Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

„Deníky a časopisy online jsou pro Čechy cenově výhodnější, jen pokud jsou zdarma“

Využívání elektronických platforem vydavatelů tisku je vzdor boomu technologické vybavenosti minimální, ukázal průzkum MP Online.

Víc než polovina lidí v Česku, kteří mají přístup na internet, upřednostňuje čtení obsahu tištěných deníků a časopisů právě na webu. Většímu rozvoji elektronických platforem papírových médií brání především nízká ochota platit za informace na internetu obecně, média nevyjímaje. U tisku lidi drží síla zvyku, požitek a pohodlnost. Ukázal to průzkum MP Online, nadstavba standardního tuzemského výzkumu čtenosti tisku Media Projekt.

„Lidé jsou na internetu, ale obrovskou dominantnou zůstává klasická tisková verze,“ shrnuli výzkumníci z agentur Median a STEM/Mark na dneší prezentaci prvních výsledků zmíněného průzkumu, který zjišťoval, v jaké míře se dosud využívají elektronické platformy vydavatelů tisku, jaký mají potenciál, jaké výhody čtenáři vnímají výhody digitálních verzí a naopak klasických tištěných a konečně co brání rozvoji elektronických platforem.

Přes 2,5 milionu osob (30 % ze skupiny respondentů ze skupiny 12 až 79 let) dnes v Česku disponuje chytrým telefonem (25 %), tabletem (10 %) nebo čtečkou (3 %). Technologická vybavenost mobilními telefony, tablety a čtečkami navíc rychle roste.

Ochota kupovat si zprávy či zábavní materiály ale v podstatě neexistuje. „[Elektronická verze novin či časopisu] je cenově výhodnější, pokud je zdarma. Pokud se peníze vybírají, už tato premisa neplatí,“ zjistili průzkumníci o přístupu Čechů ve věku od 12 do 79 let k obsahu, který produkují české mediální domy.

Na webu Češi nejvíc hledají zpravodajství z Česka (72 %) a ze světa (65 %), pak zábavu (40 %), pak informace o zboží až službách (32 %). Jen 17 % přitom udává, že hledá vyloženě obsah tištěných titulů (deníků nebo časopisů). Nejaktivnější při vyhledávání informací online jsou uživatelé tabletů.

Za zpoplatněný obsah novin či časopisů na internetu ale momentálně dává peníze jen 1 % respondentů. Ideální formou elektronické platformy pro české čtenáře tak zůstává webová stránka přístupná grátis.

Největší šanci na to, vydělat na obsahu, mají producenti specializovaného obsahu (také označovaného jako B2B), kteří nabídnou přidanou hodnotu čtenářům nejrůznějších profesí. Ti budou ochotni za takové informace platit víc než obecná populace za všeobecné zpravodajství také proto, že tyto náklady budou moci zahrnout do účetnictví zaměstnavatele, respektive jako výdaje na profesní růst.