
„Byznysové zprávy nemají být zadarmo,“ říká šéfredaktorka E15 Tereza Zavadilová
Deník E15 mediálního domu Czech News Center se bude od začátku příštího roku prodávat, ne rozdávat, jak tomu je dosud, po celých 12 let, co list vychází. Ekonomicky zaměřený titul už malou část výtisků prodává za 10 Kč. Drtivou většinu jeho tištěného nákladu si ale lidi rozeberou grátis ze stojanů. A zdarma do emailu chodí i večerní PDF se zítřejšími novinami.
„Byznysové zprávy nemají být zadarmo, to jde proti logice,” říká šéfredaktorka E15 Tereza Zavadilová. „Čtenáři si už navykli platit za informace, které jim vydělávají peníze,“ věří.
Jak řekla Médiáři, E15 začne plně prodávat od ledna 2020, a to v síti trafik Geco. Od září až do konce roku poběží marketingová kampaň Noviny, které mají cenu. Ta má připravit čtenáře na zpoplatnění tištěné verze a zpropagovat samotnou novou cestu distribuce. „Všechna tato opatření, včetně inovací v onlinu, nás příští rok dovedou na černou nulu,“ počítá šéfredaktorka, „což je nejlepší výsledek v naší historii. I mé osobní mise v deníku E15.“
Podle oficiálních čísel kanceláře ABC ČR dnes E15 udá skoro 24.000 výtisků denně, z čehož pouhých 160 se prodá na pultech trafik a totéž množství prostřednictvím předplatného. Prakticky celá distribuce tak je řízená, to znamená, že tisk se zaváží do stojanů v kancelářských budovách a na dalších frekventovaných místech, odkud si jej zájemci berou, aniž by za něj platili.
Stávající distribuční model prostřednictvím stojanů plánuje vydavatel zachovat. V novém programu nazvaném E15 Partner nabídne balíčky, které kromě inzerce a dalšího plnění zahrnou reklamu na stojanech a cenu zvoleného počtu výtisků v nich. Na výběr budou stojany různé velikosti, které pojmou 20, 50, 100, 150, 200 nebo 250 denních vydání. Roční cena balíčků se bude pohybovat od 22.000 do 122.000 Kč bez DPH. Stojan pak ponese logo inzerenta, ten kromě inzerce bude moci využít od 10 do 40 firemních předplatných či vstupy na konference vydavatele.

Stojan na deník E15, doplněný logem partnera
V terénu je dnes zhruba 350 takových stojanů, spolupráce s firmami bude logicky nabíhat postupně. Navíc na vybraných frekventovaných místech - v kavárnách nebo třeba ve vlacích - nechá vydavatel E15 dál výtisky k dispozici zdarma, kvůli propagaci. „Cílem je během roku 2020 distribuovat 80 % nákladu prostřednictvím placené distribuce,“ říká šéfredaktorka.
Zmíněná verze novin v PDF, kterou lze dosud odebírat zdarma emailem, bude také zpoplatněna. Stane se součástí online části předplatitelského balíčku. E15 už část obsahu svého webu zpoplatnila v září 2017. Měsíční přístup přijde na 199 Kč. Dnes má E15 podle Zavadilové z webu zhruba 2.000 předplatitelů. Protože PDF novin chodí zdarma, byla redakce nucena vytvářet dvojí obsah - jiný do deníku zdarma a jiný do placené části webu. Zpoplatnění „papíru“ by mělo do systému přinést logiku.
Zpoplatněno bude i víc článků na webu. „Neplánujeme tvrdý paywall, jaký mají třeba Hospodářské noviny,“ podotýká Tereza Zavadilová s odkazem na to, že zásadní část příjmů má E15 právě z reklamy ve volně přístupné části svých online stránek. Ta se dnes počítá na nižší desítky milionů korun ročně. Zhruba stejně přitom E15 dokáže vytěžit z přímého prodeje inzerce do tištěného vydání. Doplňkovým příjmem pak jsou magazínové speciály, eventy a předplatné z webu.
E15 má v redakci 25 lidí, kteří kromě deníku a webu vytvářejí ještě tematicky zaměřené dvouměsíčníky E15 Premium a pořádají konference pod toutéž značkou.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“
