David Klimeš: Nadační fond nezávislé žurnalistiky bude průhlednější

Nový ředitel mluví o fondu, jenž tu přispívá řadě médií, a reaguje na kritiku s tím spojenou.

„Nejvyšší přidaná hodnota Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky je, že jeho podpora nejde za jedním médiem. Jde za více médii, často naprosto protikladných,“ říká čerstvý výkonný ředitel fondu, publicista a pedagog David Klimeš, v dalším z rozhovorů šéfredaktora Médiáře Ondřeje Austa. „Médiím vzkazujeme: jsme tu od toho, abyste se postavili na smysluplný byznysový model a dál si jeli podle svého, nezvykejte si, že od fondu budete mít pravidelný přísun peněz,“ zdůrazňuje zároveň.

Klimeš letos na jaře po devíti letech opustil vydavatelství Economia. S jeho nástupem na ředitelskou pozici zmíněný fond pozmění svůj přístup k tomu, co bylo dosud organizaci nejvíc vytýkáno. Finanční podporovatel řady tuzemských mediálních projektů –⁠ navíc se souslovím „nezávislé žurnalistiky“ v názvu –⁠ totiž stále nezveřejňuje, kdo do něj dává peníze. Teď hodlá přistoupit k částečné transparentnosti a počínaje výroční zprávou za letošní rok hodlá veřejně uvádět všechny dárce nad 50.000 Kč.

Letos fond mezi redakce a související mediální projekty rozdělil milion a půl korun, podpořil tak aktivity Reportéru, Deníku N, Alarmu, Hlídacího psa, Ekonews či Euractivu. Dal také peníze na společné zpravodajství z Evropské unie vydavatelstvím Economia, Voxpot Media a Trima News. Spolu se Syndikátem novinářů ČR pak fond v programu Talent přes léto udělil téměř půl milionu „na podporu profesního rozvoje talentovaných novinářů a novinářek“ do 35 let, jak uvádí. Fond působí od roku 2016, od té doby kromě zmíněných médií podpořil svými granty rovněž Forum 24, Deník Referendum, Echo 24, Investigaci, Neovlivní, Sedmou generaci či Voxpot, nebo třeba neziskovku Evropské hodnoty.

Jak NFNŽ působí a kdo za ním stojí

Podle svých pravidel fond nadále nehodlá přijímat dary ze zdrojů českého státu, včetně státních orgánů a samosprávy, nebo pokud výše daru neodpovídá reálným možnostem dárce. „Jakýkoliv dar má správní rada možnost odmítnout či vrátit, což se v minulosti také stalo,“ uvádí fond. Správní radě fondu předsedá Štefan Szabó, jejími členy dále jsou zakladatel společnosti Y Soft Václav Muchna, mediální právnička Helena Chaloupková a akademička Marína Urbániková.

Správní radu letos opustil spoluzakladatel fondu Tomáš Richter, který se podílel na úspěšné prezidentské kampani Petra Pavladosud byl šéfem prezidentových poradců. Nadále ale zůstává členem takzvaného kolegia NFNŽ, které vybírá členy správní rady fondu a výkonného ředitele. V kolegiu dál působí i Silke Horáková (Albatros Media), Martin Vohánka (Eurowag) či Libor Winkler (RSJ), kteří podpořili vznik fondu a zároveň spolufinancovali rozjezd Deníku N.

Kromě udělování grantů vybraným médiím NFNŽ též provozuje hodnocení kvality médií Media Rating. Na toto hodnocení spoléhá i česká internetová jednička Seznam.cz, podle něj umožňuje inzerentům vyřadit špatně hodnocené weby ze svého systému Sklik a těmto webům nedovoluje dodávat zpravodajství do Newsfeedu, proudu článků na své domovské stránce, nejnavštěvovanějším místě českého internetu. Někteří relevanci Media Ratingu rozporují, kritizují, že neodpovídá realitě mediálního prostoru. Fond letos přichystal velkou revizi svého hodnotícího projektu.

David Klimeš v rozhovoru nejdřív odpovídal, proč po odchodu z Economie nevzal nabídky z jiných mediálních domů a proč se rozhodl neživit se jen svým úspěšným newsletterem. Dál co soudí o tom, že NFNŽ dosud nezveřejňoval své dárce, že se spoluzakladatelé fondu stali mecenáši Deníku N či o tom, že fond ve svém Media Ratingu hodnotí i média, jimž zároveň uděluje granty. A dotkli jsme se i propojení s Hradem. To vše v plné verzi rozhovoru pro předplatitele.

Aust

Šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust mluví s hybateli médií a marketingu v Česku

Každou středu nový rozhovor na aktuální téma

Pro předplatitele na HeroHero

  • kompletní rozhovor bez reklam
  • RSS feed pro poslech v Apple Podcasts a Google Podcasts
  • možnost stáhnout si účtenku za každý měsíc předplatného do nákladů

Zdarma úvodní část rozhovoru na platformách