Městské logistické prostory do roku 2021 v Praze narostou o 75,5 % z aktuálních 20.641 metrů čtverečních na 36.227 metrů čtverečních. Stane se tak kvůli předpokládanému exponenciálnímu růstu e-commerce a následné potřebě zajistit poslední úsek doručení zboží ve městech. Předpovídá to zpráva Urban Logistics poradenské firmy Cushman & Wakefield ve spolupráci s developerem P3 Logistic Parks.
Obě firmy pro účely zprávy vyvinuly takzvaný „model městských prostor“ pro kvantifikaci požadavků na městské logistické prostory na největších evropských trzích e-commerce. Vychází přitom ze současných i budoucích objemů internetových prodejů. Tento nový subsektor vznikl díky potřebě uspokojit rychlý nárůst v oblasti doručování zásilek. Podle modelu městských prostor se do roku 2021 objem zásilek v Evropě zvýší o dalších 69 %.
Podle zprávy jsou náklady na doručování zásilek ve městech vysoké a tvoří až 50 % veškerých nákladů dodavatelského řetězce v Evropě. Jejich celkový objem dosahuje 70 miliard eur a během příštích pěti let se očekává další 7 až 10% růst. V současné době jsou logistické budovy situovány na předměstích a kvůli vzájemně si konkurujícímu využití hodnotných pozemků a odporu měst vůči logistickému sektoru nemohou být přímo ve městech.
„Stále víc Čechů nakupuje na internetu, proto je zcela nezbytné, aby velká města zvládala rostoucí počet zásilek. V budoucnu bude pro internetové maloobchodníky a společnosti zabývající se přepravou zásilek zcela zásadní využívání městských logistických prostor. Jen tak dokážou uspokojit rostoucí požadavky zákazníků na rychlost a spolehlivost dodávek,“ řekl Ferdinand Hlobil, partner a vedoucí pronájmů průmyslových ploch ve střední a východní Evropě v poradenské firmě Cushman & Wakefield.
„Internetové nakupování se v posledních letech rozmohlo také v oblasti potravin. Dříve šlo spíše o ojedinělou praxi velkých značek jako Tesco, dnes však stále více lidí tyto služby využívá. V tuzemsku se dá hovořit o silném konkurenčním prostředí hráčů, jakými jsou Rohlík či Košík. Podle výzkumné agentury GfK jsou prodeje potravin přes internet v Česku třetí nejvyšší v Evropě, lze tedy předpokládat, že pro tento segment bude otázka městské logistiky obzvláště významná,“ dodal Hlobil. Podle Asociace pro elektronickou komerci loni Češi na internetu utratili za zboží 96 miliard Kč, což byl meziročně 19% nárůst. Letos se předpokládá překročení hranice 100 miliard Kč.
Růst městské logistiky ve vybraných evropských městech
Město | 2017* | 2021 | % změna |
Brusel | 42.926 | 70.085 | 63,3 % |
Praha | 20.641 | 36.227 | 75,5 % |
Mnichov | 116.171 | 205.084 | 76,5 % |
Berlín | 209.728 | 370.245 | 76,5 % |
Hamburg | 133.185 | 235.120 | 76,5 % |
Düsseldorf | 41.614 | 73.464 | 76,5 % |
Madrid | 178.143 | 359.644 | 101,9 % |
Barcelona | 82.817 | 167.196 | 101,9 % |
Paříž | 163.084 | 281.022 | 72,3 % |
Lyon | 83.536 | 143.946 | 72,3 % |
Milán | 73.054 | 128.216 | 75,5 % |
Amsterdam | 40.940 | 70.592 | 72,4 % |
Varšava | 43.224 | 81.970 | 89,6 % |
Londýn | 869.368 | 1.236.216 | 42,2 % |
* v metrech čtverečních. Zdroj: Cushman & Wakefield, P3 Logistic Parks
S ohledem na počet obyvatel a kupní sílu je největším a nejvyspělejším trhem e-commerce v Evropě Londýn. Jeho aktuální potřeba městských logistických prostor je vyčíslena na 870.000 metrů čtverečních. Do roku 2021 se podle předpovědi zvýší o 42 % na 1,2 milionu metrů čtverečních. Dalším klíčovým trhem Evropy je Německo. Důvodem je zčásti vysoký počet velkých měst a zčásti to, že internetového nakupování v Německu ve srovnání se zbytkem kontinentu začalo fungovat podstatně dříve. Očekává se, že poptávka po prostorech vzroste na německých trzích o 77 %, ačkoli 370.000 metrů čtverečních, které budou potřeba na největším, tedy berlínském trhu, je stále jen třetinou toho, co bude v roce 2021 vyžadovat Londýn.

Nároky městských logistických prostor na vybraných trzích EU, v metrech čtverečních. Zdroj: Cushman & Wakefield, P3 Logistic Parks
Méně vyspělé trhy e-commerce kontinentální Evropy budou těžit z výrazného nárůstu internetových prodejů, který do roku 2021 zvýší i poptávku po prostorech. Tyto požadavky percentuálně nejvíce porostou ve Španělsku: o 102 % na 360.000 metrů čtverečních v Madridu a na 167.000 metrů čtverečních v Barceloně. Požadavky na městské logistické prostory ve Varšavě do roku 2021 podle očekávání vzrostou z 43.000 metrů čtverečních na 82.000 metrů čtverečních, tedy o 90 %.
„Městská logistika se v nejbližších letech zákonitě stane nejvýrazněji rostoucím trhem, protože e-commerce se v celé Evropě neustále rozvíjí. Každý kilometr navíc se odráží v nákladech a rychlosti dodávek. O existenci poptávky není pochyb, ovšem získávání povolení nezbytných pro vybudování vhodných zařízení ve městech s sebou nese nemalé obtíže,“ uvedl David Szendzielarz, který se na zprávě podílel za P3 Logistic Parks.

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life
