Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Do Česka přišlo loni 31 nových značek, o pětinu víc než rok předtím

Do Česka loni vstoupilo 31 nových značek, což je nejvíc v regionu střední Evropy. Do něj kromě Česka patří ještě Polsko, kam přišlo 22 nových značek, Maďarsko se 17 novými značkami a Slovensko, kde přibylo 12 nových značek. Oproti roku 2016 se jedná o 22% nárůst. Data pocházejí z nejnovější studie poradenské firmy Cushman & Wakefield, která nově příchozí značky v zemích střední Evropy a v Rusku dlouhodobě monitoruje.

Značky příchozí na český trh v roce 2017

  • Armani Exchange
  • AW Lab
  • Boux Avenue
  • Celine
  • Daniel Wellington
  • Denon
  • Huawei
  • Hugo
  • IQOS
  • Java’s Princess
  • Jo Malone
  • John Reed
  • Karl Lagerfeld
  • Kazar
  • Luisa Spagnoli
  • MI Store
  • Mondieu
  • Okaïdi
  • Oysho
  • Palmers
  • Patrizia Pepe
  • Philipp Plein
  • Pizza Hut
  • Simone Péréle
  • Soaphoria
  • Tezyo
  • Thomas Sabo
  • Vapiano
  • Wolford
  • Yankee Candle
  • Zara Home

Zdroj: Cushman & Wakefield

Nejvíc značek, konkrétně 17, přišlo v minulém roce do střední Evropy ze Spojených států. V těsném závěsu s 15 značkami byla Itálie. Největší meziroční příliv do regiony zaznamenaly německé značky, svůj první obchod si v regionu otevřelo 11 tamějších maloobchodníků. Podle kontinentálního rozdělení převažují evropské brandy (66 %), následuje Amerika s 19 % a Asie s 6 %. Významná je i expanze českých značek do sousedních zemí regionu, mezi které patří Alpine Pro, Notino, Poe-Poe a Kobe Steak Grill Sushi. V roce 2016 přitom expandovaly jen dvě české značky Présence a Sportissimo.

Expanduje móda i gastro

Nejvíc se do zahraničí rozšiřují obchody s módou, které jsou tradičním tahounem mezi všemi segmenty. V roce 2017 se v průměru podílely na 46 % všech nově příchozích do zemí střední Evropy. V Česku a Rusku dosahovaly až 55 %, nejvíc ze všech monitorovaných zemí. V Polsku se móda podílela na nově příchozích značkách 50 %. V Česku se to týkalo třeba rakouské značky spodního prádla Palmers, která otevřela Na Příkopě a poté i v Palladiu, nebo Karl Lagerfeld v Galerii Myslbek. Naopak česká značka sportovní módy Alpine Pro zase vstoupila na polský trh. Z hlediska cílení zákazníka co se módy týče, převládaly značky zaměřené na masový trh s 58 %, druhou příčku obsadily značky prémiové tvořící 39 %.

Středoevropský region také dlouhodobě přitahuje luxusní značky, a to ve všech segmentech. Z valné většiny míří do Prahy, kam v posledních dvou letech přišly Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce a Breiling. Všechny otevřely v pražské ulici Pařížská, kde se luxusní značky koncentrují.

Největší skok v podílu zastoupení všech segmentů zaznamenala gastronomie. Meziročně narostla ve střední Evropě o 71 %. V roce 2016 přišlo sedm nových značek, v roce 2017 jich bylo 12. Nejvíc růst pocítilo Česko, Polsko a Slovensko. V Praze otevřela například značka Vapiano nebo Pizza Hut, v Bratislavě zase Nespresso.

“Velký nárůst v gastronomii pozorujeme jak v nákupních ulicích, tak především v obchodních centrech, která mnohdy prochází nákladnými rekonstrukcemi, aby podíl gastronomických zón zvýšila a vyhověla tak měnícím se preferencím svých zákazníků. Ti už tam zdaleka nechodí jen nakupovat, ale především trávit volný čas při dobrém jídle a zábavních aktivitách. Proto v centrech vidíme stále častěji fitness, imax multikina a jiné volnočasové koncepty,” uvedl Jan Kotrbáček, partner v Cushman & Wakefield a vedoucí pronájmu maloobchodních ploch ve střední a východní Evropě.

Trendem, který podle Cushman & Wakefield přetrvává, je výstavba takzvaných referenčních, nebo také vlajkových prodejen. „ Jako příklad můžeme uvést unikátní prodejny Rolls-Royce v Pařížské ulici, největší prodejnu Foot Locker ve střední a východní Evropě na Václavském náměstí či prodejnu Preciosa v Rytířské ulici. Tento trend bude pokračovat, kdy velké značky budou preferovat menší počet prodejen, přičemž ta vlajková bude dominantnější a výraznější, aby tak mohli demonstrovat velkolepost a rozsáhlou škálu své nabídky a konceptu,“ dodal Kotrbáček. 

Když vstoupit, tak do obchodního centra

Nad 80 % nových značek vstupujících do střední Evropy i Ruska otevřela svůj první obchod v obchodním centru. Výjimkou bylo Maďarsko, kde táhly více nákupní ulice. V Česku situaci ovlivnilo především rozšíření obchodního centra Chodov, které přitáhlo 18 z 31 nových značek, byly to například Boux Avenue, Armani Exchange nebo AW Lab. V roce 2016 však dominovaly nákupní ulice. “České a maďarské nákupní třídy jsou v regionu nejatraktivnější, což je důvodem, proč si je pro vstup na trh dlouhodobě vybírá více značek než v jiných zemích,” stojí ve zprávě Cushman & Wakefield.

Do budoucna se očekává obdobná situace jako v případě Centra Chodov i u paláce Savarin v centru Prahy. Nové značky může přilákat také příští týden otvíraný Prague The Style Outlets v Tuchoměřicích. 

Spolu s příchodem značek do obchodních center rostou i nájmy. Nejvyšší dosahované nájemné ve střední Evropě meziročně vzrostlo o 11 %, v Praze o 23 % na 160 eur za metr čtvereční měsíčně v obchodních centrech. Pro letošní rok odhaduje agentura CEEC Search nárůst ještě o další 3 %. Zároveň loni vzrostly nájmy o 7 % také v nákupních ulicích na 220 eur za metr čtvereční měsíčně.