„Datart spojením s HP Tronic dotáhl Alzu a Mall.cz, má ale roztříštěné značky“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek. 

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené. Barevně pro vás nově odlišujeme top komentář pod každou zprávou.

1. Datart a HP Tronic se chtějí spojit v jeden subjekt

Datart

Datart se spojí s provozovatelem Euronics a Kasa.cz

Prodejce elektra Datart a zlínský HP Tronic, provozovatel sítě prodejen Euronics a e-shopů Kasa.cz a Hej.sk, se dohodli, že v Česku vytvoří nové uskupení. To bude na maloobchodním trhu reprezentovat oba dosud samostatně fungující subjekty. Datart i HP Tronic do uskupení vloží 100 % obou společností. Podnik má fungovat v Česku, na Slovensku a v Polsku. „Zamýšlené spojení vytvoří na českém a slovenském trhu subjekt s tržbami vyššími než 15 miliard Kč ročně, disponující kvalitní sítí víc než 130 specializovaných elektroprodejen, které každý rok navštíví přes 22 milionů zákazníků. Cílem je vytvořit stabilní, efektivní a profitabilní subjekt s tržním podílem dosahujícím až 20 % na českém a slovenském trhu,“ uvedl Daniel Večeřa, generální ředitel skupiny HP Tronic. Aktuálně se čeká na povolení od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Protimonopolného úradu Slovenskej republiky.

Spojením se dotáhli obratově téměř na Mall.cz i Alzu. Myslím, že je to pro obě strany prospěšné spojení. Mají však teď podle mě nevýhodu v roztříštěnosti značek, byť chápu, že je každá pozicovaná pro jinou cílovku.
Jan Penkala (Acomware)

Moc jiných cest, jak konkurovat Alze, v tuhle chvíli nevidím. Každopádně to bude chtít zamakat na marketingu, ten má zelenej skřet pořád o světelné roky dál. Výhodou je síť kamenných prodejen. A jestli si dobře vzpomínám, nedávno jsme tady hodnotili plán Datartu na vybudování sítě menších prodejen v menších městech. Něco mi říká, že tenhle plán se tímhle spojením podařilo realizovat, protože ta síť se jmenuje Euronics.
Václav Loubek

Ze strany HP Tronic určitě chytrý krok - spojení se s hvězdou na trhu, kterou podle mě, díky inovativnosti ve službách pro zákazníky, Datart je. Otázkou je, jak bude do budoucna naloženo s působením značek Euronics a Datart vedle sebe. Chápu, že podpora 2 značek se dlouhodobě nevyplatí, ale máme tu z nedávné minulosti výmluvný příklad toho, jak ničivě na zákazníky dopadlo přemodelování Intersparu na Albert.
Barbora Krásná (Blue Events)

Když to nemůžeš koupit, sluč se s tím. Smysl to dává a ostatní to na trhu budou mít nyní (teda až po schválení UOHS) zase trochu složitější. Spotřebitelé na tom naopak asi vydělají. A já si jako pozlínštěný patriot budu chvíli připadat důležitě.
Petr Podlešák

Majetkové uspořádání a řízení je věcí investičních a obchodních cílů a strategií, tady není co vytknout. Druhou věcí bude řízení značek a zážitků jménem Datart, Euronics a Kasa.cz a informace o spojení může poněkud zmást nakupující a spotřebitele. Tady bych byl velmi opatrný a příliš nemíchal, snad jen trochu protřepal.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zajímavé uskupení, uvidíme, jak se podaří sladit a zda bude nějak znatelný přínos pro nás, zákazníky.
Martin Boček

2. Americká Pizza Hut se po 13 letech vrací do Česka

Pizza Hut opět otevře v Česku. Foto: Profimedia.cz

Pizza Hut opět otevře v Česku. Foto: Profimedia.cz

Původem americká síť rychlého občerstvení Pizza Hut se vrací do Česka, během druhé poloviny letošního roku otevře restauraci v pražském obchodním centru Palladium. Na český trh se vrací po 13 letech, o její expanzi se opět postará provozovatel restaurací AmRest. V Palladiu nahradí Pizza Hut restauraci Express Sandwich, do budoucna je v plánu umístit její pobočky i mimo obchodní centra. Do pěti let by měl AmRest v regionu východní a střední Evropy otevřít 300 poboček Pizzy Hut. 

Já furt čekám na Denny’s, o jehož příchodu se mluví už možná víc, než těch 13 let, co je Jabba, ehm, tedy Pizza Hut pryč. Snad jednou dvakrát jsem se v Pizza Hut zastavil, a prostě to není moje krevní skupina. Znám lepší pizzy (mnohem) i lepší fast foody.
Václav Loubek

Osobně mě tato zpráva nijak nebere, pizzáren máme na trhu víc než dost, i když chápu, že pro někoho může hrát roli standardní kvalita služeb této mezinárodní sítě, a možná i jejího prostředí. Vzpomínám na nedávný zážitek z Portugalska, kde jsme vlezli do dobře vypadající italské restaurace, a až po předložení jídelního lístku jsme zjistili, že je to Pizza Hut. První reakce byla se zvednout a jít pryč, ale nakonec jsme setrvali, a museli přiznat, že kvalita nabídky řetězce se od dob, kdy se pokoušeli o první expanzi do Čech, se naštěstí dost zlepšila.
Barbora Krásná (Blue Events)

Chystá se souboj Pizza Hut a Vapiano proti stovkám českých pizzerií? Myslím, že v ohrožení nejsou, i když některé by strašně moc měli něco změnit, nechci si dávat mimo Prahu pizzu Aneta Langerová nebo Karel Gott. Spíše to bude konkurent proti pražským pizza řetězcům.
Jan Penkala (Acomware)

Pamatuju si, když sem Pizza Hut přišel. A žádná velká bomba to nebyla. Prostě proto, že pizza už tady byla skoro všude a přiznejme si, že nám Čechům stačí taková ta naše, česká (stejně jako nám stačí čína od Vietnamců). Tak si kladu otázku, čím asi tak může překvapit italský národní pokrm od americké společnosti přeprodávaný v rámci polské frenčísy.
Petr Podlešák

Fast foody, fast foody přicházejí, veselme se. Pizza Hut mě osobně chyběl, v Kamzíkový si na něj dost často vzpomenu, takže budu rád, když se znovu objeví. Ale stejně, ohromuje mě ten humbuk okolo...celá jedna prodejna bude a přímo s komunikační strategií a marketingovým plánem!, ale na podrobná vyjádření ohledně konceptu je ještě brzy. Tak snad to ten ‚koncept‘ nezkazí, mě bude stačit normální Pizza Hut.
Daniel Procházka (Ipsos)

V současné době letí asijská kuchyně, ale lidé se opět přejí a tak se dobrá pizza vždy hodí.
Martin Boček

3. McDonald’s začal ve Francii a v Británii rozvážet Uberem

McDonald's v Česku v roce 2016 utržil přes 4 miliardy Kč

McDonald’s rozváží v cizině svá jídla pomocí služby Uber

Fast foodový řetězec McDonald’s začal testovat rozvážení svých potravin domů, a to s pomocí služby Uber. Zatím rozvoz funguje v Singapuru, v Jižní Korei, v Číně a ve Spojených státech. Nově jí testuje ve Francii a ve Velké Británii. V Česku se službě ještě letos v březnu vedení pobočky bránilo z hlediska hygieny a nedodržení standardů firmy, nicméně finanční ředitelka českého McDonald’s Ivana Prosecká pro iHNed.cz řekla, že by podobné služby mohly být v Česku dostupné v horizontu dvou let. Konkurenční fast food KFC od loňského roku svá jídla rozváží i v Česku. 

Bude to zase PR fail, jako u kuřecí konkurence? Nebo to zvládnou. Ale celkově, nechat si dovézt polystyrenovou housku, když si můžu nechat dovézt žebírka nebo opravdického burgera, nevím.
Václav Loubek

Pokud to bude (na rozdíl od nedávného pokusu KFC) lépe spočítaná udržitelná služba, proč ne. UberEats jsem viděla v akci v Dubaji a působilo to velmi profesionálně. Jde jen o to, aby nějaká zatím nepředvídaná nová regulační omezení v budoucnu neomezila Uber jako takový.
Barbora Krásná (Blue Events)

KFC jede v Česku cca rok a krom toho pokaženého startu s cenou dopravy si myslím, že fungují velmi dobře. Návštěvnost webu přes 120.000 lidí měsíčně. I když kuře je asi odolnější než hambáč na přepravu.
Jan Penkala (Acomware)

Tak Uber už rozvážel koťátka, proč by nemohl rozvážet taky hambáče.
Petr Podlešák

Jistě stojí za to takovou službu nabídnout, doba a lenost zákazníků to vyžaduje. Dalším krokem pak bude služba ‚Sníme to za vás.‘.
Daniel Procházka (Ipsos)

Tak snad to nebude podobný debakl jako u KFC.
Martin Boček

4. Mýdlo Jelen má nový design a nové výrobky v portfoliu

Kompletní portfolio značky Jelen

Kompletní portfolio značky Jelen

Tradiční česká značka mýdla Jelen rozšířila své portfolio o další produkty – sypký i tekutý prací prášek, odstraňovač skvrn a také prací gel. „Rozšířili jsme výrobu původně oblíbeného jádrového mýdla o další produkty, a dali tak zákazníkovi možnost výběru dle jeho potřeb,“ uvedl jednatel značky Jelen Jan Jílek. Značka Jelen patří pod drogistickou firmu Schicht. Kromě toho se značka Jelen pustila do rebrandingu svého portfolia, plastové obaly vyměnila za papír a cílí tak na ekologicky smýšlející ženy. 

Pro mě jako starší generaci je mýdlo s jelenem samozřejmě pojem, a myslím, že díky zdařilému redesignu a příklonu k ekologii, podpořenému sugestivním claimem Perte s láskou, by Jelen mohl zaujmout i mladší ročníky. Ty mají navíc výhodu, že z název výrobce Schicht pro ně snad nebude mít pachuť mafiánské éry Setuzy. Přírodní prvorepublikový Jelen by se ale neměl nabízet společně s výrobky komunistické éry jako je Merkur nebo Namo.
Barbora Krásná (Blue Events)

Ale jo, něčemu takovému fandím - redesign je graficky hodně povedený, značka je to tradiční a budu jen rád, když ji to posune zase někam dál. I když apel na ekologii už je trochu zaprášený, pořád má sílu spotřebitele (a hlavně asi spotřebitelky) oslovit. Go, Jelene, go!
Petr Podlešák

Rozšiřování portfolia je u prosperujících značek běžnou praxí a je dobře, že značka vstupuje do dalších segmentů trhu. Spojení ‚tekutý jelen‘ mě ale rozesmálo.
Daniel Procházka (Ipsos)

Musím říci, že značka je svým způsobem velmi unikátní.
Martin Boček

5. Podle Panattoni e-shopy změní průmyslovou výstavbu

Pavel Sovička, šéf developerské Panattoni pro Česko a Slovensko, v rozhovoru pro iHNed.cz uvedl, e-shopy do budoucna zásadně ovlivní průmyslovou výstavbu. Velký dopad podle něj bude mít situaci na řetězce jako je Tesco nebo Globus, které budou mít problém s udržením velkých obchodních ploch, protože se hra přesune do oblasti onlinu. Navíc se také změní lokalita skladů, budou se více blížit centrům měst. Panattoni, které staví distribuční centra pro Amazon, prý podle Sovičky už v několika případech využívá prázdné kancelářské budovy ve městech jako sklad zboží. Další potenciál výstavby průmyslových nemovitostí má podle Sovičky Podkrušnohoří, které by se mohlo stát Atlantou Evropy. 

Zdá se mi především, že dokud nebude masově rozšířen jiný typ dopravy zboží než jsou auta, tak e-shopy zásadně ovlivní hlavně dopravní kolaps ve městech, ať už mají sklady na okraji či v centrech. Zábor nových ploch pro sklady mi obecně přijde jako velmi nízké zhodnocení území. Osobně bych byla spíše příznivcem toho, aby se na sklady přeměnily části stávajících velkých obchodních ploch (hypermarkety apod) a jen malá část plochy prodejny fungovala pro vyzvednutí zboží objednaného online (click & collect) a impulsní dokup dalších drobností.
Barbora Krásná (Blue Events)

Jedna věc jsou ty baráky, které se postaví, druhá pak, co se v nich v rámci HR děje. Popravdě - asi každá aktivita, která k nám přivede nového zaměstnavatele je dobrá. Jenže pak bychom se mohli začít bavit o využívání brownfields, levné pracovní síle a neschopnosti přinést něco navíc, co by z nás udělalo něco víc, než montovnu (nebo skladovnu) Evropy. Od roku 1989 už uběhlo celkem dost času, tak bychom v tom už možná mohli mít jasno, ne?
Petr Podlešák

Podkrušnohoří Atlantou Evropy, tedy Patlanta? Prosím, méně skladů a více podnikání, řemeslnosti, autentičnosti.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zajímavá je poznámka o možné invazi čínských firem prostřednictvím západních společností, které postupně skoupí.
Martin Boček

Sdílejte