„Drogerie Teta chce být jedničkou na trhu, jen jestli nejde s e-shopem pozdě“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Teta bude mít e-shop

Teta

Teta

Drogerie Teta spustí v řádu týdnů e-shop pro Česko. Na konferenci Retail Summit 2018 to uvedl David Vejtruba, ředitel marketingu firmy Solvent, která na místním trhu síť drogerií provozuje. Konkrétní datum zatím Vejtruba neprozradil, jako důvod uvedl to, že je náročné integrovat informační systémy. „Rozvoz plánujeme od začátku po celém Česku, máme na to už nasmlouvané dopravce,“ uvedl pro Retailek Vejtruba. Doprava nad 1.000 Kč by měla být pro zákazníky zdarma. Co se týká sortimentu, plánuje drogerie Teta od začátku nabízet na e-shopu prakticky všechno. Solvent od loňska provozuje také nový koncept lékáren, aktuálně jich má pět.

E-shop musí být. Jen jestli to nepřichází trochu pozdě. Myslím, že si to uvědomují i v PK Solventu, když už se rovnou vymlouvají na informační systémy...
Václav Loubek

Bylo otázkou času, kdy se přidá i Teta a současně s tím, jak Teta na sobě hodně pracuje, je to nezbytné.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

DM se chystá na internet, Teta také. Bude to zajímavé sledovat, jak se v online prostředí poperou. Drogerie patří zčásti do rychloobrátkového zboží, logistika bude náročná.
Tomáš Hájek (Admez)

Teta vstupuje na trh e-commerce se sortimentem, který Čechy zajímá, ale také na něm bude pěkná tlačenice. Nabídka plného sortimentu může být zajímavou alternativou k e-shopům, které se soutředí třeba jenom na vybrané segmenty této kategorie. Prakticky souběžně chystá spuštění eshopu konkurenčí DM Drogerie, takže uvidíme, kdo se u zákazníků chytí lépe.
Michal Bařina (Global Marketing)

Teta chce svým příznivcům umožnit nakupovat kdykoliv a kdekoliv a využít tak jejich náklonnosti, stejně tak dm. Technologie to umožňují a „omnyčenl“ je stále ještě trendy výraz. Bude zajímavé sledovat vliv smluvních rozvažečů a rovněž i výsledný obchodní a finanční efekt.
Daniel Procházka (Ipsos)

Teta je progresivní firma a její cíl je jasný – být jasnou jedničkou na drogistickém trhu. V e-commerce před Dm drogerií budou. Lékárny jsou také chytrý počin a dobře doplňují standardní sortiment a obchodní model. Uvidíme jak zareaguje občas méně agilní zahraniční konkurence, Teta má výhodu v rychlém rozhodování díky své vlastnické struktuře.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

2. Řada řetězců revitalizuje

Maloobchodní řetězce chystají v roce 2018 mnoho změn

Maloobchodní řetězce chystají v roce 2018 mnoho změn

Maloobchodní řetězce působící na českém trhu vstoupily do nového roku s vizí velkých změn.  Přehled přinesl deník E15. Tesco plánuje obnovit tři hypermarkety. Hlavní změnou bude zmenšení prodejní plochy. Revitalizaci v hodnotě stovek milionů Kč chystá také Albert nebo Kaufland, který v loňském roce zrekonstruoval 23 prodejen a stejný počet plánuje obnovit i letos. Nejnovější Alberty jsou otevřené v Adamově a v pražských Holešovicích. Příští týden se chystá otevření  zrekonstruovaných supermarketů ve Valašském Meziříčí a v Brně Kohoutovicích. Trendem řetězců jsou širší uličky, méně komplikované labyrinty regálů se zbožím nebo samoobslužné pokladny. Kompletní proměna čeká rovněž Makro. Zde plánují i výrazné rozšíření sortimentu o 1500 položek. V některých prodejnách Marka vznikne i otevřená kuchyně. Výrazná změna čeká také Lidl, který se rozhodl zamířit do nákupních center. První potvrzená prodejna s plochou dva tisíce metrů čtverečních bude v Praze na Letné.

Pravidelné inovace jsou potřeba, jen si někdy říkám, jestli to už nejde do absurdna. Pravidelně si tu čteme a komentujeme repositioningy retailerů, a jediný, kdo to dotáhl, je Lidl. Jinak ostatní jen melou o tom, jak se zaměří na komunikaci kvality, blá, blá, pak pustíte telku a slyšíte Albert - jogurt za 3,90. Billa, banán přesně podle vašeho gusta za 15,90 a tak dále. Jen nízké ceny, nízké ceny, nízké ceny. A já pořád čekám, kdy se komunikace změní s ohledem na ten slibovaný repositioning.
Václav Loubek

Přestavby ano, u některých řetězců jsou první prodejny přestavěny velkolepě, ale pak to mírně pokulhává. Všechno co přinese novinky a zpohodlní nákup vítám.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Důležitá věc! Zákazník by se měl v prodejně cítit dobře, a proto je modernizace dobrá. Vyměnit regály, pokladní zóny nebo přidat služby sice stojí peníze, ale jednou se vrátí. Dnes už nejde lidem jen o cenu.
Tomáš Hájek (Admez)

Asi více jak očekáváné kroky. Osobně jsem nejvíce zvědav na kompletní proměnu Makra, která vzhledem k chystanému otevření obřího distribučního centra, nebude asi jenom kosmetická. Očekává se výrazný nárůst zavážených maloprodejen na nezávislém trhu. A tak Makro kromě sortimentní a vizuální proměny bude hlavně řešit otázku, za jakým účelem budou fungovat jejich velkoprodejny. Lidl vyráží do nových formátů a nevidím důvod proč by neměl uspět. U ostatních řetězců spíše vidím zoufalou snahu něco se sebou udělat a možná ‚být jako Lidl‚.
Michal Bařina (Global Marketing)

Spousta řetězců oznámila revitalizace a i poměrně výrazný nárůst počtu poboček. Potravin a drogerie se více neprodává (viz poslední Retail summit), jen zdražily. Na čí úkor tedy tento růst počtu prodejen bude?
Jan Penkala (Acomware)

Směs chytrého přístupu, plánování, reakcí na změny a příležitosti na trhu. Vidím ale také určitou paniku, honění se za trendy a zaklínadly maskující nepřipravenost a neúspěch, případně jen vylepšování P&L a přitom stále stejný obsah. Až tady bude jasně uvedeno: Paní Omáčková pocítila tak velkou změnu k lepšímu, že nakoupila za ceny bez slev, do vlastní tašky a navíc si z nadšení zdarma odpracovala 2,5 hodiny za pokladnou a ještě prodejnu vytřela, pak teprve nastane ten správný pokrok.
Daniel Procházka (Ipsos)

Souboj maloobchodních řetězců se zintenzivňuje a nikdo nechce stát opodál. Pozitivní je, že trendy jdou naproti lepší zákaznické zkušenosti – lepší dostupnost, příjemnější prostředí, lepší orientace v nabídce. Věřím, že další fází bude omezení šíře sortimentu (po vzoru Lidlu) a slev, tam je ještě hodně prostoru.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

3. CPI přestavuje centrum Fénix

Vizualizace nové podoby foodcourtu ve Fénixu

Vizualizace nové podoby foodcourtu ve Fénixu

Nákupní centrum Fénix ve Vysočanech prochází rekonstrukcí, jeho vlastník developer CPI Property Group miliardáře Radovana Vítka do proměny investoval 200 milionů Kč. Aktuálně se přestavuje foodcourt, jehož otevření je plánované na začátek března. Bude mít nový designový interiér a změní se skladba nájemců. Zastoupení v něm bude mít česká, italská, asijská kuchyně, přibude fast food KFC, salaterie a kavárna, také nehlídaný dětský koutek a zóna pro kojící matky. Poslední fáze rekonstrukce Fénixu by měla být ukončená v červenci či srpnu – dojde v ní k rozšíření plochy supermarketu Billa, který se nachází v přízemí centra. 

Fénix je snad prokletý. Bydlel jsem ve spádové oblasti, než jsem opustil Prahu. Jezdil jsem tam rád, protože jsem tam zaparkoval. Protože tam nikdo nechodil. Teď už je to malinko lepší, ale stejně. Asi jim dělá vrásky Harfa. No, a foodcourt ve Fénixu, ten se vůbec nepovedl. Naposledy když jsem tam byl, bylo na výběr z dvou čín a kebabu. Jo, a kavárna. Tak snad se to zlepší.
Václav Loubek

Opět rekonstrukce, opět to bude nové, zajímavé, často se měnící, jen aby nám ti lidé chodili i sportovat.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Není to tak známé obchodní centrum, ale rekonstrukci si zaslouží. Možná i výměnu některých nájemců.
Tomáš Hájek (Admez)

S nákupním centrem Fénix už toho asi moc udělat nejde. Měl by to vědět i nový vlastník, kterému se nedaří toto centrum, ale ani přilehlý hotel vyvést ze ztráty. Je to dáno nejen lokalitou Vysočan, ale i blízkostí klasického velkého shopping mallu Černý Most a v poslední době aktivního centra Harfa. A investice přesahující 200 milionů směřované zejména do designu centra, kam lidé chodí na obědy za stovku, vyřídit si poštu nebo udělat denní nákup do Billy tuto skutečnost asi těžko změní.
Michal Bařina (Global Marketing)

Fénix mám celkem rád, menší centrum, ale dobrá skladba nájemců a hlavně relativně uzpůsobené pro menší, rychlejší nákupy. Tak to snad rekonstrukce posune ještě o kousek dál.
Jan Penkala (Acomware)

Rekonstrukce je výraz pro obnovení původního, tedy staršího stavu, což asi nebude tento případ (nejde o hrad anebo kostel). Takže, je to adaptace a modernizace, což nakupující a strávníci jistě uvítají.
Daniel Procházka (Ipsos)

Fénix se chce postupně dostat z pražské třetí ligy do druhé. Do první se řadí OC Chodov, Palladium a Nový Smíchov, do druhé Arkády, Zličín a Černý most. Nebude to ale mít lehké, konkurence je silná nebo blízká – Černý most, Letňany nebo Harfa.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

4. Otevřel dualbrand v Ostravě

Puma v Espace Sport v ostravském Avionu

Puma v Espace Sport v ostravském Avionu

V ostravském nákupním centru Avion Shopping Park se v pátek 9. února otevřela první prodejna Espace Sport, která spojí dohromady dvě sportovní značky v oblasti životního stylu a performance, konkrétně Pumu a Under Armour. Jedná se o takzvaný dualbrand, do kterého Puma vstupuje vůbec poprvé. Její nabídka v tomto obchodě spadá přímo pod oficiální zastoupení globální značky v Česku. Nová prodejna má rozlohu něco málo přes 130 metrů čtverečních.

Sportovní zboží a funkční prádlo? Asi je málo logičtějších spojení.
Václav Loubek

Konečně někdo jde s novinkou jinam než do Prahy, jinak další prodejna s tím co už na trhu je.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

A budování značky se zaměří na jméno obchodu nebo obou zúčastněných brandů? Kdopak na tom více vydělá? Oříšek pro marketéry…
Tomáš Hájek (Admez)

Prodejen se sportovními potřebami je všude více než dost. Velmi dobře také fungují s tímto sortimentem i e-shopy, například Nike. Nejsem si úplně jist, zda dualbrand prodejna je cestou, jak oslovit další nové zákazníky značky Puma. Uvidíme dle sortimentu a jeho pečlivého výběru, zda koncept osloví s něčím cool. Specializace na vychytávky by mohla být tou správnou cestou.
Michal Bařina (Global Marketing)

Značky se spojují, aby byly společně lákavější, silnější a úspěšnější. Přejme tedy duu Puma-Under Armour pozitivní efekt takové synergie.
Daniel Procházka (Ipsos)

Lepší je spolupracovat než soupeřit… A také se tím ušetří na nákladech. Tyto dvě značky se dobře doplňují, mají podobnou image a cílovku, takže by to mělo fungovat.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

5. Sodexo má první restauraci 

Interiér nové restaurace od Sodexo

Interiér nové restaurace od Sodexo

Distributor stravenek Sodexo otevřel na pražském Smíchově, naproti pivovaru Staropramen, v nové budově Five, kde dřív byla tramvajovna, svou první designovou restauraci. Hosté si zde mohou vybrat z jídelního lístku. Podnik se jmenuje Dave B. – Taste Five a jeho koncept se inspiruje street food festivaly. Samotný název značí rozmanitost pěti nejoblíbenějších jídel světa, tato jídla jsou zde také k výběru. Číslo pět se promítá také do rozvržení interiéru, je tu totiž pět originálních zón k sezení. Restaurace je otevřena ve všední dny od osmi ráno do deseti večer. Kromě hlavních jídel nabízí i menší občerstevní během dne.

Proč bych tam měl jít? Nebude to zase další posh místo? Design pro design? V Praze pomalu ubývají normální restaurace s atmosférou a objevují se designové neosobní business restaurace. Tam nechci. Já chci jídlo na talíři, ne na prkýnku.
Václav Loubek

Další restaurace, interiér vypadá pěkně, street food festivaly jsou teď vídány často, určitě dobrý krok, když teď všichni všude vaří.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Věřím, že to bude skvělý koncept, skvělé jídlo, ale posunul bych je dál směrem k Andělu…
Tomáš Hájek (Admez)

Další důkaz koncetrace restaturací do konceptního uspořádání pod taktovkou silného hráče. Po pivovarech se poušti do budování restaurací i poskytovatel stravenek. Pro mě pozitivní zpráva, i když doufám, že vzhledem k tomu, že jsem nikdy stravenky neměl, budu moci zaplatit i na kartu. Koncentrace restaurací je asi jednou z cest, jak zaručit kvalitu jídla, nápojů i služeb a vydělat na ní může hlavně konzument.
Michal Bařina (Global Marketing)

Žijme a pulsujme náročněji a k tomu nám pomáhej ‚strýt fůd`, aktuálně pro sezónu únor.
Daniel Procházka (Ipsos)

To je hezký projekt, který pomůže Sodexu k větší odlišnosti a kvalitnějšímu vnímání neomezující se na vydavatele stravenek. Pokud svůj branding s restaurací šikovně spojí.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)