Dopravní podnik Praha dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže milionovou pokutu. Je za smlouvu na reklamu z roku 2013 s firmou Rencar. Podle úřadu měl dopravní podnik vypsat koncesní řízení, což neudělal. ČTK to řekl předseda úřadu Petr Rafaj. Kdyby dopravní podnik postupoval v souladu se zákonem, mohl podle něj dostat nabídky také od jiných dodavatelů, a ty mohly být výhodnější než od Rencaru.
Podle Rafaje vznikl uzavřením dodatku v roce 2013 de facto nový smluvní vztah. „Protože příjem koncesionáře přesahuje zákonný limit 20 milionů Kč ročně, byl zadavatel povinen postupovat podle koncesního zákona a vybrat dodavatele v koncesním řízení, což však neprovedl,“ uvedl Rafaj, který nyní potvrdil rozhodnutí svých podřízených. Dopravní podnik proti závěrům úřadu neprotestoval, napadl jen výši pokuty. Tu ale Rafaj nezměnil.
Dopravní podnik vede s Rencarem už několik měsíců spory. Tvrdí, že smlouva mezi oběma stranami je neplatná, s čímž Rencar nesouhlasí. Obě strany na sebe podaly žaloby. Obvodní soud pro Prahu 9 vydal začátkem tohoto týdne předběžné opatření, podle nějž musí dopravní podnik Rencaru umožnit umisťovat reklamu na tramvajích. Dopravní podnik deklaroval, že se tomuto opatření podřídí, ale odvolá se proti němu. Smlouva s Rencarem na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031, podle dopravního podniku je neplatná.
Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. JCDecaux, silný hráč na poli evropské reklamy, má smlouvy na reklamní plochy v MHD i v dalších městech v zemi.
Podle údajů Rencaru činily loňské tržby firmy zhruba 115 milionů Kč. DPP obdržel 68 % z tržeb z reklamy, tedy asi 73 milionů Kč, a dále akcionářské dividendy sedm milionů Kč.

Marketér Martin Charvát vede komunikaci vládního projektu digitalizace
