Čtenářská základna digitálního distributora tisku Publero se během letošního roku téměř ztrojnásobila - z 12 tisíc registrovaných čtenářů v lednu na 33 tisíc čtenářů v říjnu. Počet nabízených periodik za tutéž dobu vzrostl ze 100 na téměř 400. Počet prodaných vydání Publero nezveřejnilo, v květnu její šéf mluvil až o 5 tisících za měsíc a až 7 tisících platících čtenářů.
Mění se údajně též přístup vydavatelů. „Zatímco na začátku roku vznikal podnět k digitální distribuci výhradně z naší strany, dnes nás vydavatelé ohledně této formy prodeje svých titulů oslovují aktivně sami,“ uvedl Petr Korytar, ředitel divize Publishing ve společnosti Publero.
- Průměrnému čtenáři digitální verze periodického tisku v Publeru je 18 až 34 let.
- Elektronické verze tiskovin nejčastěji nakupují uživatelé Publera přes PC či notebook (82 % nákupů), zbytek transakcí probíhá přes tablety a mobily. V nákupech přes mobilní zařízení dominují transakce provedené přes iOS (70 % nákupů přes mobilní zařízení).
- Čtenáři registrovaní na Publero.com nejčastěji nakupují tituly v polovině pracovního týdne, a to ráno mezi 8 a 11 hodinou či večer kolem 20 až 22 hodiny.
- Typický čtenář e-novin a e-časopisů preferuje nákup jednotlivých čísel oproti nákupu dlouhodobých předplatných.
V České republice existují dva hlavní směry digitální distribuce. Vydavatelé buď nabízejí elektronické verze svých titulů v digitálních trafikách (Publero) nebo připravují e-verze titulů vlastními silami v podobě in-house technologických řešení (Economia). Někteří vydavatelé také kombinují obě formy distribuce (Extra Publishing).
Hlavní motivací k digitální distribuci periodik je pro vydavatele především možnost kompenzace poklesu zisků z prodejů klasických papírových novin, zásah nové čtenářské základny, ale i předpokládaný vzestup oblíbenosti počtu mobilních zařízení.