1. Budvar: B:Dark (83 %)
- Agentura: Kaspen / Jung von Matt
- Produkce: Savage
- Režie: Wolfberg
- Nákup médií: PHD
„V životě jsou i špatný dny, kdy nemáš zkrátka chuť jít na pivo. Ale pokud přeci jen vyrazíš, máme pro tebe takový, který se ke tvýmu smutku bude hodit.“ Tak to shrnul copywriter kampaně roku na černý Budvar. Jedna z mála pivních reklam, u kterých mrazí. Světový spot. Web Pivoaslzy.cz s živým hercem, který v přímém přenosu dramatizoval chmury lidí a četl je pivním kvasinkám.
Každá pivní reklama, kde není pivo v roli „sociálního lubrikantu“, je dobrá. A v případě černého Budvaru tvůrci uhodili hřebíček na hlavičku – zkrátka když mám depku, jdu na pivo. Ondřej Hübl, Saatchi & Saatchi
Chválení a pozitivní emoce by byly proti kampani jako takové. Takže trochu více peněz do exekuce a byl by to majstrštyk. David Suda, WMC Grey
Hooodně dobrý, konečně nám nikdo necpe umělohmotné přátelství, bodrého sládka a chutné ingredience. Průlomový počin na pivo v ČR. Tereza Eschlerová, Lowe
Taková česká verze reklam na Guinness. Snad ani ne horší, jen holt až druhá. Dostanu po tomhle spotu chuť na pivo? Ale aby to nezapadlo: Be Dark je výbornej slogan! Vladimír Bystrov, Bison & Rose
Skvělá kampaň s odvážným live videochatem, jehož kvalita kolísala v závislosti na kvalitě moderátora. Petr Bína, Symblaze
Budvar se snaží říct NE nesrozumitelnosti své vlajkové kampaně. Nedaří se to úplně perfektně, ale spot má alespoň atmosféru a charakteristický styl. Jakub Plášek, Cocoon Budvar
2. Kooperativa: Hlášky 2014 (82 %)
- Agentura: Yinachi
- Produkce: Boogie Films, Dawson
- Režie: Robert Hloz, Juraj Janiš
- Nákup médií: Attention Media
Robert Peňažka pracoval pro Kooperativu od roku 2007, kdy klienta získala jeho agentura Kaspen. Pak z agentury odešel a klienta jí nechal. Letos ale vyhrála jeho agentura Yinachi tendr, vymýšlí pro ni další hlášky a ukazuje „život, jaký je“. Agentura si mimo jiné vypomohla „hlasem davu“. Oblíbené hlášky na mostech teď hledá přes kreativní platformu Future Bakery, kterou také Peňažka spoluvlastní.
Chytrý koncept, ve kterém se dá pokračovat takřka donekonečna.
Kateřina Bendíková, Made by Vaculik
Insight využitý na 100 %. Copywriting na mostech byl dobrým odrazovým můstkem k této nové kampani „ze života“.
Iva Bízová, Loosers
Hlášky Kooperativy jsou dlouhodobě jedny z nejtrefnějších reklam v ČR. Vždy se těším z každé nové.
Jaro Zacko, Triad Advertising
3. Air Bank: Dva světy (78 %)
- Agentura: Ogilvy & Mather
- Režie: Mods
- Nákup médií: OMD, NeoOgilvy
Češi jsou báječní. Sponzorují banky a berou si nejdražší půjčky. A změnu nechávají na Yindy. Air Bank se s jejím hvězdným týmem komunikace v jednom stylu začíná vyplácet, stala se měřítkem kvalitní české reklamy a dostala další Effie. Nejenže vyprovokovala ke srovnávací reklamě potrefenou husu Českou spořitelnu. Air Bank je navíc letos poprvé v zisku.
Kopie lepší originálu (I am Mac, I am PC). Daleko lepší. Daleko.
Marek Prchal
Zajímá mě, jestli se ale Air Bank dokáže včas posunout dál.
David Suda, WMC Grey
Skvělá práce klienta i agentury. Zvolený kreativní koncept vtipně prodává výborné produktové propozice a benefity nedůvěřivému národu Čechů, který má rád nejen kampaň, ale i banku.
Iva Bízová, Loosers
4. Krušovice: Buď jsi král, nebo ne (66 %)
- Agentura: VCCP
- Produkce: Armada Films
- Režie: Tomáš Řehořek
- Nákup médií: Starcom MediaVest
Další image kampaň oceněná Effie je postavená na televizních spotech s fotbalistou Tomášem Řepkou a herečkou Vicou Kerekes a skvělým vousatým „králem všedních dní“. Před čtyřmi lety začaly Krušovice chutnat „jako tenkját“. Ale až díky této komunikaci se značka dostala zpět na pivní radar Čechů, spolu s Kozlem a Pilsnerem Urquell.
Parádní katapult „královského“ atributu značky do současnosti. A ten casting. Po Budvaru další výjimka z pravidla mletého standardu české pivní reklamy.
Ivo Laurin, Outbreak
Konečně zápletka, která mě jako pivaře oslovuje. Navíc rapl Řepka je na konci fakt „milan“.
Petr Vlasák, Comtech
Nic lepšího než Krále letos česká reklama na svět nepřivedla.
Tomáš Mrkvička
5. T-Mobile: V naší třídě je nejlíp (66 %)
- Agentura: Saatchi & Saatchi
- Produkce: Savage, Adwood, Boogie
- Režie: Jakub Kohák, Daniel Růžička, Tomáš Bařina
- Nákup médií: MediaCom
Ne dva, ale dvacet spotů a jen o pár desetin horší hodnocení než Krušovice. V T-Mobilu se celý rok bavili výkony Ivana Trojana jako tělocvikáře a jejich videa mají statisíce zhlédnutí na YouTube (zimní spot Výměna konkrétně 2‚6 milionu). Vrcholem byl spot s polským šmelinářem, který klient nakonec po korporátně-diplomatické přestřelce stáhl.
Už mě nebaví doslovnosti – ukážu bombu a pak řeknu bomba nabídka.
Tomáš Belko, Ogilvy & Mather
„Trojan“ je mezi kluky z IT výraz pro škodlivý počítačový program. Tady ale zachraňuje, co se dá.
Lukáš Hvozdecký, Slevomat
V agošce i na place se dobře bavili. Fórky by asi vyzněly líp v kresleném klipu. Ani Trojan oslí můstky na packshoty nepřehluší.
Vladimír Bystrov, Bison & Rose
6. GE Money Bank: série s kocourem (65 %)
- Agentura: Labstore
- Režie: Daniel Růžička
- Nákup médií: Starcom
Kampaň s mrzutým kocourem začala už v roce 2013, letos ale dokázala agentura držet vysokou úroveň produkce a pobavila třeba spotem, kde se platí bezkontaktně právě kocourem. Kampaň týmu kreativního ředitele Pavla Fuksy dostala vysoké hodnocení. Co asi přijde teď, když Fuksa z agentury odchází?
Myslím, že to musí fungovat, zjednodušuje to komunikaci benefitů a není to křeč jako Fio.
Tomáš Belko, Ogilvy & Mather
Nasraná perská kočka prostě nemůže být špatná volba. Krásná práce.
Kateřina Bendíková, Made by Vaculik
Na začátku jsem měl koncept rád. Teď už to je ale trochu mňauvajs.
David Suda, WMC Grey
7. Heineken: City Experience (63 %)
- Agentura: Zaraguza Digital
Pro digitální svět jedna z inovací roku. Heineken se v projektu připraveném v souvislosti s pražskou přehlídkou Designblok pokusil zhudebnit Prahu. Tramvaje a sociální sítě hrají na webu zvláštní symfonii. A ještě divnější pocit to byl přímo v expozici na výstavě, kde jste mohli „tep města“ cítit na vlastní kůži.
Heineken zas něco vymyslel. A je to inspirativní i aspirativní! Dobře cílené na trendy publikum, které nepotřebuje pít Pivo.
Jakub Plášek, Cocoon
Ale co to vlastně říká o produktu, značce nebo čemkoli jiném, co by pijáci v zemi Prazdroje měli od „cizácké“ značky slyšet?
Vladimír Bystrov, Bison & Rose
8. Český rozhlas: Fanstars (59 %)
- Agentury: Ogilvy & Mather; Geometry Global, Adikt Mobile
U této aktivace se názory porotců hodně rozcházely, stejně tak jako se rozchází kvalita videa o kampani s jejím skutečným dopadem. Aplikace pro fanoušky českých reprezentantů v Soči získala řadu kreativních cen v zahraničí. Doma ale v branži takový ohlas nevyvolává. Přesto je to nejlépe hodnocená aktivační kampaň roku.
Super nápad jak spojit sportovce a lidi. Mám rád, když reklama vytvoří platformu, která přináší nějakou hodnotu. Další ukázka toho, jak se to má dělat komunikace.
Jaro Zacko, Triad Advertising
Když už jsme na Česko hrdí jen při sportovních událostech, tak si to alespoň pořádně užijeme. Pěkná aplikace i celá myšlenka.
Lukáš Hvozdecký, Slevomat
Pro mne typický příklad našlehané případovky, které mohou uvěřit lidé v zahraničí, ale ne ti doma. Ignoruje se tu role všech jiných součástí kampaně pro Soči. Neberu.
Vladimír Bystrov, Bison & Rose
Mnoho povyku pro nic. Case study je zajímavější než projekt sám.
Kateřina Bendíková, Made by Vaculik

Vzkazovník Fanstars vyvinula pro Český rozhlas agentura Ogilvy & Mather se studiem Adikt Mobile
9. Wüstenrot: ProBydlení (54 %)
- Agentura: Scholz&Friends Praha
- Produkce: Armada Films
- Režie: Roman Valent
- Fotograf: Jan Rambousek
- Nákup médií: OMD
Další úspěšná série, i když s mírně polevující tendencí. Ať už jde o půjčky a televizi, nebo o cestovní pojištění a outdoor, tato značka si drží vysoký standard komunikace.
Poctivé reklamní řemeslo od sloganu po poslední billboard.
Tomáš Mrkvička
Wüstenrot má celkově dobře vymyšlenou komunikační koncepci. Jednotlivé ATL formáty se navzájem nepožírají. Out-of-home media naopak pěkně doprovází televizní kampaně.
Iva Bízová, Loosers
Hodně slabý odvar loňské kampaně.
Ondřej Hübl, Saatchi & Saatchi
10. Vodafone: Turbo internet (53 %)
- Agentura: McCann
- Režie: Roman Valent
- Nákup médií: OMD
Vodafone si letos dopřál novou komunikační linku. Stejně jako konkurenční T-Mobile. A podařilo se mu to o trochu hůř. Uzavírá tak první desítku letošních nejlepších kampaní.
Sto bodů za nápad a provedení. Patnáct bodů dolů za příliš chabé propojení na hlavní sdělení reklamy. A ještě pět dolů za ten příšerný packshot.
Vladimír Bystrov, Bison & Rose
Zvlášť ke konci už jsem měl pocit trapnosti.
Tomáš Belko, Ogilvy & Mather
Mobilní signál u nás na chalupě ve Vidči sice Vodafone pořád nemá, ale tahle série se povedla.
Lukáš Hvozdecký, Slevomat
Udělat celoroční kampaň z vesnice a s babkama podle mě není špatný nápad, ale chtělo to více odvahy a jít víc na hranu.
Ondřej Hübl, Saatchi & Saatchi

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life

Metoda Markovič: Hojer. Na festivalu Serial Killer poprvé vyhrál český seriál
