Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Digitální trafika Publero registruje 33 tisíc uživatelů, převažují mladí

Distributor elektronických verzí novin a časopisů zveřejnil statistiky.

Čtenářská základna digitálního distributora tisku Publero se během letošního roku téměř ztrojnásobila - z 12 tisíc registrovaných čtenářů v lednu na 33 tisíc čtenářů v říjnu. Počet nabízených periodik za tutéž dobu vzrostl ze 100 na téměř 400. Počet prodaných vydání Publero nezveřejnilo, v květnu její šéf mluvil až o 5 tisících za měsíc a až 7 tisících platících čtenářů.

Mění se údajně též přístup vydavatelů. „Zatímco na začátku roku vznikal podnět k digitální distribuci výhradně z naší strany, dnes nás vydavatelé ohledně této formy prodeje svých titulů oslovují aktivně sami,“ uvedl Petr Korytar, ředitel divize Publishing ve společnosti Publero.

  • Průměrnému čtenáři digitální verze periodického tisku v Publeru je 18 až 34 let.
  • Elektronické verze tiskovin nejčastěji nakupují uživatelé Publera přes PC či notebook (82 % nákupů), zbytek transakcí probíhá přes tablety a mobily. V nákupech přes mobilní zařízení dominují transakce provedené přes iOS (70 % nákupů přes mobilní zařízení).
  • Čtenáři registrovaní na Publero.com nejčastěji nakupují tituly v polovině pracovního týdne, a to ráno mezi 8 a 11 hodinou či večer kolem 20 až 22 hodiny.
  • Typický čtenář e-novin a e-časopisů preferuje nákup jednotlivých čísel oproti nákupu dlouhodobých předplatných.

V České republice existují dva hlavní směry digitální distribuce. Vydavatelé buď nabízejí elektronické verze svých titulů v digitálních trafikách (Publero) nebo připravují e-verze titulů vlastními silami v podobě in-house technologických řešení (Economia). Někteří vydavatelé také kombinují obě formy distribuce (Extra Publishing).

Hlavní motivací k digitální distribuci periodik je pro vydavatele především možnost kompenzace poklesu zisků z prodejů klasických papírových novin, zásah nové čtenářské základny, ale i předpokládaný vzestup oblíbenosti počtu mobilních zařízení.

Podíl platforem

Nákup podle dnů v týdnu

Počet titulů

Počet vydání

Jednotlivá vydání vs. předplatné

Počet uživatelů

Průměrný věk čtenáře

Profil čtenáře