Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Na Klasu se vrhnou vrchní kontroloři

Nejvyšší kontrolní úřad prověří stamilionové útraty, které jdou ročně ze státní kasy na propagaci tuzemských potravin. Vůbec poprvé si kontroloři posvítí na značky Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech.

„Chtěli jsme se zaměřit na komunikační kampaně, které si zadávají orgány státní správy. Z monitoringu rizik a mediálních výstupů nám ke kontrole vyšly tři: ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond a Vinařský fond,“ uvedla pro týdeník Dotyk mluvčí NKÚ Olga Málková. Kontrola potrvá od října do června příštího roku.

Agrární resort řízený ministrem Petrem Bendlem (ODS) je ve výdajích na státní komunikaci rekordmanem. Zdaleka největší balík spolkne národní značka Klasa, která už přišla na téměř 1,5 miliardy korun. A nešetří se na ní ani v době úspor.

Dvouletou zakázku na marketing Klasy za 310 milionů korun vyhrála loni po opakovaném tendru reklamní agentura Comunica. Při předvánoční kampani, která doporučovala Klasu na každý vánoční stůl, se během pouhých tří měsíců podařilo utratit téměř 154 milionů. Bohatou inzertní porci Comunica servírovala v časopisech vydavatelství Mladá fronta podnikatele Františka Savova. V jeho budově v pražských Košířích přitom Comunica sídlí.

Nyní intervenční fond vypisuje tendr na propagaci Klasy pro příští dva roky. Hodnotu zakázky vyčíslil na 316 milionů korun. Z toho chce podle zdroje blízkého ministerstvu zemědělství v příštím volebním roce utratit 200 milionů. Dalších 62 milionů, tedy zhruba stejně jako nyní, chce státní fond věnovat na dvouletou propagaci Regionální potraviny. V letošním a loňském roce tuto značku zviditelňuje Ogilvy & Mather.

Jak s desítkami milionů korun, každoročně vybraných od vinařů a darovaných od státu, nakládá Vinařský fond, NKÚ dosud nikdy neprověřoval. Za jedenáct let existence fondu zřízeného zvláštním zákonem přitom daňoví poplatníci a vinaři na propagaci tuzemských vín věnovali zhruba půl miliardy. Komunikaci značky Vína z Moravy, vína z Čech fond zadává stále jedné firmě, zlínské agentuře Comtech. V uplynulých třech letech dostala stomilionovou zakázku. Letos a v dalších dvou letech bude Comtech propagovat vinařskou značku za více než 80 milionů korun.

Kontrole se nevyhne ani samotné Bendlovo ministerstvo, které si přímo ošetřuje reklamní zakázky na propagaci tuzemských ryb. Dřívější tříletou kampaň za 150 milionů už NKÚ prověřovalo. Zjistilo nedostatky v některých finančních operacích a konstatovalo, že vítězná agentura Dorland nebyla vybraná v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Antimonopolní úřad stížnost přezkoumal, žádné rozhodnutí ovšem nevydal. Bendlovo ministerstvo považuje reklamní akci za úspěšnou a chce v ní za 60 milionů pokračovat. Po jejím skončení přitom Češi jedli kapra ještě méně než před startem kampaně.

Článek byl publikován v prvním českém čistě tabletovém týdeníku Dotyk, který je ke stažení zdarma v App Store či Google Play

Jeden ze tří čerstvých inzerátů značky Regionální potravina, zaměřených na konkrétní výrobce

Jeden ze tří inzerátů, zaměřených na konkrétní výrobce

Jeden ze tří čerstvých inzerátů značky Regionální potravina, zaměřených na konkrétní výrobce

Jeden ze tří inzerátů, zaměřených na konkrétní výrobce