Obrat lékárenské sítě Dr. Max, kterou skupina Penta provozuje skrze firmu Česká lékárna holding, činil v loňském roce 14,9 miliard Kč. To je meziročně přibližně 5% nárůst. Tržby e-shopu sítě Dr. Max loni vzrostly o 100 % na víc než 200 milionů Kč, což představuje nejrychleji se rozvíjející segment lékárny. K nárůstu pomohlo podle vedení Dr. Maxe vybudování logistického centra v Brně o rozloze 2.000 metrů čtverečních. Zhruba 80 % objednávek z e-shopů si zákazníci vyzvedávají přímo v jednotlivých lékárnách.
Nárůst tržeb oproti roku 2015 zpomalil zhruba o 10 %. Pokles růstu chce síť lékáren kompenzovat zaměřením se na volný prodej léků, má to kompenzovat ztráty příjmů vyvolané erozí cen a úhrad u léků na recept. Posílit chce Dr. Max v oblasti pleťové kosmetiky, která podle slov Daniela Lemera, marketingového ředitele Dr. Maxe, dlouhodobě stagnuje až oslabuje. Z toho důvodu lékárny na začátku roku představily koncept dermokoutků, kde se vyškolené lékárnice věnují a radí výhradně s prodejem pleťové kosmetiky. Do dvou let chce síť lékáren prodej dermokosmetiky zdvojnásobit.
Dr. Max míří na jihovýchod
Penta loni do svého maloobchodního portfolia, kam řadí Dr. Maxe, sázkovou kancelář Fortuna a polskou síť obchodů Empik, strategicky investovala 3,18 miliard Kč. S Fortunou plánuje letos zamířit na trhy Německa, Makedonie, Bosny a Černé Hory, z 90 % formou akvizic. Se sítí Dr. Max loni expandovala na srbský trh, letos je v plánu rozšířit se do Itálie, Bulharska, Makedonie, Chorvatska, Bosny a Černé Hory. Aktuálně má na českém, slovenském a polském trhu 1.053 poboček lékárenské sítě, v jednání je otevření dalších 172. Na český trh by z toho mělo připadnout do 30 nových prodejen. „Do větší expanze jsme se pustili až v momentě, kdy jsme dobře připraveni a máme vytvořené týmy. Do managementu Dr. Maxe jsme investovali za poslední tři roky přes 10 milionů eur (asi 270 milionů Kč) a vytvořili kompletně celý tým od pozic jako CEO po různé další,“ řekl Marek Dospiva, jeden z partnerů v Pentě.
„Velkou část strategického portfolia, kam patří zejména retailové firmy, vlastníme už přes deset let a až teprve po teď si nyní říkáme, že se z nás stávají odborníci na daný obor, že rozumíme konceptům a drivům byznysu a máme pochopené, jak být nejlepší na trhu,“ komentoval aktuální stav Penty v maloobchodě Jaroslav Haščák, druhý z partnerů Penty. V loňském roce Penta podle něj v retailu investovala nejvíce do infrastruktury. „To nemyslím ve smyslu stavby fyzických budov, ale hlavně ve smyslu digitalizace,“ dodal Haščák. V případě Dr. Maxe se jednalo o přechod na omnichannelovou platformu prodeje, platformu na CRM (řízení vztahu se zákazníky) se zaměřením na využití big data nebo o dynamické stanovení cen s pomocí firmy Simon Kucher.
Haščák stejně jako loni zdůraznil, že big data v kombinaci s e-commerce jsou prioritou v rozvoji retailového portfolia. I letos budou mít data využití u Dr. Maxe hlavně ve věrnostním programu, targer marketingu a v cenotvorbě. „Víme, že většina z těchto investic se vrátí až v horizontu pěti nebo deseti let, strategicky ale nyní dávají dlouhodobé investice z našeho pohledu největší smysl,“ sdělil Haščák.
Futuristická nemocnice bude v Bratislavě
Dalším bodem dlouhodobé strategie, kterou Haščák předestřel, je výstavba nových nemocnic. Příklad uváděl na zdravotnickém zařízení nové generace v Bratislavě, které chce Penta dokončit v prvním kvartálu roku 2021. „Nemocnice bude mít zcela novou organizační strukturu a provoz, který zatím v Česku, na Slovensku nebo v Polsku neexistuje. A to ať už se bavíme o způsobu příjmu pacientů, diagnostice nebo zobrazovacích technikách,“ vysvětlil Haščák.
Penta také uzavřela v dohodu s IBM na provoz onkologických vyšetření skrze platformu Watson. „Je to jeden z nejprogresivnějších přístupu ve zdravotnictví se zapojením umělé inteligence. Investice je to pro nás samozřejmě zatím ztrátová a budeme muset hodně investovat do vzdělání onkologů, nicméně se jedná o způsob, jakým chceme dlouhodobě budovat silnou pozici na trhu,“ doplnil Marek Dospiva. IBM letos na veletrhu Amplify představilo další produkty ze skupiny Watson, zaměřené na omnichannel a analýzu big dat, na otázku Retailku o možné implementaci této technologie i na oblast retailu však Haščák odpověděl, že to není v plánu.
Skupina letos v březnu vstoupila do provozovatele nemocnic Nemos, která v Česku vlastní pět zdravotnických zařízení. Penta od loňska vlastní nemocnici ve Vrchlabí, po dalších příležitostech ve zdravotnictví v Česku se prý rozhlíží. Ve vrchlabské nemocnici v polovině dubna otevřela čtyřstá lékárna Dr. Max v Česku, i v dalších nemocnicích chce Penta synergii s lékárnami rozvíjet klasickým způsobem.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
