
Ani hra Pokémon Go se nevyhnula zásadním odhalením
Jsou to tři týdny od doby, kdy na zemi opět zaútočili pokémoni, malé a komerčně velmi úspěšné příšery. Nyní tedy nastal ten správný čas podívat se na ně i víc kriticky.
Rozšlapaní pokémoni
„Pokémon Go předběhl sociální sítě.“ Takové a podobné věty kolem sebe slyším v posledních týdnech často. Ale porovnávat v jedné větě či dokonce v jednom grafu hru společně se sociálními sítěmi nedává opravdu vůbec smysl. Tedy pokud nepotřebujete jenom zajímavý titulek. Neboť jak říkal Jules v Pulp Fiction, „tohle není stejný hřiště. Není to ani stejná liga, je to úplně jinej sport!” V našem případě jiná kategorie.
Podle různých zahraničních studií tráví lidé ve hře Pokémon Go průměrně přes 30 minut denně. To je víc než na Facebooku, kde je to „jen“ něco přes 20 minut. Co by ale pokémoni řekli, kdybychom do porovnání stejně nesmyslně přidali například čas strávený před televizí? U té lidé vysedávají víc než 200 minut denně. Ha, kde jsi teď, Pikachu? A co kdyby v porovnání chtěli být i výrobci postelí? Na nich trávíme kolem 500 minut denně. Gotcha!
Nechci zpochybňovat aktuální úspěch hry. Jen prosím porovnávejme porovnatelné.
Hype
Osobně jsem teď ve Státech sledoval start Pokémonů, tam se hra rozjela přímo neskutečně. Zároveň se ale s tímto boomem rychle objevily i hlasy, že Pokémon Go v telefonu nemít je víc cool. Pro mě první zkušeností k nezaplacení, tuším dva dny po vydání hry, byla i procházka nočním parkem uprostřed Miami, kdy proti nám kráčely davy dětí s obličeji osvětlenými mobily. Připomínaly zombies. Ony ale jenom hledaly pokémony!
Pár dní před mým odletem dokonce jeden Floriďan bránil střelbou svůj pozemek, ze kterého byly slyšet výkřiky „Máš to? Našel jsi něco?“ Mylně se domníval, že se tam domlouvají zloději, tam však probíhal drsný hon na Zapdose.
Ve Státech se už objevila celá řada možných využití tohoto hype ostatními společnostmi. Z restaurací a fastfoodů se na mnoha místech přes noc staly „oficiální“ tělocvičny pro pokémony nabízející zdarma wifi a dodávající lovcům postaviček na místě samozřejmě placené občerstvení s nevýraznou slevou.

Oficiální herní tělocvičny vznikají ledaskde
Popřípadě si značky kupují za nizoučké poplatky ve virtuální měně takzvané Pokéstops (lokace v reálném světě, veřejná místa, kde si lze vyzvednout odměny), které přilákají pokémony, a ti zase v kombinaci s marketingovou akcí přilákají jejich lovce, tedy potenciální zákazníky. Pokémony využili i výrobci powerbank, kteří vám lov bez pořádné záložné energie v kapse rozhodně nedoporučí.
Kdo na tom tedy vydělává
Často se objevuje tvrzení, že na hře nejvíce vydělá Google, v jehož rámci startupová firma Niantic stojící za touto hrou kdysi vznikl, prý tak dostane informace o pohybu hráčů po městě. To je ale hrozný nesmysl, hra vás totiž nutí vaše zaběhlé chování a pohyb po městě měnit. Nutí vás navštěvovat jiná místa.
V tuto chvíli, jako u každého startující trendu, na hře totiž mohou vydělat všechny značky. Jde jen o to, jak chytře a hlavně rychle trend dokáží integrovat do komunikace.

Na popularitu Pokémon Go naskakují i služebníci boží
Nejvíc samozřejmě může získat Nintendo, jehož akcie raketově strmě vylétly, nicméně v posledních dnech je vidět opět jejich volný pád nejspíše spojený s nenaplněným očekáváním či negativními vedlejšími vlivy, jakými jsou přepadení lovců pokémonů či střelba na ně. Nintendo možná nebylo na úspěch připraveno, chyběl i merchandising. O kolik by byly příjmy vyšší, pokud by si hráči mohli objednat například plyšovou verzi svého oblíbeného pokémona?
Jak dlouho pokémoni vydrží
Ti, kteří někdy vyzkoušeli předchůdce této hry Ingress, si jistě vzpomenou, jak dlouho u hry vydrželi. Řada hráčů jen několik dní či jednotek týdnů. Hra nebyla tak nahypovaná a vlastně nejspíš pouze ověřovala koncept, jak zvednout hráče a donutit ho k cestování v reálném světě.
Proto je potřeba se na hru Pokémon Go podívat objektivně, vystoupit z bubliny. Přece jen, pokud se člověka, kterého pohltil geocaching, zeptáte, jak rozšířená je tato minoritní zábava, taky vám bude tvrdit, že ji dělají úplně všichni.
Upřímně, Pokémon Go sama o sobě není ve srovnání s jinými hrami nijak extra zábavná, po chvíli se stává repetitivní, je nedodělaná a často díky spadlým serverům i nefunkční, chybí ji kompletně sociální interakce uvnitř hry samotné. Našli bychom i řadu dalších chyb. A neopomínejme ani, že lidé jsou prostě líní a důvody k dalšímu chození a hledání pokémonů rychle ztratí.
Jako ten, který dohrál stovky her a viděl zrození a konce řady trendů, odhaduju, že nejpozději do šesti měsíců bude vidět zřetelný propad a po roce ve hře vydrží jen ti nejvěrnější fanoušci. A rozhodně tou dobou už nebude Pokémon Go ani mezi deseti nejstahovanějšími aplikacemi.

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou

Souček jako ředitel ČT bude brát 289.000 Kč měsíčně, o 47.000 víc než Dvořák
