Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

Denník N jde do Česka, bude digitální a placený

Letos na podzim má v Česku začít vycházet nový internetový zpravodajský deník. Inspiruje se slovenským Denníkem N, který bude spolumajitelem chystaného českého webu a poskytne mu zkušenosti i svůj redakční systém. „Na úspěchu Denníku N se ukázalo, že lze vybudovat medium, které bude závislé výhradně na svých předplatitelích. V Česku chceme být alternativou k mediálním domům velkých investičních a finančních skupin,“ uvádí ředitel vydavatelství Denníku N Lukáš Fila. Tuzemské vydavatelství povede jako ředitel Ján Simkanič, posledních 18 let výkonný ředitel online vydavatelství Internet Info a 10 let zároveň předseda Sdružení pro internetový rozvoj, šéfredaktorem bude Pavel Tomášek, bývalý šéf Aktuálně.cz. “Myslím, že je tu velká mezera na trhu. Chybí tu opravdu silný a nezávislý deník,” míní Simkanič. Zvažuje se i tištěná podoba vznikajícího titulu. Jeho název zatím není stanoven.

“Poctivou a profesionální žurnalistiku špičkových novinářů nezávislou na politických a obchodních zájmech svých majitelů” chce česká odnož Denníku N nabízet za předplatné. “Obchodní model bude stát primárně na placeném digitálním obsahu, což je v českém mediálním prostředí stále ještě ojedinělé. Nebudeme motivováni inzertními zájmy ani zájmy velkého byznysu a politiky, které ničí samotnou podstatu novin,” prohlašují tvůrci. Do začátku se nový podnik spolehne na pomoc tuzemských investorů, které pomáhá vyjednávat Nadační fond nezávislé žurnalistiky v čele s Josefem Šlerkou. Investory jsou dlouhodobí podporovatelé fondu Jaroslav a Silke Horákovi (majitelé Albatros Media), Martin Vohánka (W.A.G. Payment Solutions) a Libor Winkler (skupina RSJ).

Plně soběstačným se má český deník stát “po několika letech”. Spoléhá na to, že se mu podaří vybudit podobný zájem jako na Slovensku Denníku N, který založila část bývalé redakce listu Sme poté, co do něj vstoupila skupina Penta. Denník N má dnes skoro 30.000 předplatitelů, díky nimž se během tří let dostal do zisku.

“Chceme, aby za náš obsah a za naše informace platili čtenáři, jim se budeme zodpovídat, jen na nich chceme být závislí a pouze jejich zájmy chceme bránit. To vše ve jménu podpory liberální demokracie, veřejné kontroly politické moci, občanských svobod, právního státu, kultury a budoucnosti této země. Půjde o ideologicky nepředpojatou platformu přinášející ověřené informace a souvislosti nezbytné pro otevřenou diskusi, kritické myšlení a odpovědné občanské rozhodování. V novém deníku najdete to, co potřebujete vědět; žádný balast, bulvár nebo šokující titulky, které znamenají více klikání na reklamy, ale od toho skutečně důležitého jen odvádějí pozornost,” přesvědčují Simkanič, Tomášek a Fila.