Seznam Zprávy se uvedly v nové podobě. Web chce posílit investigativu, sekci o byznysukomentáře. „V internetovém prostředí chceme být tím, čím bývaly ve zlaté éře tradiční, nezávislé noviny,“ prohlašuje šéfredaktor Jiří Kubík. V redakci dělá přes 70 lidí, včetně externistů. 

Czech News Center musí sestře Marešové zaplatit 900.000 Kč

  • ČTK
  • 24. 10. 2019 19:00

Mediální dům Czech News Center, který mimo jiné vydává deníky Blesk a Aha!, musí zdravotní sestře Věře Marešové zaplatit 900.000 Kč za to, že v článcích o jejím trestním stíhání novináři nerespektovali presumpci neviny. Dnes o tom pravomocně rozhodl odvolací pražský městský soud. Kvůli nerespektování presumpce neviny Marešová žaluje i další vydavatelství, celkem se domáhá zhruba 35 milionů Kč. Po Czech News Center požadovala 4,8 milionu.

„Je nade vší pochybnost, že se žalovaná ve svém zpravodajství o dané věci zpronevěřila povinnostem a etice novinářů a velmi nevybíravým a protiprávním způsobem porušila presumpci neviny žalobkyně,“ uvedl předseda odvolacího senátu Tomáš Novosad. „Musí být jasně řečeno, že jakákoli média, všichni, kdo referují o trestním řízení a osobách trestně stíhaných, musí lpět na dodržování zásady presumpce neviny,“ doplnil.

Obvodní soud pro Prahu 7 Marešové v lednu nepravomocně přiznal 840.000 Kč, odvolací soud částku navýšil. „Soud se obává, že vůbec způsob, jakým se referuje o trestním stíhání v mediálním prostředí, je nesprávný. Soud se s tím setkává opakovaně,“ podotkl také soudce.

V žalobě zdravotní sestra tvrdí, že se jí média společnosti Czech News Center věnovala v 266 článcích, z toho ve 162 zasáhla do jejích osobnostních práv. Mimo jiné ji označovala jako „sestru Smrt“. Soudy ženě přiznaly odškodnění za 42 článků. Vydavatelství se hájilo mimo jiné tím, že novináři vycházeli z informací, které jim poskytla policie nebo státní zástupci. Upozorňovalo také, že je třeba jednotlivá tvrzení posoudit v celkovém kontextu a že média společnosti masivně informovala i o tom, že Marešová byla zproštěna obžaloby. Soud dnes vzal v potaz to, že vydavatelství Marešové nabízelo omluvu, což žena odmítla.

Odškodnění požaduje Marešová i po vydavatelstvích Mafra (6,7 milionu korun), Vltava Labe Media (2,6 milionu), Economia (2 miliony) a dál po televizi Nova (12 milionů) a Prima (6,7 milionu). Vltava Labe Media částečně uznalo chybu, Marešové se ještě před zahájením soudního jednání omluvilo a zaplatilo 100.000 Kč. Ostatní vydavatelství pochybení odmítají, případně se k žalobám nechtěla vyjadřovat. V žádném z dalších projednávaných případů dosud nepadl pravomocný rozsudek.

Novosad dnes upozornil, že zásadní odpovědnost za újmu Marešové nese stát. Po tom se Marešová v jiném sporu domáhá 5 milionů Kč. „Mnohé z toho, co žalobkyni způsobilo újmu, bylo způsobeno již jen tím, že ji stát nedůvodně stíhal a obžaloval, a nikoliv jen tím, že byla porušena presumpce neviny v její neprospěch,“ řekl soudce. Uvedl také, že na újmě se podílelo víc médií, a ačkoli je možné po nich chtít preventivně-sankční zadostiučinění samostatně, satisfakce musí dohromady odpovídat celkové způsobené újmě.

Marešová čelila obžalobě z toho, že v letech 2010 až 2014 podávala pacientům v rumburské nemocnici silné dávky draslíku, po kterých jim selhalo srdce. Byla obviněna z šesti vražd, soudy ji však pravomocně osvobodily - nepodařilo se prokázat, že se skutky vůbec staly.