Deník N hlásí 25.000 předplatitelů, tolik potřebuje k soběstačnosti

Rozjezd Deníku N dosud vyšel na 60 milionů Kč. Letos chce poprvé být v kladných číslech.

Šéfredaktor Deníku N Pavel Tomášek (vlevo) a ředitel vydavatelství N Media Ján Simkanič nad výtiskem prvního vydání

Šéfredaktor Deníku N Pavel Tomášek (vlevo) a ředitel vydavatelství N Media Ján Simkanič nad výtiskem prvního vydání, říjen 2018

Deník N po třech letech a čtyřech měsících nasbíral 25.000 předplatitelů, tolik potřebuje k vyrovnanému hospodaření. „Přibližně na této úrovni se provozní ztráta mění v provozní zisk,“ uvedl ředitel vydavatelství N Media Ján Simkanič. Za loňský rok vydavatelství eviduje provozní ztrátu 5 milionů Kč, rozjezdová fáze tedy dosud vyšla celkově na 60 milionů Kč.

Letos chce Deník N, plně zpoplatněný zpravodajský web a tištěný list, poprvé skončit v černých číslech. Simkanič to napsal ve svém pravidelném shrnutí uplynulého roku, které posílá předplatitelům. „Díky vaší rostoucí podpoře se nám provozní ztrátu daří úspěšně snižovat i navzdory vyšším nákladům. Za celý rok 2021 byla o 8,5 milionu nižší než v roce předchozím a v posledním čtvrtletí loňského roku se ji už podařilo dostat pod hranici milionu korun. Letošní rok bychom chtěli uzavřít s kladným znaménkem.“

Roční EBITDA Deníku N. Zdroj: Deník N

Roční EBITDA vydavatelství N Media. Zdroj: Deník N

Kvartální EBITDA Deníku N. Zdroj: Deník N

Kvartální EBITDA vydavatelství N Media. Zdroj: Deník N

Výnosy a náklady Deníku N. Zdroj: Deník N

Výnosy a náklady Deníku N. Zdroj: Deník N

Redakce čítající víc než 60 hlav žije hlavně z předplatných, hranice 25.000 abonmá byla dosaženo v polovině března. Číslo zástupci listu dlouhodobě uváděli jako metu, kdy se médium stane soběstačné. Překročilo ji přitom dřív, než bylo v plánu. Ten počítal s tím, že teprve příští rok na jaře bude Deník N odebírat 20.000 lidí. „Dnes máme větší prodaný náklad než Lidové noviny a víc předplatitelů než Právo,“ chlubí se Simkanič. Lidové noviny měly letos v lednu průměrný prodaný náklad 23.743 a Právo vykazovalo 22.485 předplatitelů, uvádějí čerstvá čísla ABC ČR, Deník N součástí tohoto oficiálního měření není. 

Počet předplatitelů Deníku N. Zdroj: Deník N

Počet předplatitelů Deníku N. Zdroj: Deník N

Základní předplatné webu Deníku N vychází při roční platbě na 1.980 Kč. Pokud chce čtenář přístup k mobilní aplikaci, web bez reklam a audioverze článků, abonmá ho vyjde na 3.600 Kč. Tištěná vydání, která chodí do schránky každý všední den, pak stojí dalších 188 Kč měsíčně navíc, plná verze potom vychází při roční platbě na 5.850 Kč.

Deník N také vydává vlastním nákladem knihy, loni jich bylo už pět, teď vychází kniha rozhovorů o queer tématice Byli jsme tu vždycky od autora podcastu Studio N Filipa Titlbacha. Redakce také loni uzavřela licenční dohodu s Googlem, který za nezveřejněnou úplatu zobrazuje její zprávy ve své službě Výběr Zpráv Googlu. Internetový gigant loni grantem podpořil i zlevněné předplatné pro studenty a učitele, které Deník N nabízel společně s Reportérem Roberta Čásenského.

U zrodu média stálo osm mecenášů. Zafinancovali start, na začátku roku 2021 ale nevratně vzdali svých podílů a vložili je do nově založené Nadace Independent Press. Té patří 66,7 % akcií vydavatelství N Media, 33,3 % dál drží mateřský slovenský Denník N. Mezi podílníky je většina redaktorů. Vydavatelská společnost N Media kvůli tomu vyčlenila část svých akcií. „V tuto chvíli čtyři desítky akcionářů drží zhruba 16 % zaměstnaneckých akcií. Jde především o ty členy redakce, kteří jsou s Deníkem N od samého začátku,“ uvádí Simkanič. Správní radu nadace tvoří Hana Dvořáková a dva z osmi původních investorů, a to Jaroslav Horák jako předseda a Jan Žůrek. Libor Malý, Ondřej FrycMartin Hájek, Silke Horáková, Martin Vohánka a Libor Winkler opustili projekt úplně. Členy dozorčí rady nadace jsou Emil HolubKateřina Ronovská a Aleš Zídek.