Rok a měsíc poté, co zákon zakázal billboardy u dálnic a u silnic první třídy, se největší z provozovatelů nosičů Czech Outdoor, firma ze skupiny BigBoard, zavázala ty své odstranit. K dalšímu velkému poskytovateli billboardových ploch v Česku, společnosti A.C.E. Media se stát nemůže dostat, neboť sídlí v zahraničí, mění adresy, navíc plochy dál aktivně prodává pro další kampaně. Na tiskové konferenci to dnes řekl ministr dopravy za ANO Dan Ťok. „Řekl bych, že to mohlo být dřív,“ podotkl směrem k přítomnému jednateli Czech Outdoor Richardu Fuxovi. Plochy spravované firmou Czech Outdoor jsou ty, na nichž se loni na podzim objevily místo reklamy přelepy v podobě české vlajky. Stalo se tak na přelomu srpna a září, kdy začínal platit zákon, který plochy od hlavních dopravních tahů vykázal.
„Vlajky byly tichý protest, který dnešním dnem končí,“ prohlásil Fuxa na setkání s novináři u Loděnice nedaleko Prahy, zatímco za ním a ministrem technici jeden z billboardů jeho společnosti rozmontovávali. Kompletní demontáž třem pracovníkům trvala zhruba půl hodiny. Czech Outdoor má u dálnic celkem 661 billboardů, dosud za rok od loňského září jich odstranila celkem 477. Zbylých 184 se dnes Fuxa před novináři a ministrem zavázal zlikvidovat do konce září. Jen u D1 provozovala firma téměř polovinu svých billboardů (přesně 328), a skoro všechny jsou už pryč, zbývá jich devět. Naopak u dálnic D4, D5, D8 a D10 Czech Outdoor zatím nechal většinu svých poutačů.
Billboardy společnosti Czech Outdoor
dálnice | celkem | dosud odstraněno | zbývá odstranit |
D1 | 328 | 319 | 9 |
D2 | 70 | 70 | 0 |
D3 | 8 | 8 | 0 |
D4 | 38 | 7 | 31 |
D5 | 43 | 3 | 40 |
D6 | 16 | 0 | 16 |
D7 | 16 | 16 | 0 |
D8 | 23 | 2 | 21 |
D10 | 61 | 10 | 51 |
D11 | 58 | 42 | 16 |
celkem | 661 | 477 | 184 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Uplynulý rok od doby, co billboardy u dálnic mimo souvisle zastavěná území už být neměly, se jich podařilo odstranit celkem 691, z toho většinu (zmíněných 477) odstranil Czech Outdoor, státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odvezlo dalších 94 nosičů. Odstranění zbylých 120 připadá na další provozovatele, respektive instituce - které, to Ťokův resort nespecifikoval. Teď se má tempo likvidace nosičů výrazně zvýšit, ač Babišův ministr stále tvrdí, že jde o administrativně složitý úkol a že na úřadě se tím reálně zabývají „v průměru jeden až dva lidi“. „Zatímco od září loňského roku do srpna se v průměru odstraňoval jeden až dva billboardy každý den, nyní je to osm zařízení denně. Tímto tempem by do konce roku mohla zmizet kolem dálnic drtivá většina všech nelegálních ploch,“ prohlásil ministr Ťok. „Zmizí všechny, které zmizet mají,“ slíbil. Má to být mezi 600 a 700 billboardů (v průměru od září do prosince pět až šest za den).
„Odstraňování bohužel nejde tak rychle, jak bychom si přáli, může za to liknavost některých majitelů, kteří neplní svou zákonnou povinnost. Rozhodně nešlo postupovat tak, že bychom po uplynutí zákonné lhůty pro odstranění reklamních nosičů mohli vzít pilku a jít odřezávat,“ tvrdí ministr dopravy. Externí kapacity si prý najmout nemůže, aby to billboardové společnosti nenapadly jako nezákonné. „Postup podle zákona o pozemních komunikacích je administrativně velmi náročný. Ke každému reklamnímu zařízení musí ministerstvo dopravy prověřit v rámci svého silničního správního úřadu, že je jeho provoz opravdu v rozporu s právními předpisy a jsou splněny podmínky pro jeho odstranění,“ přesvědčoval Ťok. Fuxa se přidal, že trvá mimo jiné také získávat povolení k záboru přímo na dálnicích, u kterých pak technici pracují.
Billboardy odstraněné od dálnic
dálnice | odstraněno ŘSD | odstraněno celkem |
D0 | 0 | 8 |
D1 | 36 | 406 |
D2 | 0 | 98 |
D3 | 0 | 26 |
D4 | 0 | 18 |
D5 | 0 | 18 |
D6 | 0 | 6 |
D7 | 0 | 10 |
D8 | 0 | 4 |
D10 | 0 | 10 |
D11 | 55 | 73 |
D35 | 0 | 1 |
D43 | 0 | 0 |
D46 | 3 | 11 |
D48 | 0 | 0 |
D49 | 0 | 0 |
D52 | 0 | 0 |
D55 | 0 | 2 |
D56 | 0 | 0 |
celkem | 94 | 691 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
„Už od loňského září jsme své plochy odstraňovali podle harmonogramu dohodnutého s ministerstvem, a navíc jsme hned na začátku platnosti zákona všechna reklamní zařízení, která měla být odstraněna, zakryli nekomerčním motivem české vlajky. Volba motivu byla záměrná, česká vlajka je natolik známá, že nepoutala zvláštní pozornost řidičů,“ odvolává se Richard Fuxa na to, že jeho firma Czech Outdoor zákonu vyhověla. „Zcela jinak je tomu však u některých firem, například společnost A.C.E. Media,“ jmenuje konkurenci. „Ta nejen že plochy neodstraňuje, ale navíc je i nadále prodává klientům a kromě toho vede arbitráž s Českem.“
Richard Fuxa dnes na dotaz Médiáře řekl, že za dohodu s ministerstvem nejsou pro jeho firmy dohodnuty žádné kompenzace. Svaz provozovatelů venkovní reklamy, kde má hlavní slovo právě Fuxou vedený BigBoard, nicméně vyčkává na rozhodnutí Ústavního soudu o stížnosti, kterou na příslušný zákon před časem podala skupina senátorů. Fuxa, jak také řekl, od verdiktu kromě zadostiučinění očekává v ideálním případě finanční kompenzaci pro své firmy.
„Jsme stále přesvědčeni, že stát tímto zákonem porušil své dřívější závazky vyplývající z uzavřených smluv a vydaných správních povolení. Měl by je dodržovat, i když se týkají billboardů. Chápeme, že zákon byl přijat, ale stát by se měl ústavně konformním způsobem vypořádat se svými závazky z minulých dob,“ připomněl mluvčí svazu Lukáš Váňa.

Reklamní tvůrci vyloučili Marka Prchala z klubu ADC, argumentují etikou a morálkou

Přichází Prima+, TV Prima masivně investuje do nových seriálů pro streaming

TV Nova jmenovala nového obchodního ředitele a šéfku digitálních aktivit
