„Diskuse na Seznamu raketově rostou. Teď chystáme variaci na Medium“

„Diskuse na webech Seznamu se už dnes nemusíte bát otevřít,“ hodnotí Matěj Hušek, ředitel homepage a obsahových služeb Seznam.cz, první půlrok fungování vlastního diskusního modulu české internetové jedničky. Ta teď chystá další službu, která by autorům umožnila publikovat jejich texty rovnou na homepage Seznamu a mít z toho i peníze.

Matěj Hušek. Foto: Dan Murtinger

Matěj Hušek je od listopadu 2018 v Seznamu ředitelem divize homepage a obsahových služeb. Foto: Dan Murtinger

Před půl rokem jste na webech Seznamu spustili novou podobu diskusí. V této disciplíně Seznam.cz zrovna nevynikal. Konkrétně diskusní část jeho zpravodajského webu Novinky.cz byla dlouhodobě považována za vyloženě toxické místo. Jak jste se problém rozhodli vyřešit?

Problém často vysmívaných diskusí na Novinkách byl v tom, že nebyly otevřené pro každého. Uživatelé museli podstoupit komplikovaný registrační proces, který se otevíral párkrát do roka. Ve spojení s téměř nulovou moderací to vedlo k tomu, že vzniklo velmi specifické prostředí. Nyní jsme prostor pro diskuse otevřeli všude a všem, a spolu se zatím docela jednoduchými algoritmy, které ovlivňují řazení příspěvků, to komentářům velmi prospělo.

Předpokládal bych, že naopak registrací na jméno se diskuse budou kultivovat…

Ďábel je v detailu. Mezi chutí diskutovat a skutečným přidáním příspěvku v minulosti stála obrovská bariéra, která většinu běžných uživatelů odradila. Možnost registrace se otevírala jednou za čas. Pokud jste měl vůbec štěstí a trefil se do otevřeného okna, musel jste čekat na korespondenční lístek s ověřovacím kódem, který vám přišel poštou. Teprve pak jste mohl začít. Do diskusí se tak prokousali jen ti nejzarputilejší. Samočistící mechanismy například v podobě vyhodnocování reakcí uživatelů na příspěvky ale začnou fungovat teprve tehdy, když máte dostatek signálů a dostatek obsahu, ze kterého lze vybírat.

Jak se nové diskuse vyvíjejí?

Z toho, jak se vyvíjejí z hlediska návštěvnosti i obsahově, jsem nadšený. Na Seznamu dřív atomizovaně na různých službách v různých prostředích diskutovalo pár tisíc lidí. Nově jsme vytvořili jednu propojenou platformu a čísla raketově rostou. Dnes máme v diskusích každý den přes 800.000 lidí. Stejně tak počet příspěvků jde rychle nahoru. Tři měsíce po startu jsme hladce překročili hranici 50.000 příspěvků denně a rosteme dál. Co se týká návštěvnosti i aktivních uživatelů, stali jsme se po Facebooku druhou největší diskusní platformou na českém trhu. A to jsme stále na začátku.

Jak víte, kolik lidí diskutuje na Facebooku? A kolik na jiných českých webech? Z jakých konkrétních čísel vycházíte?

Troufám si tvrdit, že český trh dobře známe. Vycházíme z oficiálních dat, které o sobě poskytují sociální sítě samy, čerpáme z webů, které se zabývají agregací dat, i z osobní zkušenosti. Jeden příklad za všechny: pro Twitter platí, že na českém trhu oslovuje komunitu asi 600.000 lidí, z nich denně tweetuje míň než 10 %. Tato čísla jsme už překonali.

Kde všude je váš nový diskusní modul nasazený?

Na všech našich obsahových webech, teď nově i ve feedu na hlavní stránce Seznamu a nabízíme jej i do trhu. Na některých našich partnerských webech už nasazený je, na dalších se objeví záhy a aktuálně má o nasazení zájem dalších více než 20 webů. Za to, že všechno jde velmi rychle a hladce, zaslouží můj dík zejména Norbert Gulevič a Jirka Kupka, kteří mají modul produktově a vývojově na starosti.

Některé weby naopak od diskusí v posledních měsících upustily. Společnost je polarizovaná, internetové diskuse se vyhrocují a často nejsou věcné. Proč jste se vy pustili do diskusí ve velkém?

V jednom z našich minulých rozhovorů jsem říkal, že jsme si v Seznamu jako slabinu vyhodnotili, že nebudujeme sociální vazbu s uživatelem a nepodporujeme vazby mezi uživateli prostřednictvím našich služeb. Lidé přišli na naši hlavní stránku nebo naše obsahové weby, zkonzumovali informace a šli o nich diskutovat jinam – na Facebook nebo Twitter například. Teď jim tu možnost dáváme. Takže zůstávají, tráví na Seznamu více času, přihlašují se, jsou aktivní.

A ano, sledoval jsem, že některé weby komentáře uživatelů zrušily. Ale jako hlavní důvod jsem vnímal spíše finanční důvody – úspory v počtu zaměstnanců. My v Seznamu zde vidíme velký potenciál. Proto vynakládáme relativně hodně prostředků jak do technologie, tak do lidí, abychom byli schopni tuhle oblast rozvíjet a hlavně kultivovat.

A potvrzuje se, že to je dobrá cesta. Mezi našimi partnery v tuto chvíli máme, jak jsem už zmínil, desítky zájemců o implementaci. Pro weby mimo Seznam je totiž nasazení modulu také výhodné. I tam platí, že jim uživatelé budou zůstávat na webu déle a budou se přihlašovat. Navíc jim jsme schopni přes odkazy z hlavní stránky Seznam.cz do modulu poslat nové uživatele a rozdiskutovat je. A nabízíme i servis v podobě správy komentářů.

Takže příspěvky procházejí redakční kontrolou?

Ano, máme tým administrátorů, který pracuje na tři směny. Zásadní rozdíl oproti zbytku trhu je, že každý diskusní příspěvek někdo vidí. Ty, které odporují podmínkám služby, editoři mohou smazat. Tohle, ve spojení s automatizovaným řazením příspěvků, o které se stará algoritmus, diskusím extrémně pomohlo. Dnes se je nemusíte bát otevřít. Zpravidla tam najdete košatou relevantní diskusi. Trollové, kteří byli dřív schopní například Novinky.cz zcela opanovat, jsou nyní okrajový jev. A do budoucna plánujeme další zásadní technologická vylepšení, od kterých si slibujeme, že úroveň diskusí dále posunou.

Neříkejte, že vaši lidi jsou schopni přečíst několik desítek tisíc příspěvků denně. Kolik jich na to vůbec je?

Ve špičkách máme sedm až osm lidí ve službě. Hodně pomáhá technologie, která označuje potenciálně problematické příspěvky. K těm se administrátoři dostanou do několika málo minut po jejich publikaci.

A kolik příspěvků denně smažou?

Zásah si vyžádají řádově stovky příspěvků denně.

Co typově mažete? V diskusích jsem zaznamenal i stížnosti na blokování uživatelů.

Editoři se soustředí zejména na vulgarismy, osobní napadání mezi uživateli, výzvy k násilí, tapetování diskusí komentáři mimo téma, nebo například příspěvky obsahující rasismus. To jsou věci, které do kultivované diskuse nepatří. Pokud jdete přes čáru, můžete dostat dočasnou nebo i trvalou blokaci.

Politické názory obsažené v příspěvcích naopak nikdo nehodnotí. Osobně se pravidelně dívám na smazané příspěvky. Často jsou to relevantní názory, ale autor je odsoudil k vymazání, protože si neodpustil zcela zbytečné použití sprostých slov. Ale i v této oblasti se chystáme postupně spíš uvolňovat. Chceme, aby víc a víc rozhodování převzala technologie, které editoři budou poskytovat v uvozovkách jen signály. Zavedli jsme i okamžitou zpětnou vazbu. Při smazání příspěvku vám přijde email i s konkrétním důvodem. Slibujeme si od toho, že uživatelé pochopí, kde je kámen úrazu, a diskuse se ještě zlepší.

Jak vám uživatelé odpovídají, když jim přijde oznámení, proč byl jejich příspěvek smazán?

Většina neodpoví nic. Část je hrubá, na to editoři nereagují. Část argumentuje. Pokud vím, tak administrátoři na základě argumentů v několika případech svá rozhodnutí revidovali.

Vámi zmíněný Facebook nedávno rozjel iniciativu na kontrolu faktů, ale v praxi jde jen o občasné reakce ze záplavy tvrzení. Seznam.cz loni začal označovat takzvané dezinformační weby ve výsledcích vyhledávání. Hodláte i v diskusích honit takzvané fake news?

Společně s redakcí Seznam Zpráv plánujeme iniciativu na fact-checking. Pokud se v diskusi objeví příspěvek, který se snaží šířit dezinformace, nesmažeme ho, ale redakce bude mít možnost k němu připnout vysvětlující článek.

Posouzení, co je dezinformace nebo, chcete-li, fake news, tedy stejně jako v případě nálepek u vyhledávání necháte na někom zvenčí? Jak budou nastavena kritéria?

První krůčky děláme s interními redakcemi – viz například rubrika Mýty pod lupou na Seznam Zprávách. A rádi bychom zapojili i externí partnery. Plán vzniká.

Loni jste mluvil také o tom, že chcete kromě diskusí rozprostřít lajkovací tlačítko - na webu má symbol srdíčka s nápisem Líbí se - nejen po svých webech, ale také po těch externích, které s vámi spolupracují. Chystáte v tomto směru něco dalšího?

Naše tlačítko je už na desítkách webů. A intenzivně pracujeme na nových funkcích a vlastně celých nových produktech, kde se budeme snažit roli Seznamu v oblasti sociálních vazeb a interakce s uživatelem ještě víc posílit. Je to jeden ze stěžejních pilířů naší strategie. Už teď mohou uživatelé po prokliku z diskusí vidět například základ rodícího se profilu uživatele, a pokud půjde vše hladce, ještě letos odstartujeme obsahovou platformu podobnou webu Medium.com. V téhle oblasti má Seznam.cz obrovský potenciál, teď jsme tak na 10 až 15 % možného.

Platformu podobnou Medium.com? Tedy něco jako uživatelské blogy? Texty tvůrců z nejrůznějších oborů?

Zjednodušeně řečeno – ano. Ale koncept uživatelských blogů považujeme za přežitý. Chceme dát lidem možnost stát se autory pro homepage Seznam.cz.

Na Medium.com také dostávají úspěšní autoři za své příspěvky peníze...

I s tím počítáme. Podobně jako vydavatelé ve feedu dostanou i úspěšní autoři na chystané platformě podíl z reklamy, kterou na jejich obsahu zobrazíme.