„Dostal jsem chuť na pivo i hokej!“ Pilsner Urquell poráží Tipsport v reklamě k mistrovství světa

Přední pivní značka i sázková kancelář obsadily do spotů k hokeji Vladimíra Růžičku a Jakuba Klepiše. Kdo je využil líp? Rozhodla třináctka našich reklamních katů.

Petr Čáslava na lední ploše nad Prahou, v novém spotu Pilsner Urquell

Petr Čáslava na lední ploše nad Prahou, v novém spotu Pilsner Urquell

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 11. týden 2015

  1. Ogilvy & Mather, MUW Saatchi & SaatchiSpolečně pro české zlato (54 %)
    klient: Pilsner Urquell
  2. Young & Rubicam: Palečkovi (41 %)
    klient: Česká spořitelna
  3. Hospic Dobrého pastýře: Nejste na to sami (38 %)
    klient: Hospic Dobrého pastýře, vlastní tvorba
  4. TipsportSázkaři pomáhají Klepišovi (25 %)
    klient: Tipsport, vlastní tvorba
  5. Gunpowder: Žádná klišé, řekneme to na rovinu (22 %)
    klient: Zuno Bank, vlastní tvorba

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 13 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Pilsner Urquell probouzí patriotství v novém hokejovém spotu (54 %)

Výrobce piva zveřejnil video pro nadcházející mistrovství světa v hokeji. Účinkuje v něm trenér Vladimír Růžička a reprezentanti Jakub KlepišPetr Čáslava.

 

Hrdinové. Společně. Zlato. Síla. Brusle. Hokejky. Puky. Vlajky. Pivo. Růžička. Všechno to tam je. Tak asi správně. A dál?
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Nevyhráli.
Iva Bízová (Loosers)

Plzeňské zlato bere bronz. Moc rychlé a upocené na pivní reklamu, málo rychlé a upocené na věrohodné hokejové promo.
David Brada (Cream)

To dělali na počítači? Super! Vítkovice? Ikona! Ano, i já abstinent, který nenávidí sport, bych měl, díky tomu, že tenhle spot fakt není trapný, chuť jít do hospody na hokej.
Marek Prchal

Dostal jsem chuť na pivo i na hokej! Díky obsazení stejných hokejistů se nabízí srovnání s Tipsportem, jenže Pilsner Urquell hraje úplně jinou ligu.
Lukáš Hvozdecký

Takhle se to dělá profesionálně, milý Tipsporte. Výborné provedení, bohužel tu pro změnu chybí myšlenka.
Martin Charvát (Konektor)

Klasický plzeňský pivní šerosvit, začátek dobrý, konec hrozný.
Tereza Eschlerová

Hokejky, pivovar, Praha... krása a dynamika, kam se podíváš, vizuálně pěkná věc chytající za srdce české patrioty. Profesionální standard, na jaký jsme u Plzeňského Prazdroje zvyklí, i když to tentokrát není dokonale ono. Hokej jako by byl mimo jejich svět. Srdcem zůstávám u Kladrubáků, Laurinky, tam je to úplně čisté. Technicky mě trochu zmátl ustřižený konec. Ten nedotažený zvuk tahá za uši, věřím, že on-air to tak nezůstane. Ale jinak ano, dobrá práce, to se musí uznat.
Jana Kubištová (Budvar)

A já se na letošní hokejový spot na Plzeň tolik těšil! Tři místa, kde mi bylo nejtrapněji: Růžička mezi sudy, otočení obrazu na Vltavě a zvonící puky.
Tomáš Mrkvička

S větším rozpočtem na exekuci ano, v této podobě na mě spot však působí poněkud rozpačitě.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Plzeň vs. zbytek světa 1:0! Super exekuce, výborná atmosféra, kreativně propojené symboly značky s hokejem a zlaté sdělení. Tuhle reklamu jsem si opravdu užil. Jediná výtka směřuje k hudbě, chtělo by to něco míň provařenýho. 

Jakub Plášek (Cocoon)

Parádne našlapané video s výbornou kamerou. Od Plzne som takéto nečakal a preto ma to baví.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

2. Česká spořitelna představuje další marketingový koncept založený na rodině (41 %)

Po časosběrném spotu přichází marketing České spořitelny pod Josefem Havelkou s dalším rodinným konceptem. Jde o 3D animovaný svět typické české rodiny, jehož cílem je představit produkty a služby banky, podporovat značku a posilovat povědomí o poradenské roli poboček České spořitelny. Nový koncept navazuje na dosavadní nazvaný Rodina nás baví. Podobu animovaných postaviček vytvořilo argentinské animační studio PepperMelon. Jednotlivým členům rodiny propůjčili hlasy známí čeští herci. Maminku mluví Veronika Gajerová, tátu Vladislav Beneš, dědu Oldřich Navrátil, babičku Dana Syslová, dvojčata Jan Köhler a dceru namlouvá Martha Issová.

Dokud z toho Česká spořitelna neudělá skutečnou sérii, tak těžko soudit a lze hodnotit asi jen exekuci. Ta mi přijde, i s tím dabingem, hodně odtažená od české reality. Trochu mě to vrací do dob těch dvou nadabovaných bankéřů.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Skvělý! Opravdu skvělý dabing.
Iva Bízová (Loosers)

Usnul jsem už ve 21. vteřině. Takže jsem minul kameňák s chrápáním ve 32. vteřině. A neprobral mě ani message o snu. Hele, dědo, je to na hypotéky nebo na půjčky? Ale moooc roztomiloučký.
David Brada (Cream)

Zrůdné - ale možná to bude tím, že nesnáším animované filmy. Určitě to bude tím. Na druhou stranu, nápad tam je, ale až na konci. Asi bych, jako ve skutečném filmu, oddělil snovou část od normální „denní“ výrazovými prostředky v obrazu i ve zvuku, aby získala příjemnou, nebo klidně až nepříjemnou horečnatost. To je takový základní filmový postup.
Marek Prchal

 ‚Divákům říkáme, aby se k nám přišli poradit, protože bankovním produktům často opravdu není lehké rozumět.‘ OMG WTF, a co takhle radši nabídnout produkty s jednoduchými a jasnými podmínkami?
Lukáš Hvozdecký

Výrazné, odlišné, snadno identifikovatelné. Rodinka, ale konečně zase trochu jinak.
Martin Charvát (Konektor)

Musím říct, že se mi to celkem líbí, tohle je zase takový Shaun the Sheep. Pěkně, čistě udělaný, celkem netrapný. Fakt, Česká spořitelna, do toho!
Tereza Eschlerová

Celkem dobrý na spořku, docela mi to spíná a funguje. Dobrý standard, přelomový objev to není, ale ani trapas.
Jana Kubištová (Budvar)

Pro mainstreamovou, rodinně orientovanou banku budou Palečkovi fungovat. Jen škoda toho prvního spotu. Chtělo by to naučit se vyprávět zajímavěji a méně reklamně. Každopádně jako kampaň to má potenciál. (Poznámka: Kat pracuje pro konkurenci.)
Tomáš Mrkvička

Ne, ani ve snu nerozumím rozhodnutí zabít potenciál formy (povedená 3D famílie) obsahem prvních třiceti vteřin. Nestravitelná porce definic finančních termínů urputně nebaví. Na pozření sdělení posledních pěti vteřin nezbývá sil. A kdo to přese všechno dá, od pobočky těžko čeká víc než další nestravitelnou porci definic finančních termínů.
Ivo Laurin (Outbreak)

Krásná animace, smekám! Spot skvěle komunikuje poradenství a navíc vystihuje, jak se zákazníci při sjednávání půjčky cítí.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Bez dalších rozpracování můžu zatím hodnotit tak akorát koncept. A jsem z toho nějakej rozpačitej. Spořitelna bude muset docela zamakat, aby z animáků udělala svoji brand equity - já tam chtě nechtě stále cítím Raiffku. První spot na mě navíc nepůsobí ani trochu česky, takže je otázka, jaký typ klienta se s tímhle identifikuje.

Jakub Plášek (Cocoon)

Nechápem. Chrápem. Ale pekne naanimované.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

3. Hospic zakazuje pohřbívání babiček (38 %)

V úterý 10. března se na šesti místech v Praze objevily u stavebních výkopů cedule s označením Zákaz pohřbívání babiček. Cedule byly u výkopů umístěny dva dny. Začala tak kampaň Hospice Dobrého pastýře v Čerčanech, která má upozornit na možnost důstojného konce života. Pokud chtějí lidé zůstat se svými blízkými i v posledních chvílích života, nejsou na to sami, v Česku už existuje síť domácích i lůžkových hospiců. Mapu přináší speciální microsite. Kampaň doprovází spot s Jiřím Lábusem.

Prostě Lábu(ž)s. Babička padající do hrobu mě překvapila. Zaryto do paměti.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Autoři kampaně by se měli jít zahrabat. Vnímám to jako scam, spot, který je dělán jen pro slávu autorů, ale bez jakéhokoli prospěchu úžasnému hospicu v Čerčanech.
Iva Bízová (Loosers)

Babička nad hrobem to tenhle týden natřela všem. Ale proč ten malej moula už od začátku skáče? Proč pořád skáče?
David Brada (Cream)

Proč to trvá čtyřicet vteřin, když se to dalo odehrát za třicet, nepochopím. Výhoda neziskovky je, že jim ve spotu zahraje špičkový herec - a to je pak něco. Pak už jen okouříte barevnou saturací (sytost) a je to docela fajn záležitost. Jen tedy, packshot je kde? Ta webová adresa? To ji mám naťukat do prohlížeče? Kde je brand? Aha, není. Reklama bez značky.
Marek Prchal

Málokdy se mi udělá u reklamy špatně, ale Jirka Lábus v paruce to dokázal.
Lukáš Hvozdecký

Roztomilé. Nekorektní. Jiří Lábus mile úchylný. Guerilla v ulicích vzbudila rozruch, na spotu je trochu vidět nízkorozpočtovost. Nicméně roztomilý detail s letícími zuby potěší.
Martin Charvát (Konektor)

Takový reklamní Spalovač mrtvol. Ale jo, docela dobrý, já bych babičku naopak brala, tak kdybyste o nějaké, co chcete pohřbít věděli, dejte mi vědět.
Tereza Eschlerová

Od začátku vás jímá děs, co z toho bude, proč Lábus? Lábus měl varovat! Salto mortale a dokonalý moment překvapení podtrhuje sdělení. Rozhodně věc, co si budete pamatovat. A ten kontrast obrazu s příběhem, prostě brutální ! Chvíle váhání - tak skvělý nebo tak blbý ? -a je tam osmdesát ze sta, a pro příště ještě trochu víc odvahy, co je v tom už teď. A budu zvědavá, kam až lze posunout hranici ‚dobrého vkusu‘, aniž by se dostali na pranýř.
Jana Kubištová (Budvar)

Tohle jsem si musel pustit třikrát. Těžko hledat lepší příklad toho, jak perfektní strategii ‚nepohřbívejte prarodiče zaživa‘ (rozumí se v eldéenkách) přetavit neumětelstvím a necitlivostí ve stupidní kampaň s nulovou šancí sdělit důležitou věc.
Tomáš Mrkvička

Sakra důležité téma. Bohužel pohřbené mimózním videem, které o tématu samotném ani nehlesne. Web edukuje dobře, srozumitelně vysvětluje domácí a lůžkové hospice, chápu, vím co/kam dál. Video s vyšinutým sdělením na web nedovede nikoho. Sakra!
Ivo Laurin (Outbreak)

Jako potenciální zákazník bych chtěla slyšet, že se o babičku v hospici postarají, bude mít skvělou péči atd. Tato kampaň mi však říká ‚nezbavujte se své babičky, uděláme to za vás‘.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Pokud bylo cílem vyvolat pozornost, mohl jít spot ještě víc na hranu, stávající exekuce mi vzhledem k důležitosti tématu přijde pořád dost útlocitná.

Jakub Plášek (Cocoon)

Fakt neviem, čo k tomuto povedať. Či hrozne zlé, alebo to iba nechápem. Lábusov pohľad ma asi bude budiť zo sna.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

4. Tipsport uvádí spoty k letošnímu mistrovství světa v hokeji (25 %)

Se začátkem čtvrtfinálových zápasů play-off hokejové extraligy odstartovala kampaň Tipsportu, generálního partnera ligy, ke nadcházejícímu mistrovství světa, které proběhne v Česku. Ve sponzorských vzkazech a následně i reklamních spotech se kromě skutečných sázkařů objeví - stejně jako ve spotech Pilsner Urquell - také trenér českého národního týmu Vladimír Růžička či reprezentační útočník Jakub Klepiš.

Šeď.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Tiper není super, spíš je tupej.
Iva Bízová (Loosers)

Proč mám být oporou? Ja si chci vsadit a vyhrát. Vo co, že tenhle spot se na bednu nevyškrábe? Vraťte nám cheerleaders v oranžovém, na ty se aspoň dalo koukat.
David Brada (Cream)

Super, někdo vyleze z obrazovky. Tohle téma zpracovává asi nejlíp Scary Movie 3 - kdo to neviděl, tak ať si to doplní, než zase zavítá sem mezi slušné lidi. Začíná to super scénou, kdy se Charlie Sheen praští do hlavy - dvakrát za sebou.
Marek Prchal

Dobrá reklama vás vždycky něčím překvapí. Nápadem, příběhem nebo aspoň kvalitním zpracováním. Tady není ani jedno.
Lukáš Hvozdecký

Nevtipné.
Martin Charvát (Konektor)

No to je tedy situace... co na to říct?
Tereza Eschlerová

Sázkaři oporou týmu? Trochu nefér myšlenka, tady jsem už za hranou a nedokážu to hodnotit jako reklamu. (Kdybych to dokázala, bylo by hodnocení vyšší.)
Jana Kubištová (Budvar)

Tipsport má solidní dlouhodobý koncept postavený kolem komunity sázkařů. Přidá-li se k tomu výzva ‚podpořte naše‘, napíší se tyhle spoty v podstatě samy. Není to nic světoborného, ale fungovat to bude.
Tomáš Mrkvička

Tatíci fandící na gauči. To je mi ale novinka.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Reklama k mistrovství světa v hokeji je asi nutnost, kterou teď do nás budou prát pod tlakem spousty značek a klíčové bude se odlišit. To se Tipsportu moc nedaří. Vtípku s vypadnutím Klepiše do obýváku jsem se i zasmál, ale to nestačí. Pro stávající klienty Tipsportu to asi bude OK, pro mě slabý branding.

Jakub Plášek (Cocoon)

Sázkari na lade ma bavia a dávajú mi zmysel. Klepiš, ktorý preletí cez obrazovku, mi tam až tak nesedí.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

5. Zuno to chce říct narovinu (22 %)

Online banka zahajuje další repositioning značky a uvádí nový kreativní koncept s redesignovaným produktem. Cílem nové reklamní kampaně je odlišit se od komunikace jiných bank a ukázat, že i banky mohou komunikovat otevřeně a transparentně. Nové spoty si chtějí utahovat z obvyklých klišé v reklamách. Kampaň vytvořil interní tým banky Zuno ve spolupráci s agenturami Gunpowder (kreativita a režie spotu), Ponyhouse (content marketing) a Black Apple (public relations).

Nejlepší bylo to štěňátko. A kolik by Zuno ušetřilo, kdyby to bylo jenom to štěňátko v packshotu!
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)

Mně přijde strašně trapné napsat, že je to strašně trapné.
Iva Bízová (Loosers)

Na rovinu: ty padající peníze z nebes by byly originálnější než tenhle pátý odvar ze starého sáčku s visačkou ‚klient v zasedačce vymýšlí svůj spot‘.
David Brada (Cream)

Jen takový trapný incidentík. Zuno to zkouší potřetí a zřejmě naposledy, když Bůh dá. Předchozí kampaň Retro se nepovedlo (‚retro není cool, čili o něm uděláme kampaň‘), Aerobic také ne (‚když cvičíte, tak se dívejte na účet na mobilu‘), tak jsou konečně upřímní - kampaň nejsou schopni vymyslet (není bohužel na co), čili to ukážou ve spotu tak, jak to je. Nepřikrášená, nahá, krutá pravda. Vzali jsme nějaké prachy a ty vám chceme rozpůjčovat, to je Zuno. Společně se zprávou o konci téhle banky tvoří smrtící koktejl. Paradoxní výhoda spočívá v tom, že konkurenční mBank (navzdory krásnému spotu s ikonkami na mobilu) nenávidí už i David Grudl, takže Zuno při troše štěstí zapadne.
Marek Prchal

Reklama o tom, jak vymýšlíme reklamu. Řeší problém zadavatele, ale ne skutečných lidí. Ty tohle vůbec nezajímá. Kampaň, která prý má bořit klišé, je jedno velké klišé.
Martin Charvát (Konektor)

Výchozí nápad možná nebyl špatný, ale to provedení? Déčková telenovela a v něm chudák štěňátko.
Tereza Eschlerová

Záměr je jasný a skvělý, ale nedotažený, v exekuci kulhá. Stejně jako to štěňátko. Až je mi to opravdově líto. A značka se ztrácí, ztrácí, ztrácí... asi neunesla tolik té pravdy?
Jana Kubištová (Budvar)

Transparentní? Ne, spíš zoufalí. Hrůza od strategie až po štěňátko. (Poznámka: Kat pracuje pro konkurenci.)
Tomáš Mrkvička

Řeknem vám to narovinu. 7,9. Jo, ale nejdřív vám ukážem, nemůžem si totiž pomoct, jak my kluci a holky kancelářský v Praze/Bratislavě koumáme naše parádňácký kampaně. No nedali byste nám přes držku?
Ivo Laurin (Outbreak)

To, co přijde vtipné lidem z agentur, nejspíš nepobaví veřejnost. Vlastně počkat, mě to taky nepobavilo. A co ta exekuce? To lidi z agentury i hráli, režírovali a lokace byla agenturní zasedačka?
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Bla, bla, bla, to tam radši měli nechat jen ten ‚packshot‘ s procentama. Má Zuno vůbec definovanou svoji značku? Obávám se, že ne.
Jakub Plášek (Cocoon)

Táto reklama ma vyslovene potešila. Obyčajný produktový spot sa dá urobiť takto zábavne a so sebareflexiou. Mega!
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.