Do Česka přichází služba AdTaily, umožní přímý kontakt inzerentů s menšími weby

„Menší weby si budou moci sáhnout na reklamní peníze snadněji než dosud,“ řekl Médiáři Marko Zekič, tuzemský zástupce firmy AdTaily, která patří polské mediální skupině Agora. V Česku to nebude jediná taková služba.

Po úspěšném uvedení v sousedním Polsku chce inzertní služba AdTaily také českým provozovatelům malých a středních webů a zadavatelům online reklamy umožnit přímý nákup reklamního prostoru, bez mediálních agentur.

„Menší weby si budou moci sáhnout na reklamní peníze snadněji než dosud,“ řekl Médiáři Marko Zekič, zástupce polské firmy AdTaily pro Českou republiku. „Jednáme tu s konkrétními partnery a se servery,“ nechtěl být konkrétní.

AdTaily Marketplace. Repro: adtaily.com

AdTaily Marketplace. Repro: adtaily.com

Systém funguje tak, že provozovatel webu umístí na svou stránku kus kódu, který zajistí zobrazení inzerátů. Přímo prostřednictvím takového widgetu může zájemce o inzerci své reklamní sdělení sestavit a zaplatit. Díky propojení s Google Analytics dostane údaje o návštěvnosti webu, kde chce inzerovat.

Handicapem je, že AdTaily zatím nabízí jen možnost textového inzerátu, anebo statického, neanimovaného obrázku pevné velikosti 125x125 pixelů - ten na českém webu nepatří k nejpoužívanějším reklamním formátům.

Cenu za reklamu stanoví provozovatel webu sám. Uvádí přitom částku za jeden či víc týdnů, nikoli třeba za tisíc zobrazení inzerátu, jak je při standardním nákupu online reklamy v Česku běžnější. To má být podle Zekiče výhodné právě pro začínající inzerenty ze segmentu SME (malých a středních podniků).

Zadavatel si web, na němž chce inzerovat, může vybrat jak přímo na něm, tak na centrálním tržišti služby AdTaily, tzv. Marketplace.

Tentýž název Marketplace používá pro své online reklamní tržiště konkurenční tuzemská služba AdExpres, která odstartovala v listopadu 2009. Momentálně ji využívá 319 webů včetně třeba ČTK, provozuje ji česká firma Adexpres.com, ovládáná ředitelem Janem Galgonkem.

V AdTaily lze za objednané inzeráty platit kartou či přes službu Pay Pal. Do objednávky vstupuje systém AdTaily pouze v jediném okamžiku - když schvaluje právní nezávadnost inzerátu. Registrace do služby je pro provozovatele webů zdarma, AdTaily pak žije z provizí z uzavřených obchodů, a to ve výši až 30 % z proinzerované částky, pokud jsou uzavřeny přímo, a až 50 %, pokud je sežene obchodní tým AdTaily.

V Polsku se podle Zekiče služba, spuštěná před třemi lety, osvědčila. Využívá ji už 17 tisíc webů, které měsíčně zajistí 1 miliardu zobrazení inzerátů zadaných v systému. Na polském trhu tak zajišťuje měsíční obrat 100 tisíc eur.

Přes 40 % obratu přitom pochází z přímých prodejů, většinu přináší vlastní obchodní činnost AdTaily a také činnost mediálních zastupitelství, pro něž je systém nástrojem, jak zobchodnit nevyužité, méně atraktivní plochy na velkých serverech předních vydavatelů. „Na českém trhu počítáme s podobným efektem,“ uvedl Marko Zekič.

Polské AdTaily předloni koupila tamější mediální skupina Agora, vydavatel deníku Gazeta Wyborcza, tamní verze Metra a řady časopisů, provozovatel regionálních rádií i týdeníků. „Agora používá AdTaily na prodej inzerátů v lokálních edicích pro místní klienty,“ přibližuje jedno z využití Zekič. „A extrémně úspěšné je to na lifestylových serverech,“ tvrdí.

Prezentace AdTaily z varšavské konference, květen 2010