Jestli byl předchozí týden ve znamení Googlu, tento týden se pěkně ukázalo, že český a slovenský Twitter rozhodně není homogenní společenství. Podle hashtagů poznáte je: sport, linux, MTV, seriály - to vše a ještě něco k tomu.
Co se stalo za posledních sedm dní? Minulý víkend i jinak nesportovní geekové (dělám si legraci - geekové běhají, jezdí, čutají a vůbec sportují) fandili českým tenistkám a slavili s nimi vítězství ve Fed Cupu. Oproti tomu páteční zápas fotbalové reprezentace o postup na mistrovství Evropy to dotáhl jen na top tweet dne. O víkendu také proběhla konference LinuxAlt, která se konala na FIT VUT Brno - její hvězdou (alespoň na Twitteru) se stala @rionka (na obrázku).
Czech Internet Forum vs. Svoboda naživo
Že mít jednotný hashtag je důležitá věc, to už pochopili většinou i organizátoři konferencí. S jejich pomocí můžete prožít různé akce, i když se jich fyzicky neúčastníte - dozvíte se o zajímavých přednáškách, drby z průběhu i zákulisí a nakonec můžete napsat zasvěcený insiderský článek.
Ve čtvrtek 10. listopadu se toho konalo až nepochopitelně moc, ale nejočekávanější souboj byl mezi Czech Internet Forum (#cif11 nebo #cif) a konferencí Svoboda naživo.
Vyhrálo Czech Internet Forum, poměrem zhruba 430 vs. 330. Zatímco Czech Internet Forum je řekněme statusová záležitost zejména pro zástupce velkých firem (je nutné tam být viděn, pozdravit se s klienty i konkurenty, v ideálním případě si střihnout nějakou tu přednášku), Svoboda naživo má pro mnohé nádech sektářské akce rozjuchaných bláznů, kteří si kupují knížky o self-couchingu, dávají si tituly jako Chief Happiness Officer a nejspíš jsou to všechno vegetariáni a pravdoláskaři.
Nebo je to trochu jinak? Na Svobodě naživo mluvili nejen lidé z velkých IT firem jako je Google, ale i z výrobní branže - spousta lidí asi netuší, že principy svobody v práci se snaží - úspěšně - rozvíjet například v Barum Continental, firmě vyrábějící pneumatiky nejen v Česku, ale také v Mexiku, Rusku či Malajsii. O návaznosti na zlínskou baťovskou tradici vykládal Jiří Jabůrek.
A naopak na Czech Internet Forum měly největší úspěch docela netradiční přednášky: Lucie Tvarůžková vykládala o práci s novináři a přestavbě iHned.cz - spatra, bez powerpointové prezentace. Peter Lelovič nás nabádal, ať si všímáme důchodců a o chytrých telefonech řekl, že ještě chybí sítě a hlavně chytří uživatelé.
A hned tři bonmoty, které se nejvíc šířily, měl na svědomí Michal Heisig ve své Poslední chybějící prezentace:
- Seznam je manželka českého internetu. Co nového se chcete po 15 letech dovědět?
- O Googlu: Dobro. Jejich život je hledání. Doufáme, že to tak zůstane.
- Kdo chce být dobrý na českém internetu, musí sídlit na Smíchově. Centrum se odstěhovalo, Google přistěhoval.
Slovenská soutěž
Abychom nezapomínali na Slovensko: zajímavou soutěž připravil internetový obchod Shoppie.sk (ve spolupráci s Triadem). Slovensko hledá Najtwitteristu, princip je jednoduchý, účet @najturnaj se zeptá dvou soutěžících na otázku související s internetovým obchodem Shoppie.sk, kdo odpoví rychleji, postupuje do dalšího kola. Na soutěžící se dalo také sázet - zatím to ovšem vypadá, že očekávaní favorité vcelku rychle pohořeli. Nyní zbývá 22 hráčů a pokračuje se příští týden. V našich končinách ojedinělá kampaň, palec nahoru!
Po kom se nejvíc opakuje
V týdnu jsme v H1.cz publikovali různé statistiky na téma „Česko sociální“ - mimo jiné jsme prozradili, že nejvíc retweetů na českém a slovenském Twitteru nemají ani @vtipy, ani @davidgrudl nebo @radekhulan - ale @justinbieber!
Evropské ceny MTV
Že na českém Twitteru existuje (se zbytkem příliš nepropojená) komunita fanoušků popových idolů, ukázal i minulý týden a úspěch tématu #mtvema (čili evropské ceny MTV). Schválně se podívejte, kteří uživatelé o tom nejvíc psali - čtenáři Médiáře je asi moc znát nebudou (nebo možná @prchal ano?).
Lidi vybírají
Někde „mezi“ je potom další soutěž: People’s Choice - ta se sice koná až v lednu, ale hlasovací mánie ovládla podle hashtagu #peopleschoice Česko a Slovensko už nyní. Tak pokud to chcete vzít do vlastních rukou, hlasujte tweetem - a kolik retweetů, tolik hlasů.