Daniel Křetínský ve Francii koupil další časopis a podpořil deník. Televizi nezískal

Magazín Usbek & Rica, zaměřený na otázky budoucnosti, přechází pod Czech Media Invest.

Daniel Křetínský v září 2019 promluvil na konferenci Rencontres de l'Udecam. Foto: Profimedia.cz

Daniel Křetínský v září 2019 promluvil na konferenci Rencontres de l’Udecam. Foto: Profimedia.cz

Český miliardář a investor Daniel Křetínský ve Francii koupil další časopis. Titul Usbek & Rica se stane součástí společnosti Czech Media Invest, do níž už Křetínský zahrnul magazín Marianne, sedm časopisů od skupiny Lagardere (včetně Elle)49 % holdingu Le Nouveau Monde, který je jedním z akcionářů skupiny Le Monde vydávající stejnojmenný deník. Informoval o tom deník Le Figaro. Czech Media Invest patří Křetínskému z 50 %, 40 % v ní drží Patrik Tkáč a 10 % Roman Korbačka.

Titul Usbek & Rica založil před 10 lety Jerome Ruskin. Značka zahrnuje čtvrtletně vycházející časopis, který je dostupný jenom za předplatné a v knihkupectvích, web, kreativní studio a sekce pro vytváření inovativních formátů. Píše o výzvách budoucnosti, jako jsou klimatické změny nebo technologické otřesy. Nedávno musel kvůli pandemii propustit zhruba polovinu stavu, uvádí však, že vyjma covidového roku 2020, kdy zároveň přestal prodávat tištěnou verzi volně na stáncích, byl vždy ziskový.

Patnáct milionů eur pro Libération

Křetínský pokračuje v rozšiřování svých aktivit na poli francouzských médií. Kromě Czech Media Invest český energetický magnát vlastní také 51% podíl v kanálu BSmart, který se zaměřuje na ekonomiku a finance.

Na konci září podle listu Le Figaro Křetínský zachránil levicový deník Libération, když mu poskytl půjčku 14 milionů eur, aniž se zároveň stal jeho akcionářem, list je totiž nyní součástí nadačního fondu pro nezávislý tisk, který vstup nového akcionáře neumožňuje. Další milion eur daroval Křetínský prostřednictvím svého fondu většinovému akcionáři listu Presse Indépendente. Generální ředitel Libération Denis Olivennes v červenci oznámil, že pro list potřebuje právě 15 milionů eur. Návrat k vyrovnanému hospodaření vydavatelství byl odložen o tři roky z původního termínu 2023. Důvodem je zejména pomalejší rozvoj propagace, než se původně čekalo. Vývoj pak ještě zhoršila pandemie covidu.

Ovládnutí francouzské televize M6 nevyšlo

Český miliardář se také ucházel o převzetí francouzské televize M6. Ta ale nakonec zůstala v rukou RTL Group německého mediální konglomerátu Bertelsmann. Křetínský následně získal minoritní podíl v největší francouzské soukromé televizní síti TF1, která patří skupině Bouygues, a zároveň se vyslovil pro plán TF1 na fúzi právě s konkurenční M6. Plánované sloučení ovšem minulý měsíc zkrachovalo.

RTL byla posléze „zaplavena“ nabídkami na koupi svého podílu 48,3 % v M6, řekl generální ředitel Bertelsmannu a RTL Thomas Rabe. Jednu z nabídek podal podle agentury Reuters právě Křetínský. Lucemburská RTL Group nakonec od prodeje svého kontrolního podílu v M6 upustila. „RTL je strategickým akcionářem Groupe M6 už 35 let,“ prohlásil Rabe. „Budeme pokračovat v naší strategii budování národních mediálních skupin dostatečně velkých na to, aby mohly konkurovat americkým platformám.“

Vydavatel Blesku letos čeká horší výsledek

Czech Media Invest kontroluje též tuzemský mediální dům Czech News Center, který vydává deníky Blesk, Sport, Aha!E15 nebo časopis Reflex. Firmě loni klesl provozní zisk o 5 % na 172 milionů Kč. Obrat naopak o 6 % vzrostl na 2,25 miliardy. Mírný pokles zisku i přes nárůst celkových výnosů způsobily zvýšené náklady na digitální transformaci a zavádění nových produktů, uvedla společnost ve výroční zprávě. Kvůli účtování odpisů z oceňovacího rozdílu z nabytého majetku ve výši 386 milionů Kč z dřívějších fúzí vydavatelství vykázalo čistou účetní ztrátu 223 milionů.

Letos Czech News Center očekává mírné zhoršení hospodářských výsledků vlivem rostoucích cen vstupů, zejména papíru, na který tiskne, a energií, ale i kvůli zvýšeným nákladům na digitální transformaci, která zahrnuje investice do vývoje a zavádění nových technologií pro publikaci a zpoplatnění online obsahu a rozvoj nových služeb obsahu a e-commerce.