Do konce roku vydrží jen 70 slevoserverů, jen 10 bude relevantních, odhaduje Zapakatel.cz

Loni v prosinci bylo serverů hromadného nakupování 350, letos v červenci už jen 150, ke konci roku jich zbude zhruba 70, odhaduje „slevová dvojka“ Zapakatel.cz. „Ale pouze deset bude skutečně relevantních a ty si mezi sebou rozdělí celkový poměr v trhu,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci v pražské Lucerně obchodní ředitel Zapakatele Tomáš Carba.

Své výsledky dnes Zapakatel.cz představil v pražské kavárně Lucerna

Své výsledky dnes Zapakatel.cz představil v pražské kavárně Lucerna

Souboj je podle něj v podstatě dobojován. „Co rozhodne, bude zákaznická podpora a propartnerský servis, ne počet prodaných voucherů, ale jak spolehlivě je budu moci uplatnit,“ podotkl k dalšímu vývoji na trhu. „Slevové servery už nejsou tak sexy, jak bývaly. Konsolidují se,“ popsal. V roce 2013 z nich bude pevně ukotvený marketingový i prodejní kanál, předpověděl.

Zapakatel.cz ohlásil za pololetí meziročně 15% růst tržeb, na 128 milionu Kč, a zisk 4 miliony Kč. V druhém pololetí odhaduje své tržby na 150 milionů Kč. Desítky milionů korun hodlá nově najít v segmentu nepeněžních poukázek - konkrétně avizuje zahájení spolupráce v oblasti volnočasových poukázek ve spolupráci se společností Sodexo.

Zapakatel.cz startoval v srpnu 2010, od té doby udal 1 milion voucherů, za něž zákazníci zaplatili celkem 409 milionů Kč.

Největším prodejním kanálem serveru je newsletter, ten momentálně odebírá 257 tisíc uživatelů. „Stále jsou v Česku lidi, kteří o slevovém byznysu nevědí a jsou ochotni odebírat novinky.“ Na web jim průměrně letos chodí 37 tisíc lidí za den. Zhruba 70 % jsou ženy. Nejvíc nakupují lidé z velkých měst, převažují domácnosti s měsíčním příjmem 15 až 35 tisíc Kč.

Nejúspěšnější obchody Zapakatele jsou z oblasti cestování. Nejčastěji se nakupuje jídlo a pobyty. Pokud se vracejí peníze, nejčastěji je to z důvodu rekostrukce provozny dodavatele, kvůli ukončení provozu nebo změně majitele.

Tlak agregátorů

Podle generálního ředitele Zapakatele Jiřího Carby menší slevoservery jsou nyní likvidovány agregátory nabídek, které potřebují kvůli propagaci. Jim platí za proklik na svůj web, nikoli za uskutečněný nákup. Podle Carby se přitom v minulosti platil za takový proklik desetník, teď i „dvě kačky“.

Podle bratří Carbů přitom z agregátorů přicházejí “nekvalitní” návštěvníci (většina z nich buď pak nezaplatí, nebo stornuje objednávku, poněvadž třeba jinde mezitím najde výhodnější nabídku) a víc se vyplatí bannerové kampaně.

Rozchod se Slevomatem

Generální ředitel Jiří Carba následně popsal rozchod se Slevomatem, který přišel po roce spojení s jedničkou trhu. Carba zopakoval, že rozkol nastal kvůli výši provizí. Přišel podle šéfa Zapakatele po vstupu na burzu Grouponu a Facebooku. Poté se podle Carby „investoři zatáhli“ a ve třech obchodních odděleních - ke Slevomatu a Zapakateli patřilo též Vykupto.cz - nastal tlak přinášet co nejvíc peněz.

V důsledku sporu už Slevomat nevlastní v Zapakateli majoritu, aktuální rozdělení vlastnictví je 49 % MCZ Group (Jiří Carba), 26 % Daniel Nytra, 25 % zůstalo Slevomatu. Carba také řekl, že vedle Slevomatu (respektive Mitonu) byl mezi dvěma fiálními zájemci o Zapakatel loni v létě také mediální dům Ringier Axel Springer, vydavatel Aha!, Blesku či Reflexu či provozovatel Sleviště.cz.

Na zpětném odkupu podílu od Slevomatu podle Jiřího Carby Zapakatel „rozhodně netratil“.