Digitální prodeje českých deníků dosáhly letos v létě čtyřletého maxima a od té doby opakovaně klesly. V červenci se tuzemských listů v digitální verzi prodalo celkem 34.577, v srpnu přišel pokles na 34.084 a září trend potvrdilo, když se prodalo jen 32.969 kopií. Negativní bilanci způsobují zejména znatelné poklesy u Blesku a Hospodářských novin, naproti tomu MF Dnes a Lidové noviny se drží stabilně.
Digitální verze tištěných deníků se v Česku začaly prodávat prakticky se začátkem roku 2011. Jejich prodej dosud nerostl přirozeně, ale skokově, v závislosti na kontraktech vydavatelů s výrobci elektroniky, kteří digitální předplatné prodávali jako bonus se svými tablety či mobilními telefony.
Digitální prodeje momentálně tvoří až 15 % celkových prodejů deníků, mluvíme konkrétně o případu Lidových novin, jímž díky tomu jako jediným z tuzemských listů meziročně vzrostl celkový prodaný náklad.
PODÍL DIGITÁLNÍCH VERZÍ NA CELKOVÉM PRODEJI DENÍKŮ | |||
titul | prodaný náklad | z toho digitální verze | % z digitální verze |
Blesk | 256.549 | 14.528 | 6 % |
Mladá fronta Dnes | 169.593 | 6.477 | 4 % |
Deník | 150.435 | 100 | - |
Právo | 94.272 | 0 | - |
Aha! | 61.331 | 0 | - |
Lidové noviny | 40.177 | 5.998 | 15 % |
Hospodářské noviny | 35.537 | 4.535 | 13 % |
Sport | 38.359 | 1.068 | 3 % |
Zdroj dat: ABC ČR, září 2014 |