Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 3. týden 2015
- Jandl Praha: Mind the Bread Gap (57 %)
klient: Bread Gap - Plzeň: Evropské hlavní město kultury (45 %)
vlastní tvorba - pivo Březňák (33 %)
klient: Heineken - Zaraguza: Facebook posilovna (28 %)
klient: Dove - grafici televize Nova: injektáž v Počasí (27 %)
klient: Hyundai
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Jandl představuje Bread Gap ve stylu jednoduchosti 60. let (57 %)
Bread Gap je malá provozovna kousek pod americkou ambasádou v centru Prahy, kde dva kluci společně s několika přáteli každý den připravují sendviče a saláty. S propagací jim pomohl tým agentury Jandl: fotografka Lenka Foltýnová, autoři textů Martin Přikryl a Lukáš Franz, překladatelka Bianca Bell. Začali s plakáty v blízkosti obchodu, další tři pak vyvěsili uvnitř. Designem komunikace se rozhodli vzdát hold reklamě 60. let, kdy se mluvilo jednoduše a jasně. „Strohý headline, velkorysé body-copy. Sendviče, které každý den v Bread Gap připravují, nejsou komplikovaný produkt. Mají jasně definované výhody, díky nímž jsou prostě lepší než jiné. Tak jsme se na ně zaměřili,“ píší tvůrci.
Krásné retro inspirované legendárními inzeráty - když neuděláte chybu, musí to fungovat. A funguje.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
Jako vypadá to pěkně, ale nevidím souvislost mezi sendvičárnou a těmi vizuály. Nehledě na to, že jídlo na nich nevypadá nijak vábně.
Tereza Eschlerová
My, co žijeme na Malé Straně a Hradčanech (a není nás vůbec málo), bytostně nesnášíme každého, kdo ignoruje, že se tady stále mluví česky a kdo se trapně vlísává do přízně turistům.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Moc příjemné. Dokonce ani není problém s typografií. I mi to sedí na Malou Stranu. Kde jsem vyrostl a strávil nejkrásnější léta dětství.
Marek Prchal
Urputná snaha o cool vizuál, která má k zajímavému výsledku asi tak daleko, jako sendvič ke zdravému obědu.
Pavel Fuksa
Sympatické. Svěží. Chytré. Vyčnívá nad záplavou obvyklého informačně vizuálního balastu. Jen ty marlbora bych zvážil.
Jakub Plášek (Cocoon)
To je milé, jednoduché a sympaticky tradiční.
Tomáš Belko
Tohle je fajn, čistá práce. Žádná díra do světa, ale dobře se na to kouká. Vykazuje nadstandardně větší míru zamyšlení a úctu k řemeslu. Vlastně se mi vážně líbí.
Jan Javornický
Grafika i copy samozřejmě čisté, klasika v nejpůvodnějším Ogilvyovském stylu, i když: kolikrát jsme už viděli ornamenty z těstovin, zeleniny atd. atd.? Na koho vlastně kampaň cílí? Na úředníky americké ambasády? Plakáty uvnitř prodejny jsou hezké, ale koho měly přitáhnout? Ty, kdo už si pro sendvič přišli? Přesvědčujeme přesvědčené? A proč? Absence češtiny mnohé naznačuje. Teď jen to jednou otisknout v Malostranských novinách a šup s tím na festivaly!
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
2. Plzeň se představuje jako Evropské hlavní město kultury (45 %)
Plzeň se jako Evropské hlavní město kultury roku 2015 prezentuje na venkovních nosičích, na internetu či v tisku. „Veškerou kampaň realizujeme bez agentur, vše realizujeme in-house, pouze s freelancery najatými na jednotlivé části a produkčními agenturami,“ sdělil ředitel marketingu a komunikace Radovan Auer. S ním jako marketingový manažer pracuje Jáchym Klimko. Klíčový vizuál na plakátech je dílem Petra Hanouska.
Kromě plakátů s Hanouskovým vizuálem vznikl také spot, který režijně supervizoval a ve své firmě Lucky Man Films produkoval David Ondříček, výkonnou režii měl Jiří Volek.
Plzeň Evropské hlavní město kultury? A proč? Co je to zase za výmysl? Každopádně spot jen mechanicky konstatuje vše zřejmé a celá akce asi není určena řidičům aut nebo pasažérům autobusů a jiných dopravních prostředků.
Tereza Eschlerová
Mně se to líbí, aspoň vím, že v tom nejsem sám. Já jsem jednou takhle po čtrnáctým pivu viděl stepovat netopejry.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Myslím, že krásné. „Nasedněte na nejbližší vlak“ – přesně to mám teď chuť udělat.
Marek Prchal
Vlastně líbí. Zve ale opravdu k návštěvě nostalgicky nádražková estetika sklonku minulého století? Nebyly by konkrétní parády programu účinnějšími lákadly?
Ivo Laurin (Outbreak)
Nuda, nuda a ještě větší nuda. Tohle nedostane nikoho ani na zápraží natož do Plzně. Vychází mi z toho hodně divná reklama na Prazdroj, ze které asi v SAB Milleru radostí neskáčou...
Jakub Plášek (Cocoon)
Ukazujeme pivo, pivo, pivo a pivo, abyste věděli, že Plzeň není jen pivo? Spíš to působí dojmem fanouškovského spotu na Gambrinus vytvořeného zaměstnancem pivovaru.
Jan Javornický
Myšlenka dobrá, trochu pomalý rozjezd. První třetina stopáže jako úvod k úvodu, takže ke konci se horko těžko stíhá doříct to, co je potřeba. Sympatický slogan „Otevřete si Plzeň“ není vlastně vůbec rozveden. Hezká kamera. Jen ta pěna vypadá víc jako ta z reklamy na Sony nežli z Prazdroje.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
3. Pivo Březňák se připomíná starším a konzervativním (33 %)
Pivovarská společnost Heineken pustila do televize novou propagaci značky Březňák. Zdůrazňuje, že pivo z Velkého Března se po léta vyrábí tradiční neměnnou technologií. Reklama má oslovit především svou cílovou skupinu, tedy starší a konzervativnější lidi, kteří si - slovy manažera značky Březňák Jakuba Marka - „nepotrpí na výdobytky moderní společnosti, zato jsou hrdí na své kořeny, rodinu a původ“.
Osvědčený koncept, do kterého můžete dosadit cokoli - pojišťovnu, jogurty nebo dvacet různých značek piva.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
Tohle tu už mnohokrát bylo, ale proč ne... Nepotěší, neurazí. Březňák.
Tereza Eschlerová
Březňák. Pivo, pro které se nechám fackovat manželkou, se kterou musím chodit na ryby.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Nic standardnějšího a generičtějšího snad už nešlo vymyslet. Pivo, které provází životem - jinak nemá žádnou vlastnost, která by šla zmínit. Prostě pivo pro život. Chybí mi prodejní argument. Chybí mi pocit. A to nemluvím o tom, že si ho herec dá v baru to pivo ve flašce. To jsme jako kde?
Marek Prchal
Slušná záhada. Co, proč a komu prosím Březňák sděluje?
Ivo Laurin (Outbreak)
Snaha přiblížit se televizním vzorům z Velké Británie, USA nebo Austrálie zůstala bohužel jen u mokrého snění marketingových a kreativních ředitelů. Herecké obsazení odpovídá ochotnickému divadlu v Lašovicích.
Pavel Fuksa
Ono to není penzijní pojištění? A proč bojovat? A proč je tam to pivo? No, snad to cílovka pobere lépe než já, protože já si myslím, že spot nemá sdělení. Leda to, že Březňák je pivo a že když je člověk starý, byl kdysi i mladý.
Jakub Plášek (Cocoon)
Pseudomoudra, to je to pravé.
Tomáš Belko
Něco mezi pivem a životním pojištěním. Poněkud mne ruší to podprahové sdělení ve smyslu „sex je pro ty, co nemají na chlast“, ale na druhou stranu je zcela v souladu s českou pivní mentalitou označit orosený půllitr za životní lásku.
Jan Javornický
Je to přesně ten typ reklamy, které nevěřím. Patetická slova, tisíckrát omleté obrázky. Nulová pointa. Má smysl o to bojovat? Kdeže. Spot spíš propaguje sílu zvyku a stereotyp. O tradiční neměnné technologii a hodnotách ani slovo.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
4. Zaraguza otevřela pro Dove na Facebooku posilovnu mozku (28 %)
Leden je obvykle doba, kdy se lidé ještě snaží předstírat dodržování novoročních předsevzetí a mimo jiné se hrnou do fitcenter. Značka pánské kosmetiky Dove Men+Care se rozhodla svézt se na vlně zájmu o tyto podniky, a proto otevřela první „Facebook posilovnu“, kde se netuží svaly, nýbrž mozek. Uživatelé Facebooku se mohou do soutěže v posilovně Dove zapojit pomocí komentáře ke cvičení - tedy příspěvku na Facebooku s příkladem k vyřešení. Motivací jsou výhry v podobě produktových balíčků a dárkových předmětů značky. Kampaň má posílit povědomí o značce a jejích produktech, hlavně u mužů. Vytvořila ji agentura Zaraguza.
Jít na mužskou cílovku s hádankami, kvízy a facebookovými komentáři asi není nejlepší nápad. Ale výherkyně, kterých je většina, určitě udělají nějakému chlapovi radost.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
Asi jsem si špatně tužila mozek, je to na mně nějaké moc složité.
Tereza Eschlerová
Chce se mi říci s Kunderou: život je jinde.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Dove nemůžu podporovat, protože prý kácí palmy a kvůli tomu vymírají opičky. Navíc ten text u Facebook příspěvku se nedá ani přečíst. „Cvičení #2: v bedně jsou sprchové gely Dove Men+Care. 41 Fresh Awake a 37 Clean Comfort, po hmatu naprosto identických.“ To abych si uvařil mozek.
Marek Prchal
Zbytečná aktivita, i když těch několik loajálních fanoušků třeba potěší. Na můj vkus příliš šroubované napojení na značku.
Jakub Plášek (Cocoon)
Název zajímavější než provedení. U online kampaně bych čekal víc interaktivity, než jen statický obrázek s rébusem stylu „odpověď pošli poštou“. O produktech kampaň nic konkrétního neříká, kromě jejich krkolomných názvů. Minimalistická grafika vizuální známost produktů taky moc neposílí. Neboli klasická otázka: je to hezké, ale proč?
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
5. Hyundai zkouší injektáž reklamy do Počasí na Nově (27 %)
Automobilka Hyundai jako první využila nových technologických možností v televizním vysílání Novy a formou speciální injektáže vpravila svou reklamu do předpovědi počasí. Obrázek se tak objevil v rámci grafiky v těsném sousedství s meteorologickými údaji. Od nové komunikace si zadavatel slibuje vysoká vizibilitu, masivní zásah a synergii s klasickou televizní kampaní. Technologii spočívající v ovládání grafiky pohybem a gesty moderátora, na které je tento typ propagace založen, připravilo kreativní oddělení Novy v čele s Alanem Zárubou.
No... Pro Hyundai je to určitě revoluční počin, příště doporučuji rozblikat autíčko na hrudi moderátorky.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
No a co? Joo kdyby tam auto dostalo alespoň pořádný smyk, ale tohle...
Tereza Eschlerová
Kdyby to bylo na auto s pohonem všech čtyř kol, dávalo by to smysl.
Ondřej Hübl (Saatchi & Saatchi)
Naprosto dokonalé, pouze vůz a logo! Beze slova! Aspoň nic nikdo nepodělá, třeba tonalitu, wording nebo vizuál. Trochu ruší ten zbytek, čili to počasí.
Marek Prchal
Kdyby byl aspoň ten do sněhu injektovaný model 4x4.
Ivo Laurin (Outbreak)
Bez nápadu. Autoři nápadu by auto zaparkovali i na dětském hřbitůvku, protože by to „vzbudilo zásah“.
Pavel Fuksa
Komunikace Hyundai začíná být nesnesitelně vlezlá. Korejec by měl zmírnit tempo, obzvlášť poté, co se navezl do souseda z Mladé Boleslavi.
Jakub Plášek (Cocoon)
Co takhle udělat nápisy přímo na moderátorech?
Tomáš Belko
Sympatický pokus, aby dostal víc bodů, budou muset grafici na Nově ještě trochu popracovat. Pohyb stěračů snadno přehlédneme. Auto ve sněhu vypadá jinak. Mohlo by přijet? Zkrátka držím palce a těším se, až to bude víc promakané.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
