by si jeden dokázal vymyslet i poctivější fachu.
Pavel Jechort

Ondřej SoučekHm, nabroušenej jsem leda já. Sedim doma sám a koukám na reklamy, který mě nedokážou ani minimálně pobavit. A tahle snaha bejt tvrdej působí docela směšně.
Ondřej Souček

Michal ŠollerJägermeister Scharf není pro každého, pro mě tedy určitě ne. Celé mě to nechalo chladným jako správně podávanej Jägermeister. Sakra, jestli ono to nebylo účelem.
Michal Šoller (Cognito)

Ivan PeterkaZdá se, že macerace kreativních nápadů probíhala tak dlouho, až se tyto zcela rozpustily. Tak velká produktová inovace v podobě pořádně nabroušeného shotu by si zasloužila ostřejší kampaň a kreativnější dochuť.
Ivan Peterka (Peppermint)

4. O2 míchá modelku s počítačovým 3D (29 %)

Operátor O2 startuje novou komunikační kampaň, ve které se zaměří především na nabídku neomezených dat. Neomezená data navíc nyní dává zákazníkům zdarma až do konce dubna, aby mohli zůstat ve spojení s blízkými i v náročné době. Kampaň se objeví na internetu, v televizi, outdooru a tisku, doplní ji komunikace na prodejnách. „V této kampani lidi poprvé zavedeme na planetu Chytré sítě, která se ukrývá v každém našem zařízení. Postupně budeme odkrývat celý její svět složený z částí symbolizujících internet, volání i digitální televizi,“ popisuje ředitel marketingové komunikace a brandu David Daneš. Kreativní koncept technologického světa vytvořila interní agentura Oliver společně se slovenským 3D studiem Alien a s režisérem Dano Dekanem. Se studiem Alien na kampaních dlouhodobě spolupracuje také značka O2 na Slovensku. Hudbu dodalo FAT Music Studio, o zvukovou produkci se postarala studia K2, Soudsquare a Mixpoint. Postava Chytré sítě v nových spotech poprvé vznikla kombinací reálné herečky a 3D modelu.

Iva Hadj MoussaCo mám hodnotit? Jak té ženě vystřelují paprsky z prstů? Sterilní, chladné město z budoucnosti, ve kterém bych nikdy nechtěla žít? V takovém světě nechci žít, ale data si od O2 paradoxně kupuju.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jakub HussarPrůměrný tutorial k 3D Studio Max. Operátor se nadále zmítá v zajetí děsivé křemíkové kněžny.
Jakub Hussar (Haze)

Tomáš UrbánekJe to dobře zpracovaný, ale takový bez emocí, bez něčeho skutečnýho. Víc se mi líbilo, když slečna Chytrá síť dávala internet zapomenutý vesnici.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Pavel JechortO2 dodržuje kontinuitu v rajtování na konceptu, který nikdy pořádně neběžel. Funguje to na top of mind, pokud je tam frekvence, co v té záplavě modré lítá, chodí, snaží se mi sdělit, je úplně jedno. Mozek zaznamená O2 a vypne se po vteřině.
Pavel Jechort

Ondřej SoučekPři sledování tohoto spotu mě napadá, kdy konečně zažijeme plnohodnotný sex s holografickou milenkou a jak to bude vypadat. Jako v Blade Runner 2? Pokud se toho dožiju, tak se těšim. Pokud mě u toho budou rušit reklamy na O2, tak mě to hodně namíchne.
Ondřej Souček

Michal ŠollerVždycky doufám, že se O2 už zbaví té postavy z filmu Ex Machina a přijde s něčím novým. Na novou planetu mě to neodstřelilo předtím ani teď, tak snad příště.
Michal Šoller (Cognito)

Ivan PeterkaJe úplně jedno, zda prodává neomezená data, omezená volání nebo telefony zdarma. Víceméně pořád stejná komunikace O2 se za ta dlouhá léta proměnila v neurčitou modrou skvrnu na obrazovkách, tisku a internetu bez jakékoli ambice cokoli sdělovat. Poslední kampaň na neomezená data s omezením do dubna na tom nic nezměnila a O2 si dál žije na své modré planetě, bez zájmu o okolní vesmír.
Ivan Peterka (Peppermint)

5. CNN Prima připomíná minulost (34 %)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

CNN Prima News: Kde jste byli, když... (Espresoo Communication)

Chystaná zpravodajská televize CNN Prima News v marketingové kampani před spuštěním vysílání přešla z fáze teasingu, jejímž hlavním motivem byl mikrofon, do fáze stavějící na zásadních momentech, které ovlivnily běh světových dějin i českého národa - havárie v Černobylu, pád berlínské zdi, 17. listopad na Národní třídě, hokejové Nagano, útok na newyorská Dvojčata, záplavy v Česku. Jejich připomínkou chce zdůraznit rychlé a přesné zpravodajství CNN. Na reklamní kampaň k uvedení CNN Prima News televize vynaloží řádově desítky milionů korun a bude to dosud největší kampaň Primy, řekli agentuře ČTK zástupci televize. Kreativní koncept kampaně pochází od agentury Espresoo, v jejímž čele stojí Eda Kauba, dlouholetý kreativní ředitel Euro RSCG, Havas nebo Ogilvy, a Vilém Kabzan.

Iva Hadj MoussaAno, vím, kde jsem byla, když padla Dvojčata i režim. Ale co s ním má společného CNN Prima News?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jakub HussarZa dropshadow (stín) u fontu bych sekal konečky prstů. Skvělý brand kazí lowcostové provedení a školácká kreativa. Škoda!
Jakub Hussar (Haze)

Tomáš UrbánekMně tohle moc nebere. Ukazujou mi zprávy, který mi už dávno zprostředkovaly jiný média. A ano, možná jsem u toho v tu chvíli nebyl, ale s tím mi Prima CNN nepomůže. Když v tu chvíli nebudu u televize, tak prostě nebudu u televize. A vizuální zpracování se mi taky nelíbí. Není tam nic navíc. Kampaň se mě celkově vůbec netýká a to jsem rozhodně cílová skupina. Chtělo to podle mě přemýšlet nad jiným benefitem a ukázat větší odlišnost této novinky.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Pavel JechortK tomu mám dvě věci. Funguje to ve smyslu, že vzpomínám, kde jsem byl. Absolutně to ale nefunguje s produktem, který startuje teď. A do toho všeho mi tam jednoduše vadí Prima, která ve spojení se CNN vypadá vyloženě nemístně. Celé se to popírá na několika úrovních.
Pavel Jechort

Ondřej SoučekTohle poselství nechápu. Řeknu ti, kde jsem byl 11. září 2001. V TV3 jsme se koukali s celou redakcí publicistiky na CNN a já to druhý letadlo viděl narazit do WTC v přímym přenosu. A co s tim jako mam dělat?
Ondřej Souček

Michal ŠollerPřijde mi, že by si CNN zasloužila hezčí vizuály. Zatím to na mě nepůsobí jako největší kampaň Primy, ale třeba budu ještě překvapen.
Michal Šoller (Cognito)

Ivan PeterkaTV Prima nikdy neplatila za leadera televizního zpravodajství. Nebudu predikovat, třeba se jí to se vstupem CNN povede změnit, ale podle kampaně to zatím spíš vypadá na zprávy pro pamětníky. Kde jste byli? V hospodě? V knihovně? V lese? Nebo na houbách? Kteří z reportérů, co byli u dvojčat, Černobylu nebo na Národní třídě, tam ještě dnes jsou? Je to tak trochu oldschool, textařská manýra a „l’ad pour ad“.
Ivan Peterka (Peppermint)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.